Byggahus.se
Claes Sörmland
Krävs det bygglov för en värmepumps utedel?

Laholms kommun har hävdat det i ett fall som har tagit sig hela vägen upp till MÖD. Kommunen menar att utedelen på värmepumpen är ett plank och ett sådant kräver bygglov. Och kommunen har fått rätt i lägre instanser.

Men MÖD satte i förra veckan ned foten. Bygglov krävs inte:

"Mark- och miljööverdomstolen konstaterar att den nu aktuella anordningen är en del av
en teknisk konstruktion med en annan funktion än vad som kännetecknar ett plank.
Mot bakgrund av detta och med hänsyn till de uttalanden som gjordes i samband med
att kravet på bygglov för ”därmed jämförlig anordning” togs bort, vilka redogjorts för
ovan, ska anordningen inte betraktas som ett plank. Den omfattas därmed inte av
bygg-lovsplikt."

Läs domen här:
https://www.domstol.se/mark--och-mi...h-miljooverdomstolens-avgoranden/2022/117853/
 
  • Gilla
Huzzbutt och 8 till
  • Laddar…
Herregud vilka dumheter.

Ok, jag skulle kunna sträcka mig till att det kan krävas bygglov på grund av bullret. Men plank???
 
  • Gilla
Nikorasu och 5 till
  • Laddar…
Helt sjukt att alla underinstanser sagt att det är något annat än vad det är :(
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fairlane
Världens minsta plank?

Intressant att läsa domen exempelvis denna del:

P-O.B. och A.H. har i huvudsak anfört följande. Utomhusdelen till värmepumpen ä"r
att betrakta som ett plank. Det är uppfört nära deras fastighetsgräns och delvis på mark
som enligt detaljplanen inte får bebyggas. Inte heller passar planket in i det känsliga
öppna landskapet. Planket är högre än vad som framgår av ansökningshandlingarna
och skymmer deras utsikt mot havet. Dessutom ger det ifrån sig återkommande
störande spolljud. På andra fastigheter har liknande installationer placerats på behörigt
avstånd från grannar. Inte heller döljs planket av den häck som M.R. har planterat."

Jag tolkar det som att en granne klagat för att detta "plank" blockerat havsutsikten. Dessutom har man inte planterat den häck som skulle minska utsikten ännu mer... Kanske läge att plantera en rejäl häck, som är både högre och bredare än "planket".
 
  • Gilla
  • Wow
Martin_ och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske läge att plantera en rejäl häck, som är både högre och bredare än "planket".
Du läser mina tankar.
 
  • Gilla
  • Haha
jonas.o och 6 till
  • Laddar…
Nu vill man ju se en bild på det här.....
Jag undrar lite hur stor den är?
 
Helt underbart! För tankarna till det virala fenomenet, ”Hästar finns inte, de är en frukt” som var igång för dryga 10 år sen.

Förstår att man kan störa sig på en utedel, men att den skulle vara ett plank är bara löjligt :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, ibland är avgörandens i MÖD lite spännande. Jag begriper bara inte vad Laholms kommun och de lägre instanserna har hållit på med. På något sätt vill jag förstå deras perspektiv men kan inte.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Grannen kanske är lokalkändis i kommunkontoret?
 
Claes Sörmland
Nyfniken Nyfniken skrev:
Herregud vilka dumheter.

Ok, jag skulle kunna sträcka mig till att det kan krävas bygglov på grund av bullret. Men plank???
Det är ju det här att vad som kräver bygglov är byggnader och de andra anläggningar som listas i PBF. Listan är uttömmande. Så det finns inget bygglovskrav för att vissa apparater har störande egenskaper, t ex att de bullrar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så det finns inget bygglovskrav för att vissa apparater har störande egenskaper, t ex att de bullrar.
Nej, men det kanske borde? :thinking:

(Alltså, principiellt tycker jag att man ska få göra vad man vill på sin mark. Det är i mitt tycke konstigt skevt att man kan bygga pool, ha poolparty varje helg, hoppa studsmatta och skrika hela sommaren och varva HD:n hela sommarhalvåret men gud förbjude att man skulle byta färg på kåken eller sätta in ett nytt fönster utan omgivningens lov!)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Tydligen hade de byggt ihop utedelen med ett trädäck, som gick under "m,ndre avvikelser från detaljplan". Så jag undrar också hur det såg ut.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det här väcker ju lite frågor.
Finns det inga bilder nånstans på det här "planket"? Det måste ju vara landets största värmepump om utedelen, förutom att misstas för ett plank, skymmer utsikten för grannarna.

Och hur nära bor man om utedelen står invid tomtgräns? Är utedelen 4,5 m tjock, vilket ofta brukar vara ett minsta avstånd till en granne om det inte är ett radhus/kedjehus?
 
Det finns större, kanske det var en sån här?

En överdimensionerad panelradiator framför en industrilokal i vintersetting.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller en sån här?
Stora industriella solavskärmningar monterade på en väggyta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns bra att man kan bygga en sådan utan bygglov ;)
 
  • Haha
Tekladennyfikne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.