För några år sen var det ju problem med VAG:s TSI-motorer med kamkedja, främst 1.2 o 1.4 va?
Jag är nu nyfiken på om dessa motorer fortfarande rasar, eller var det "måndagsex" som gick sönder första åren o de som överlevde håller utan större problem än andra märken?

Letar begagnad liten andrabil o det finns ju många bilar ute med dessa motorer, men om de rasar än så är det ju ett mindre bra alternativ..
 
Både min egen Golf V 1.4 TSI årsmodell 2007 och mina föräldrars Golf VI 1.4 TSI årsmodell 2010 har fått byta kamkedja. I båda fallen hade vi "tur" att den gula motorlampan tändes innan det hände. Läser man manualen vad den symbolen betyder så säger den fel på avgasreningen. Det borde snarare stå: "Stäng av bilen och beställ bärgning."

VW löste det som goodwill men det var i båda fallen när bilarna var knappt 10 år gamla. Vet inte alls hur de skulle göra nu, då bilarnas värde inte är så stort längre.

Synd, för det är en trevlig motor men jag hade nog avstått från köp om det inte finns dokumentation på att kamkedjan är bytt.
 
Det huvudsakliga problemet kan nog härledas till longlife service............De jag har sett som varit isär för kedjebyten har inte sett direkt roliga ut invärtes. Koks och skitigt..........
 
Jag tror nya ”slimmade och trimmade” små motorer i förhållandevis stora bilar samt lite nya konstruktionslösningar bidrar till haverier.
 
  • Gilla
Tjibbo och 1 till
  • Laddar…
Problemet var dålig klen konstruktion.
Kedjan är klenare än på vissa andra bilar (Vi har haft en Suzuki med samma typ av kedja den har fler länkar)
Man trodde stänksmörjning skulle räcka, det gjorde det inte.
Kedjespännaren saknar backspärr.
Kombinationen med longlife olja och dålig vevhusventilation gjorde inte saken bättre.
Bilar som åtgärdats på VAG verkstad senaste åren bör ha fått en uppdatering, bestående av bättre spännare och hål borrat i topplocket så kedjan får smörjning.

Detta problem började på körskolebilar, och gubbstopp i uppförsbacke. När motorn stannade och bilen rullade baklänges hade spännaren inget oljetryck längre, rycket åt fel håll fick kedjan att hoppa över.
VAG blånekade, och menade att det var körskole elevernas fel.

På bilar som åtgärdades innan uppdateringen kom, ramlade kedjan av efter några tusen mil till.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
G
Isakare Isakare skrev:
Problemet var dålig klen konstruktion.
Kedjan är klenare än på vissa andra bilar (Vi har haft en Suzuki med samma typ av kedja den har fler länkar)
Man trodde stänksmörjning skulle räcka, det gjorde det inte.
Kedjespännaren saknar backspärr.
Kombinationen med longlife olja och dålig vevhusventilation gjorde inte saken bättre.
Bilar som åtgärdats på VAG verkstad senaste åren bör ha fått en uppdatering, bestående av bättre spännare och hål borrat i topplocket så kedjan får smörjning.

Detta problem började på körskolebilar, och gubbstopp i uppförsbacke. När motorn stannade och bilen rullade baklänges hade spännaren inget oljetryck längre, rycket åt fel håll fick kedjan att hoppa över.
VAG blånekade, och menade att det var körskole elevernas fel.

På bilar som åtgärdades innan uppdateringen kom, ramlade kedjan av efter några tusen mil till.
Ja, vw använde liknande kedje konstruktion i tsi som satt i FSI motorerna, men fsi hade inte turbo, blev mycket mer oilsludge med turbo, kedjeförlängning och ibland totalras. Håller med att de va trevliga motorer, hade själv en tidig tsi med både kompressor och turbo, kunde köras väldigt snålt men fanns alltid vridmoment om man behövde. Jag klarade mej då jag bytte olja ofta och bara hade bilen i ca 80000km, vågade inte längre.p
 
Bara som förtydligande, "longlifeolja" är inget problem, den är hur bra som helst. Däremot konceptet "förlängda serviceintervaller" är problemet.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
ullet
Jag har en Passat 2012 med 1.4 tsi-motorn, vi har inte haft problem med kedjan på den trots 12000 mil över snart 8 år (bilen har gått 18500 mil nu). Har dock servat var 1500 mil o varit noga med att aldrig parkera med växel i (bara handbroms).

Hade dock en kompis som hade en likadan, deras kuggade över när dom parkerat i uppförslut.
 
  • Wow
Isakare och 1 till
  • Laddar…
G
Kuslake Kuslake skrev:
Bara som förtydligande, "longlifeolja" är inget problem, den är hur bra som helst. Däremot konceptet "förlängda serviceintervaller" är problemet.
Ja, och beroende på om bilen körs långa sträckor eller massor med små körningar.
 
Tack för era svar, men som följdfråga, har dessa motorer alltså uppdaterats så de klarar sig nu, eller är det några fall med ägare som inte gett sig som fått de åtgärder ni nämner?
 
Köpte nyligen en rasad golf 2009 motorkod CAVD med brustna kolvar som var ett vanligt problem, så alla är absolut inte åtgärdade med nya motorer.
 
S SSo skrev:
Tack för era svar, men som följdfråga, har dessa motorer alltså uppdaterats så de klarar sig nu, eller är det några fall med ägare som inte gett sig som fått de åtgärder ni nämner?
Du borde undvika de årsmodeller som har dessa problem. Från 2015 och framåt är det grönt om jag minns rätt (det är därför vi har en Polo från 2015).
 
  • Gilla
SSo
  • Laddar…
T tracker skrev:
Köpte nyligen en rasad golf 2009 motorkod CAVD med brustna kolvar som var ett vanligt problem, så alla är absolut inte åtgärdade med nya motorer.
2009 är ingen "ny" motor.
 
E Edlunn skrev:
2009 är ingen "ny" motor.
Det jag menade är att dessa motorer (med kolvproblem ) blev utbytta till en ny motor på goodwill, dom som inte har rasat finns fortfarande kvar med latent risk att rasa.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.