Byggahus.se
Hej
Nyköpt hus från -83. Lågsluttande sadeltak, betongpannor läktade på träfiberskivor. Enl ögonmått av besiktningsman precis tillräckligt lut för att pannor ska vara godkända.

Fuktfläckar på vind utan förhöjda värden förutom vid genomföring av skorsten, takstolar kontrollerade u.a. Måttlig mängd mikrobiell påväxt. Enstaka takpannor utbytta fläckvis förutom ett område om ca 1x1m.

Tak är från byggnadsår. Bedöms vara i behov av byte. Frågan är om man göra det lite mer ordentligt och byta till råspont, papp och pannor..eller kanske plåttak iom låglutning. Har ni några tankar eller åsikter?
 
Ska du byta takkonstuktion så kanske man likaväl kan göra ett så ordentligt jobb så att man senare skulle kunna göra boyta?

Med ordentlig takvinkel och en större takkupa så blir det ju rum där.

Allt beror på formen på huset
 
  • Gilla
Pr Sn
  • Laddar…
Ca 200 kvm suturränghus, inga takfönster eller utsprång, utan enklaste möjliga takkonstruktion.

Vi behöver inte mer utrymme så vi behåller helst de takstolar som finns om möjligt av kostnadsskäl.
 
Nu har ju taket visserligen hållt ganska bra sedan -83 men att bara ha pannor ovanpå träfiberskiva utan papp känns osäkert - Trät kommer att utsättas för fukt vid minsta otäthet/trasig panna/ogynnsamt väder och om man ändå ska byta det kanske man lika gärna kan byta till en säkrare konstruktion?
 
Har du pengarna tycker jag att du ska satsa på ett nytt undertak. Träfiberskivor är inte bara fuktkänsliga, utan de börjar också hänga ned på mitten efter en tid så att undertaket blir ojämnt. Själv gillar jag plåt och särskilt med ett låglutande tak hade jag kört på råspont, papp och plåt.
 
  • Gilla
Pr Sn
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Har du pengarna tycker jag att du ska satsa på ett nytt undertak. Träfiberskivor är inte bara fuktkänsliga, utan de börjar också hänga ned på mitten efter en tid så att undertaket blir ojämnt. Själv gillar jag plåt och särskilt med ett låglutande tak hade jag kört på råspont, papp och plåt.
Låter i mina öron också som det bästa. Tycker mig dock se en överhängande majoritet som lägger pannor istället - bedöms det endast vara estetiskt eller finns det någon ytterligare fördel?
 
P Pr Sn skrev:
bedöms det endast vara estetiskt eller finns det någon ytterligare fördel?
Det är billigare.
 
G Gabbe1 skrev:
Det är billigare.
Simple as that 🙂
 
För nyfikenhetens skull vad är det för rör som går oisolerade ut genom huven ?
 
E egge80 skrev:
För nyfikenhetens skull vad är det för rör som går oisolerade ut genom huven ?
Fel tråd?
 
P Pr Sn skrev:
Fel tråd?
Ja hur hamnade jag här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.