Jag hade instinktivt inte varit rädd för det besiktningsprotokollet lät inte så farligt, jag tror man kan komma undan billigt

Utomhus:
  • Fritt vatten rinner in på berget, vidare finns sprickor i grundmur.
  • Marken lutar delvis mot huset, kan ge fuktskador
    -Dessa ovanstående punkter går inte att säga pris utifrån beskrivning, men låter sannolikt som att det finns väldigt billiga lösningar på detta problem, och att de löses tillsammans enkelt och billigt med en grävmaskin som fixar frånlut av marken från huset och leder bort ytvatten. Här kan ni hyra grävare själv eller leja bort. Kanske något tiotals tusen.
  • Äldre elledningar
    -Ta in många offerter pressa priser och dra utanpåliggande el och ni har ny el I hela huset för 100 000-200 000kr.

• Fönster är i behov av målning/underhåll
    -Säger man nej till ett hus i rätt läga för att man måste måla fönster?
  • Rötskador finns i fasadpanelen.
    -Byta ett par bräder låter som en grej svärmor fixar innan hon lagar familjemiddagen innan tacokvällen på fredag.
  • Vissa fönster är rötskadade. Överbleck är rostskadade
    -ett överbleck för ett par hundra, och det är klart? Fönster med normalstorlek från bauhaus ink montage, listninge ca 5000-6000per fönster.
  • Kondensvatten från luftvärmepumpens utedel leds inte bort från husgrunden.
    -Fixas I punkt 1-2 med grävmaskinen
  • Växter finns lokalt i anslutning till grundmur
  • -Fixas I punkt 1-2 med grävmaskinen
  • Yttertaket är äldre och underlagspapp är till viss del skadad/otät.
    -Fixa takbyte för ett par hundra tusen inklusive hänhrännor.
  • Hängrännor är rostiga.
  • Stuprör är bristfälligt anslutet till markledning
Inomhus:
  • Golv är ojämna/lutar.
    -Oftast inget man tänker på eller märker av så mycket när ni bor där. Finns bättre saker att lägga pengarna på..
  • Färgsläpp förekommer i innertak
    - Lite målarfärg och det är klart på några timmar?
  • Väggar har fuktfläckar
    - Här får man kolla upp orsak lite, men sannolikt ingen pågående fuktskada utan något gammalt spill... Men bör tittar på lite närmare...

NI bestämmer själva men sannolikt bara nytt elsystem och nytt tak som drar iväg tror jag. Man kan nog fixa allt på cirkus 500 000kr +-100 0000 och ha ett fullt funktionsdugligt hus i många år till.

• Gilla
Mawe85
  • Laddar…
Jag betalar mer för ett bra läge och sämre standard än ett hus med sämre läge och bättre standard alla dar i veckan.

Som mäklarna säger, det finns ju bara tre saker när det gäller värdet på hus.... läget, läge......

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Ett hus blir i slutändan alltid en ”kompromiss” av ens egna prioriteringar. Ekonomi, tid, läge, planlösning, reparationsbehov, tomt, kommunikationer, familjesituation, jobb, närhet till släkt, hobbies osv.

Ofta är prioriteringarna lättare att avgöra när man hunnit bo i några olika hus och varit på många husvisningar.

Så det är bara att fundera. Utifrån de parametrarna ni värdesätter och prioriterar känns det här som rätt hus?

Otroligt detaljerade besiktning är det så nu förtiden i Sverige

Vi köpte ett hus 1910.

Är dålig panel på söder sidan och ska målas om.
Ingen panik men ska försöka att göras 2021.

Allt var väldigt omodernt också så jag har renoverat hela övervåningen nu under 1 år och börjar närma mig ett slut på den delen.

Vi har bott på nedrevåningen i de som var, gula väggar och allmänt tråkigt men när vi kan flytta upp så ska vi ta rum för rum och måla/tapetsera där med.

Vi har lagt ut snart ca 600k på badrum (ca 200k), bergvärme + konvertering med nya element (221k)
resten är på bygg material, färg, och lite kostnader till elen.

Tar du bort bergvärmen och inte väljer dyraste sakerna till badrummet. Kakel + inredningen blev nog ca 60k för oss och går att hitta biligare med.

Gillar ni läget och huset så tycker jag ni ska ta det ändå. SJälvklart inom er budget.

Vi hade tur och fick vårat för ett bra pris så pengarna vi lagt ut ligger i huset mer eller mindre nu när vi får de omvärderat.

Edit: Jag har byggt kojor som liten och lär mig allt efter som jag gör saker, ingen utbildning mer än att jag pluggat till eletriker men aldrig avslutat lärlingsbiten pågrund av olika saker. Så är du minsta händig så går att att lösa.
Vi lejda bort badrummet då jag inte vill sätta mig in och lära mig biten eller chansa som första projekt.
Men funderar att när vi börjar närma oss ett slut så ska jag ta mig 1 år och bara köra badrummet på nedrevåningen steg för steg och försöka mycket själv.

Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
Mitt problem med hus som har liknande problem, är att någon annan alltid tycker att de är värda mycket mer. Trots att jag bara nöjestittar,

Jag fascineras av hur mycket vissa är beredda att lägga på något som kräver så mycket pengar och arbete.

Om du ser läget så förstår du priset

A
Det var en allmän reflektion, vissa hus förstår jag att de köps 100% på läget, men vissa totalrenoveringsobjekt har jag svårt att förstå hur de kan landa där de gör.

Skulle inte kala det totalrenoveringen som behövs där

A
Nytt kök, nya badrum, renovera golv, väggar och tak invändigt, byte av tak och regnvattensystem, byte av rötskadad panel, renovering/byte av fönster, åtgärd av vatten mot hus, byte av all el, det är ganska nära en totalrenovering, inte sant?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.