7 125 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
VAG:s TSI-motorer ?
För några år sen var det ju problem med VAG:s TSI-motorer med kamkedja, främst 1.2 o 1.4 va?
Jag är nu nyfiken på om dessa motorer fortfarande rasar, eller var det "måndagsex" som gick sönder första åren o de som överlevde håller utan större problem än andra märken?
Letar begagnad liten andrabil o det finns ju många bilar ute med dessa motorer, men om de rasar än så är det ju ett mindre bra alternativ..
Jag är nu nyfiken på om dessa motorer fortfarande rasar, eller var det "måndagsex" som gick sönder första åren o de som överlevde håller utan större problem än andra märken?
Letar begagnad liten andrabil o det finns ju många bilar ute med dessa motorer, men om de rasar än så är det ju ett mindre bra alternativ..
Både min egen Golf V 1.4 TSI årsmodell 2007 och mina föräldrars Golf VI 1.4 TSI årsmodell 2010 har fått byta kamkedja. I båda fallen hade vi "tur" att den gula motorlampan tändes innan det hände. Läser man manualen vad den symbolen betyder så säger den fel på avgasreningen. Det borde snarare stå: "Stäng av bilen och beställ bärgning."
VW löste det som goodwill men det var i båda fallen när bilarna var knappt 10 år gamla. Vet inte alls hur de skulle göra nu, då bilarnas värde inte är så stort längre.
Synd, för det är en trevlig motor men jag hade nog avstått från köp om det inte finns dokumentation på att kamkedjan är bytt.
VW löste det som goodwill men det var i båda fallen när bilarna var knappt 10 år gamla. Vet inte alls hur de skulle göra nu, då bilarnas värde inte är så stort längre.
Synd, för det är en trevlig motor men jag hade nog avstått från köp om det inte finns dokumentation på att kamkedjan är bytt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Det huvudsakliga problemet kan nog härledas till longlife service............De jag har sett som varit isär för kedjebyten har inte sett direkt roliga ut invärtes. Koks och skitigt..........
Jag tror nya ”slimmade och trimmade” små motorer i förhållandevis stora bilar samt lite nya konstruktionslösningar bidrar till haverier.
Problemet var dålig klen konstruktion.
Kedjan är klenare än på vissa andra bilar (Vi har haft en Suzuki med samma typ av kedja den har fler länkar)
Man trodde stänksmörjning skulle räcka, det gjorde det inte.
Kedjespännaren saknar backspärr.
Kombinationen med longlife olja och dålig vevhusventilation gjorde inte saken bättre.
Bilar som åtgärdats på VAG verkstad senaste åren bör ha fått en uppdatering, bestående av bättre spännare och hål borrat i topplocket så kedjan får smörjning.
Detta problem började på körskolebilar, och gubbstopp i uppförsbacke. När motorn stannade och bilen rullade baklänges hade spännaren inget oljetryck längre, rycket åt fel håll fick kedjan att hoppa över.
VAG blånekade, och menade att det var körskole elevernas fel.
På bilar som åtgärdades innan uppdateringen kom, ramlade kedjan av efter några tusen mil till.
Kedjan är klenare än på vissa andra bilar (Vi har haft en Suzuki med samma typ av kedja den har fler länkar)
Man trodde stänksmörjning skulle räcka, det gjorde det inte.
Kedjespännaren saknar backspärr.
Kombinationen med longlife olja och dålig vevhusventilation gjorde inte saken bättre.
Bilar som åtgärdats på VAG verkstad senaste åren bör ha fått en uppdatering, bestående av bättre spännare och hål borrat i topplocket så kedjan får smörjning.
Detta problem började på körskolebilar, och gubbstopp i uppförsbacke. När motorn stannade och bilen rullade baklänges hade spännaren inget oljetryck längre, rycket åt fel håll fick kedjan att hoppa över.
VAG blånekade, och menade att det var körskole elevernas fel.
På bilar som åtgärdades innan uppdateringen kom, ramlade kedjan av efter några tusen mil till.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ja, vw använde liknande kedje konstruktion i tsi som satt i FSI motorerna, men fsi hade inte turbo, blev mycket mer oilsludge med turbo, kedjeförlängning och ibland totalras. Håller med att de va trevliga motorer, hade själv en tidig tsi med både kompressor och turbo, kunde köras väldigt snålt men fanns alltid vridmoment om man behövde. Jag klarade mej då jag bytte olja ofta och bara hade bilen i ca 80000km, vågade inte längre.pIsakare skrev:
Problemet var dålig klen konstruktion.
Kedjan är klenare än på vissa andra bilar (Vi har haft en Suzuki med samma typ av kedja den har fler länkar)
Man trodde stänksmörjning skulle räcka, det gjorde det inte.
Kedjespännaren saknar backspärr.
Kombinationen med longlife olja och dålig vevhusventilation gjorde inte saken bättre.
Bilar som åtgärdats på VAG verkstad senaste åren bör ha fått en uppdatering, bestående av bättre spännare och hål borrat i topplocket så kedjan får smörjning.
Detta problem började på körskolebilar, och gubbstopp i uppförsbacke. När motorn stannade och bilen rullade baklänges hade spännaren inget oljetryck längre, rycket åt fel håll fick kedjan att hoppa över.
VAG blånekade, och menade att det var körskole elevernas fel.
På bilar som åtgärdades innan uppdateringen kom, ramlade kedjan av efter några tusen mil till.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Jag har en Passat 2012 med 1.4 tsi-motorn, vi har inte haft problem med kedjan på den trots 12000 mil över snart 8 år (bilen har gått 18500 mil nu). Har dock servat var 1500 mil o varit noga med att aldrig parkera med växel i (bara handbroms).
Hade dock en kompis som hade en likadan, deras kuggade över när dom parkerat i uppförslut.
Hade dock en kompis som hade en likadan, deras kuggade över när dom parkerat i uppförslut.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Du borde undvika de årsmodeller som har dessa problem. Från 2015 och framåt är det grönt om jag minns rätt (det är därför vi har en Polo från 2015).S SSo skrev:
Klicka här för att svara