Bästa svaret

harry73
Jag tycker @Daniel 109 har ett intressant synpunkt. Även jag får vibbar att de inte handlar om en gemensamhetsanläggning, men att alla boende har servitut, och att de tillsammans bestämde att lägga skötseln hos en förening. Det är då en vägförening som de var förut. Det betyder också att det inte finns andelstal och att stadgarna kan vara gamla och förlegade.
Om detta stämmer i TS fall, är det inget som är reglerat. Alla har servitut, men ingen kan tvinga någon annan till underhåll eller betalning.
Jag råder ts att läsa ordentlig på om gemensamhetsanläggningar och samfälligheter, och se var denna förening brister i detta avseende. Då kan man ge föreningen 2 val, antingen ändrar de sig, så att de följer arbetssättet för en riktig samfällighetsförening eller så begär du förrättning hos lantmäteriet och se till att det blir en gemensamhetsförening ned samfällighetsförening den vägen.

• Gilla
Azalais och 3 till
  • Laddar…
Hej och tack så mycket för alla svar!

Har tittat på min sida på lantmäteriet nu, men blev bara ännu mer förvirrad.

Det enda som står är en samfällighetsförening: Namnet på samhället jag bor i och ” vägars samfällighet”. Jag betalar en särskild kostnad dit på 800 kr årligen, sedan betalar jag en annan medlemsavgift till själva Småstugeföreningen, men den föreningen nämns inte alls på min fastighet, trots att de äger marken runt alla fastigheterna här och trots att jag har andelar i den.

Jag har aldrig haft kontakt med vägsamfälligheten överhuvud taget, betalar bara fakturan dit varje år, de sköter bara vägarna fram till Småstugeområdet som idag ser ut som vilket villaområde som helst. Snöskottningen delar vi på inom Småstugeföreningen.

Vägen det rör sig om är ca 100 meter (grusväg) med en brant backe där det är svårt att ta sig upp och ner vintertid. Därav oron över att ex en ambulans/brandkår inte kan ta sig ner. Vägsamfälligheten skottar bara fram till Småstugeområdet. Någon som förstår något alls i den här röran?

Mvh

Maria

Redigerat:
harry73
Vilka servitut har du enligt min fastighet? För bara samfällighetsvägen räcker inte för att komma till din fastighet

harry73 harry73 skrev:
Vilka servitut har du enligt min fastighet? För bara samfällighetsvägen räcker inte för att komma till din fastighet
Hej!

På själva köpekontraktet nämns en Gemensamhetsanläggning som min fastighet är inskriven i. Den har ett annat namn än vägsamfällighetens dock, med fastighetsbeteckning och nr. Det finns även en byggnadsplan från 1966, men det måste väl ändå vara samma de menar på lantmäteriet.

Maria

Hemmakatten
Jag bodde tidigare i en samfällighetsförening som hade hand om på grönområden, badplats och vägar. Årsavgiften var inte uppdelad mellan dessa utan allt betalades ur samma pott. De permanentboende betalade en hel årsavgift och de fritidsboende 70% av årsavgiften. Det fanns inga speciella andelar för vägarna utan alla betalade lika mycket.

harry73
Titta på: https://kso.etjanster.lantmateriet.se/# Då kan du se fastighetsgränser
Kartbild över ett sommarstugeområde med markerade fastighetsgränser och beteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser du ett exempel på ett gammalt sommarstugeområde där alla vägar och grönområden fortfarande ligger på stamfastigheten. Jag tror att de i detta fall fortfarande ägs av bonden som styckade av området, eventuellt med en förening som sköter driften. Men föreningen äger inte marken i alla fall.

Här ser du ett annat område. Vägen ligger då på en fastighet som har ett S i beteckningen (S:1)
Det betyder att vägen ligger på en samfälld fastighet.
Översiktsbild från Lantmäteriet som visar ett gammalt sommarstugeområde med markerade fastighetsgränser och en väg på en samfälld fastighet (S:1).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu säger detta inte allt, men det kan ge en fingervisning för vilka delar är samfällighet och vilka inte, och vem som äger marken.
Även Eniro och Hitta visar fastighetsgränser, men just såna samfällda fastigheter visas inte där.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ring och prata med Lantmäteriet. Ni skulle behöva uppdatera er gamla gemensamhetsanläggning till en Samfällighet och samtidigt få andelstalen justerade. Fastboende kan tex ha högre andelstal, de som bor längre in i området kan ha högre andelstal osv, men det där fastställer man när man ombildar det.

Medlemsskapet i GA eller samfällighet är tvingande och följer fastigheten. Det ska stå i anläggningsbeslutet vad er GA ska ansvara för och står era vägar med där så får folk betala för det vare sig de vill eller inte.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.