Kannisova
Röd trähus med veranda på en slätt, omgiven av några träd och öppen mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd lada och röd bil framför, på en öppen åker vid två träd utan löv, blå himmel overhead.
Skapa konto

I mars 2015 köpte jag ett hus. Det ligger ganska långt ute på en åker på en slätt där det inte alltid blåser. Just då såg det ut som på bilderna. Hus och lada och inte en buske eller blomma i trädgården, förutom dem som ramar in tomten. Jag har alltid haft ett intresse för historia och byggnadsvård och det här var lagom stort tyckte jag och hade mycket kvar av originaldelar under lager av smuts, skivor och plastmattor. Samt det viktigaste på min lista: Egen brunn, vattenburen (vedeldad) värme, bakugn och veranda!

Jag behövde också någonstans att bo och arbeta och köpte således ett hus på Blocket som var "god till prisen" som dansken säger. De flesta i min bekantskapskrets tyckte jag var antingen galen eller plötsligen drabbad av någon sorts dumhet och en del skrockande hördes i bakgrunden om att jag inte skulle orka/klara av det/ stå ut. Jag är konstnär, van att jobba ensam och både teknisk, stark och händig men jag hade inte räknat med att de hantverkare jag anlitade för grovjobbet inte var ett dugg bättre än jag på att renovera gamla hus, så jag fick göra det också när jag sparkat ut dem. Det var en del vattenskador här (i golven- taket är okej) och jag fick börja från grunden, på det bokstavliga viset.
Jo jag har renoverat ett gammalt hus förut. Men då var jag jag inte singel, 52 år och mer eller mindre inkomstlös. Men med kreativitet och tankemöda kommer man långt. Jag bor dessutom i en kommun med Sveriges förmodligen bästa tipp, där man får ta användbara saker på anvisad plats. En del ställer folk dit själva, ibland kan en containerdykning vara okej-om jag frågar personalen.

På vägen har det hänt mycket, både bra och fullständigt katastrofala saker på det privata planet. En ganska lång period var snickrandet och målandet och trädgårdsarbetet min terapi. Men jag är envis. Jag är jag som tur är och räddningen har varit att bo där jag ser himmel och och kan andas frisk luft.
Nu tänkte jag berätta lite blandade erfarenheter från och om det här projektet (eftersom vintern ändå håller mig inomhus) och hugade får gärna hänga med. Säkert kan andra också komma med bra infallsvinklar och nyttiga tips. Kanske kan det också ingjuta mod i och vara inspiration för andra ensamstående människor som också vill flytta ut på landet men trott att det inte går. Det går att få upp det mesta även med bara två händer, bra verktyg och en extra planka men ibland får man bjuda in sina vänner till en arbetsdag och bjuda på middag.
Jag lär mig efter hand och det blir faktiskt både bättre och lättare med tiden. Det som blir snett och hamnar fel går att göra om. Jag gör som jag vill och det blir som det blir (utom sådant som hör till elektriker och rörmokare - jag är varken slarvig eller särskilt romantisk) och citerar Amishfolket för mig själv när spikarna kroknar "Endast Gud gör perfekta saker". Så småningom kommer det nog upp en skylt någonstans med den texten.

Så välkommen hit alla som vill.
Jag heter Karin och hittekatten som flyttade hit så fort golven var lagade heter Pixi. Just nu är det inte sorksäsong så även hen håller sig inomhus och blir rastlös och tjock : )

Renoveringsprojekt: Tomt rum med blå väggar och slitna ytor i behov av renovering.
Skapa konto
Ett grönt rum i behov av renovering med synliga vattenskador, ett fönster och en radiator.
Skapa konto
Gammaldags toalett med blommig tapet och handfat i renoveringsbehov i ett äldre hus.
Skapa konto
Oinredd veranda med gamla vitmålade dörrar och fönster, soppåsar och renoveringsavfall på golvet.
Skapa konto
Gammalt kök med träskåp, vit kyl och fläckiga kakelplattor på golvet vid fönster och radiator.
Skapa konto

Sovrum, arbetsrum, toalett, veranda och kök på tillträdesdagen.

Vad spännande! En veranda med riktig potential och ett gott tecken att en katt dök upp sådär bara. Det här blir kul att följa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.