Jag har två cirkulationspumpar, ser att moderna pumpar verkar oerhört mycket effektivare. Är de värt att byta ut de två nedan till sådan på bild?
Värmesystemets cirkulationspump, grön och svart, tekniska specifikationer, märkesmärkning, gjord i EU.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundfos cirkulationspump monterad på kopparledningar med inställningsratten i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reklam för energieffektiv Grundfos-cirkulationspump. Reducerar förbrukningen från 84W till 5W. Digital display, röd-svart design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det tar ganska lång tid att tjäna in den lilla besparingen när det gäller så här små pumpar. Byt pump när den gamla gått sönder. Ofta behöver de inte gå på max vilket innebär en besparing om du kan sänka hastigheten. Se också till så du har pumpstopp när de inte behöver vara i drift
 
Pumpstopp? Menar du att man via en app kan stänga av den enligt schema?
 
Om vi ansätter att grundfospumpen går på lägsta, 25w, under årets 6 kalla månader, så blir detta 108kwh enligt mina beräkningar. Om vi ansätter att en ny pump sparar 50% så blir det alltså 54 kwh besparing på ett år. Om el+elnät kostar 2 kr/kwh så sparar du alltså 108kr per på bytet. Om du ansätter att din nya pump inte drar någon effekt alls, blir det alltså 200kr per år.

Jag tror inte det lönar sig om pumpen fungerar.
 
Ok thx
 
R Rolle85 skrev:
Pumpstopp? Menar du att man via en app kan stänga av den enligt schema?
Oftast så finns det inbyggt i styren till vad de är kopplade till. Tex en värmepump eller panna av ngt slag. Då stoppas pumpen när inget värmebehov finns så den inte behöver snurra hela sommaren. I äldre anläggningar får man göra detta manuellt. Man får då inte glömma att motionera pumpen ett par ggr under sommaren
 
O OTGI skrev:
Om vi ansätter att grundfospumpen går på lägsta, 25w, under årets 6 kalla månader, så blir detta 108kwh enligt mina beräkningar. Om vi ansätter att en ny pump sparar 50% så blir det alltså 54 kwh besparing på ett år. Om el+elnät kostar 2 kr/kwh så sparar du alltså 108kr per på bytet. Om du ansätter att din nya pump inte drar någon effekt alls, blir det alltså 200kr per år.

Jag tror inte det lönar sig om pumpen fungerar.
Och med tanke på att en ny lågenergipump kostar ca 2500-3000 kr så blir payoff-tiden ganska lång
 
Ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.