Byggahus.se

Vagabonderande ström och magnetfält, verkligt problem?

1. M
    Husägare · Nivå 10
    Jag gjorde idag misstaget att mäta med tångamperemeter runt hela inkommande serviskabeln och den visade ca 2 A. Så nu har jag ett problem som jag inte tidigare visste fanns eller reflekterat över.

Elsystemet i mitt hus har kontakt med vattenrören via elpannan och cirkulationspumpen. (VVB:n är inkopplad med PEX-rör.) Om jag elektriskt helt kopplar ur dessa försvinner problemet, amperemetern visar 0.00 vid samma mätning runt serviskabeln. Jag testade även att mäta runt enbart PE-tråden till elpannan (med cirkulationspumpen redan urkopplad) och den visade också ca 2 A, dvs helt klart att det är den vägen strömmen tar. Fick även upp den i ca 5 A genom att köra vattenkokaren i köket.

Frågan blir nu om detta är ett problem (skadliga magnetfält? korrosion av vattenledningarna?). Och i så fall vad man kan göra åt det. Lösningen att ha grejorna urkopplade kommer inte fungera hela tiden eftersom jag behöver köra elpannan ibland på vintern. (Värmer annars med LLVP.)

2. N
    Bannad Nivå 1
    Du har mättat fel. Det kan vara Vagabundos. Ya dit elektriker så sätter han transformation.

3. M
    Husägare · Nivå 10
    Tidigare idag undersökte jag problemet lite närmare genom att testa att stänga ner allting i huset, slå av huvudbrytaren och även skruva ur servissäkringarna för att säkerställa till 110 % att ingen ström går i fasledarna. Även efter det fick jag utslag på amperemetern. Strömmen varierade mellan strax under 1 A och strax över 2; när denna bild togs var den i nedre delen av intervallet:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    avstängt.jpg

Det går alltså ström i mitt hus trots att allting är totalt avstängt! Kan vara bra att veta att det inte hjälper att slå av huvudbrytaren och skruva ur säkringarna om en elallergiker skulle komma på besök.

Därefter kopplade jag ur jordledaren till elpannen (vilket är smidigare att göra i själva pannan än i elcentralen):

urkopplat.jpg

Och då försvann strömmen:

noll.jpg

Därefter kopplade jag in jordledaren igen och testade att mäta på enbart den och fann som väntat strömmen där:

inkopplat.jpg

Någon eller några grannar har alltså (om än troligen ovetande) fräckheten att skicka en del av sin ström genom mitt hus! Det kan tilläggas att jag inte fick det att blixtra eller så när jag kopplade in och ur jordledaren.

Med allting avstängt (och pannans jordledare urkopplad) testade jag även att resistansmäta mellan jordskenan i centralen och den första punkt där jag kommer åt inkommande PEN-ledaren (i servissäkringslådan som syns i bild 1 och 3) och fick då multimetern att visa 0.0 ohm, så det verkar inte vara något fel på anslutningen. Jag har även efterdragit alla åtkomliga skruvar.

Jag gissar att det bästa sättet att lösa problemet (om det nu ens är ett verkligt problem) är att elektriskt isolera inkommande vattenledningen. Jag skulle ändå behöva byta ventilerna som sitter före och efter vattenmätaren då de är gamla och inte riktigt sluter tätt, och då borde man väl kunna sätta en bit plaströr för att bryta kontakten? Tyvärr är vattenrören för grova för att jag ska kunna köra tångamperemetern runt dem, men någon kanske har en idé om hur jag kan mäta att det verkligen är därifrån strömmen kommer? (Helst utan att såga i rören.)

Redigerat 10 dec 2019 17:28
  4. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Tången kanske når runt något rör KV, VV vid pannan så ser du om det verkar ta den vägen vilket är det troligaste. Sen kan du vara mer intresserad av att mäta spänning mellan din lossade jord och pannan för att få en aning om det är något fel eller helt normalt i nätet före din del.

Det du visat hittills är inget onormalt eller som pekar på problem öht.

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Jag kan inte bedöma om denna ström är orimligt hög. Det beror främst på antalet grannar nedströms nätledningen och en bedömning av deras normala belastningsström L - N, dvs obalansströmmen i PEN. Även intressant ifall det är luftledning (hängspiralkabel) då det i detta fall kan finnas jordtag och frånskiljningslådor på vissa stolpar längs med linjen. Dålig kontakt i en sådan låda eller luftskarv kan göra att en onormalt hög andel av PEN-strömmen går ned i marken via jordtaget.

1-2 A i dina ledningar tycker jag är ganska mycket men inte alarmerande. Man ska nog inte sova med den ledningen under huvudkudden. Nån meters avstånd tror jag gäller tumregelmässigt om man ska gå på den rekommenderade gränsen 0.4 µT.

Också lite intressant att det endast är via elpannans skyddsjordsledare som strömmen letar sig in i din bostad. Finns det ingen VVB eller cirkulationspump som också kan var en del av vägen? Kan vara värt att undersöka närmare hur strömmen kommer in i husets vattenrör.

• Laddar…
  6. M
    Husägare · Nivå 10
    Tack för svar, GK100 och Bo!

Jag visste att det var något jag glömde tidigare idag när jag hade stängt av... Orkar inte släcka ner allting igen, men provade att mäta spänningen nu när jag har lite grejor igång (LLVP, några datorer etc.) och fick ca 0,25 V mellan pannan och jorden, vilket känns helt ok. Jag lyckades även få amperemetern runt påfyllningsröret till pannan och den visade då ca halva strömmen (svårt att säga exakt då den varierar hela tiden). Men det är inte enda vägen som pannan har kontakt med vattensystemet eftersom även varmvattnet går där igenom, men de rören är alldeles för grova för min lilla multimeter.

Det är ett litet villaområde från hvudsakligen 60-talet (några få villor i kanten är äldre) med nedgrävda kablar. Jag har ett elskåp precis vid tomtgräns. Mitt hus är längre ifrån transformatorn än de flesta andra i området men inte allra längst ifrån.

Det sitter en separat cirkulationspump på utgående rör från pannan som dock verkar vara trasig och just nu ej är inkopplad. (Det finns även en pump som sitter ihop med elpannan (och matas ifrån den), och det verkar räcka med den för att få värme på övervåningen; om jag kör pannen är det ändå mest för att läckagevärmen ska värma källaren lite.) Jag har även en separat liten VVB som i nuläget är kopplad endast till duschen och med PEX-rör, dvs den bör inte ha någon (bra) elektrisk kontakt med vattensystemet. Jag märkte ingen skillnad om jag kopplade ur den.

REDIGERING: Jag glömde säga att jag dessvärre har sängen nästan precis ovanför där ledningen går (men någon meters avstånd blir det väl ändå). Och eftersom jag aldrig mätt tidigare vet jag inte om strömmen alltid varit i de trakterna den är nu eller om den kan ha varit högre eller lägre tidigare eller vissa årstider.

Redigerat 10 dec 2019 17:59
  7. S
    Medlem · Nivå 8
    Jag tolkar frågan som att Din vattenledning är av metall! Är det galvaniserat järnrör, eller koppar?

I det första fallet bör Du definitivt ha utbyte rätt högt i underhållsplanen för Ditt hus! Normalt är det fastighetsägarens ansvar att hålla funktion på röret från tomtgräns, men i föreningar kan det givetvis vara annorlunda. Om röret är rejält grovt kan det funka att trä ett modernt polyeten-rör (oftast kallad slang) inuti järnröret, och i så fall kan det räcka med att gräva upp en grop vid tomtgränsen för anslutningen och ett hål i golvet där röret kommer fram. Annars blir det att gräva hela vägen, och det är billigare att göra planerat än som panik-jobb. Om det bara inte är fruset kan faktiskt vintern vara en bra årstid - klart torrare än hösten, mindre problem med växtlighet än sommaren...

Fördel med att gräva upp är att då kan man också byta avloppet om det har tendenser, och lägga dagvattenrör om Du har takavvattningen ner i mark. 60-talsområden går faktiskt mot 60 år nu, galvade rör från 40-talet finns inte många som inte har spruckit vid det här laget, så om Du vill bo problemfritt mer än 20 år till kan det vara smart att byta preventivt.

Kanske kan Du få med dig någon/några grannar, så att en entreprenadfirma kan ge ett bra pris för flera närbelägna hus på en "framkörning"?

• Laddar…
  8. M
    Husägare · Nivå 10
    Tack för bra synpunkter! Tyvärr är jag så dålig på VVS att jag inte kan avgöra vad för typ av metall det är. Röret är målat vitt. Kanske går det att se på bilden nedan. Jag har inte rört några befintliga vatten- eller värmerör i huset frånsett att jag sågat av ett tidigare urkopplat rör till ett gammalt expansionskärl som satt på vinden. Det röret var av stål.

Så här ser inkommande vatten ut (kvaliteten blir tyvärr dålig i det svaga ljuset):

inkommande.jpg

Det kommer upp ur källargolvet i pannrummet och en golvbrunn (som används till duschkabin, så jag vet att den fungerar) finns alldeles intill, så jag är inte jätterädd att det ska börja läcka. När vattenmätaren byttes förra året läckte det efteråt lite i den ventil som syns, men det slutade efter någon vecka.

Ja, egentligen är det väl dags att byta både vatten- och avloppsrör men jag är inte sugen på det just nu. Vissa grannar har nog bytt redan i samband med andra jobb, vet att närmaste grannen i alla fall bytte avloppet i samband med dränering. Ett plus är att det i alla fall inte är några stora avstånd och att jag gillar att handgräva!

9. Bo.Siltberg
    Jag är inte påläst kring detta men jag gissar att 0.4 µT är en gräns som man inte mer eller mindre kontinuerligt bör utsättas för. Diverse elapparater du har i huset ger betydligt högre magnetfält på kanske tiotals µT.
    Jag hittade denna sida i hastigheten som anger betydligt högre värden, samtidigt som den säger att ingen egentligen vet...
    https://www.stralsakerhetsmyndighet...ormationsmaterial/magnetfalt-och-halsorisker/

• Laddar…
  10. M
    Husägare · Nivå 10
    Jag kan inte påstå att jag är överdrivet rädd för magnetfält, även om jag t ex tänkt att bostäder som ligger alldeles intill kraftledningar bör undvikas (när jag letade hus).

Nu när jag vet om det är ju det enklaste sättet att undvika det, med tanke på att elpannan ändå bara används sporadiskt, att ha den urkopplad när den inte används. Men att ha pannan öppen och hålla på och koppla in och ur jordledaren är förstås inte så praktiskt. Kan ju även bli farligt om man glömmer bort att koppla in den igen och jordningen via vattenledningen plötsligt blir sämre.

Finns det någon regel som hindrar att elpannan ansluts via ett 3-fas 16 A CEE-uttag istället för fast? I så fall är det ju bara att sätta i stickproppen de gånger (vinternätter) som jag vill köra pannan, och skulle jag glömma koppla ur så blir det ju i alla fall inte sämre än det varit förut. Pannan drar ca 6,5 A per fas när den är igång; det är bara en av de två patronerna i den som är aktiv.

Redigerat 10 dec 2019 19:50
  11. Bo.Siltberg
    Det finns inget som hindrar det i princip. Du kan sätta en stickpropp på hela huset om du vill. Men jag skulle inte göra det, utan tvärtom skyddsutjämna. Uppenbarligen fungerar vattenrören som ett utmärkt jordtag som kan föra in åsköverspänningar i huset. Med stickproppen ur orsakar det farliga potentialer mellan vattenrör och skyddsjord, och det kan slå sönder elektronik mm.

12. M
    Husägare · Nivå 10
    Okej, så (bortsett från magnetfält och eventuell korrosion) är det egentligen en fördel att strömmen i nollan kan ta två olika vägar ut ur huset?

Men är det verkligen så att vattenledningen fungerar som (ett bra) jordtag, är det inte för att grannarnas inkommande PEN-ledare också har kontakt med vattenledningarna? Det är alla möjliga olika uppvärmningssystem (utom fjärrvärme), men jag tror att i princip alla har antingen cirkulationspump eller en (äldre, ej plaströrsinkopplad) VVB. Jag har bara bott här i drygt fyra år och det är hittills bara en gång blixten slagit ner hyfsat nära (ca 500 meter bort); inget speciellt märktes då.

Har jag rätt i att både problemet med den vagabonderande strömmen och risken för införande av åsköverspänning skulle försvinna om inkommande vattenledning byttes mot plastslang, eller om en kort bit plastslang kopplades in så nära inkommande vattenledningen som möjligt?

13. Bo.Siltberg
    Det finns inga fördelar med vagabonderande strömmar utan det handlar om att välja det minst onda av två onda ting. Jag har ingen aning om hur vattenledningsnätet ser ut hos er, ifall dina rör är galvaniskt sammankopplade med grannens. Desto större anledning att skydda sig själv om man inte kan hitta och åtgärda källan till det onda. Skyddsutjämning är en åtgärd, att eliminera den främmande ledande delen genom att isolera inkommande vattenrör är en annan, som jag inte ser annat än som en bättre lösning. Alla inkommande ledande delar är av ondo.

• Laddar…
  14. N
    Bannad Nivå 1
    Nu ska vi inte överstiga här.
    Börjar du mäta hittar du vagabundos everywhere. Men är man elalleergisk är de så bra att ta bort ju.

15. M
    Husägare · Nivå 10
    Jag försöker läsa på lite om skyddsutjämning, men det är lite förvirrande och verkar leda till mer problem som jag tidigare inte kände till... Hittar följande mening:

"I varje byggnad ska finnas en huvudjordningsskena. Denna placeras i närheten av den plats där rör och kablar dras in. Skenan ska vara lätt åtkomlig utan ingrepp i starkströmsanläggningen."

Någon sådan skena verkar jag inte ha i mitt hus. Det skulle i så fall vara den lilla skarvningen av PEN-ledaren som sker i lådan med servissäkringarna och i mätartavlan, men de är ju knappast lätt åtkomliga och brukar ju ofta till och med sitta utomhus och vara plomberade. (Att de inte är det hos mig innebär ju att jag tekniskt sett lätt skulle kunna hämta ström innan elmätaren.)

Elservisen och inkommande vatten är dessutom på helt olika platser.