elmont! Säkert en helt riktigt analys. Klart det är sjukt att man vill kunna ha sin egen trädgård i fred.

Staket eller häck runt sin egen tomt är väl det enklaste och mest naturliga......

Staket eller häck är bra. Börja med att sätta ned höga röda pinnar som grannen inte kan undgå att se i järnrören, och spänn upp murarsnöre emellan som riktmärke för häck/staket. Signalen till grannen blir tydlig, och denne har inget rationellt skäl att bråka om det eftersom denne ändå har en väg ut från sin tomt och den gamla vägen går över din tomt.

På landet har ju vägarna traditionellt (och i viss mån fortfarande) gått över gårdsplan. Jag erkänner att jag fortfarande tar mig friheten att gåigenom gårdsplan om väg/stig fortsätter på andra sidan. Det går en vandinrgsled+väg 5-10m utanför vårt sovrumsfönster, och det tycker jag är OK. Den har gått där i några hundra år, och det är en gammal landsväg.

Det om gående.

I det här fallet tycker jag grannen kan använda sin egen väg för biltrafik. Bilar sliter på vägar, och det kostar tid och pengar att underhålla. Kom på något rationellt skäl att du behöver den vägstumpen (ställa upp fordon tex) och förklara för grannen.

Om du nu har hittat järnrören, börja med att slå i träpinnar i dem och spänn en lina eller två? Kanske bjuder detta in grannen till diskussion.

Vi hade för några år sedan problem med att vissa i området slängde trädgårdsavfall på vår tomt. Det kunde se ut som det var allmän mark eftersom båran gräsmatta slutade där den gjorde och resten av tomten var "naturtomt". De antog förmodligen att det var kommunal mark och slängde sitt avfall där (vilket man naturligtvis inte heller får göra men det är en annan historia). Jag spände upp ett snöre mellan två punkter, och satte en laminerad lapp där det stod privat mark. Inte en käft slängde något skräp där sedan dess? En granne undrade om snöret och jag sa bara att jag var lite osäker på var tomtgränsen låg så jag hade spänt upp ett snöre för att enklare kunna se tomtgränsen. Ingen uppfattade detta som provocerande alls... och det tror jag inte dina grannar gör heller.

/S

Jag tror det är bättre att ta ett snack med grannen på ett vuxet sätt. Berätta att var du anser att tomtgränsen går och hur du känner, lyssna på hans svar och agera sedan. Stängsel, stenar, häckar och andra saker tycker jag är lite barnsligt, och ingen halvsur relation i världen blir bättre av det.

Det kan över lag vara bra att ha en granne som man inte är dödsfiende med när man bor på landet, även om man inte är dödspolare. En dag kanske det hugger till i bröstet när man skottar snö. och så ligger man där. Då kan det vara bra om grannen inte bara ser en tjock granhäck...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.