Tjena. Söker en värmefläkt som passar för 230 v (vanlig väggutag) med mer än 3300 kw, finns det äns sånna ? Ska ha den i garaget. Dom med 2000 kw är för litet. Jo jag kan köra på 2 st men vill helst ha 1 bara då jag inte har för mycket plats. Som sagt ska in på en vanlig vägguttag, har inte tillgång till 400v mvh

• Ledsen
Panor82
  • Laddar…
tommib
Nej, det finns inte. Maxeffekten på 230 V uttag är normalt 3600 W eftersom max avsäkring för normala Schuko är 16 A.

Du kan inte heller ta två fläktar om du inte har två olika grupper att driva dem med, säkringen kommer gå.

Om du har ett väldigt stort, men intermittent, värmebehov kanske du ska kolla på bränsledrivna värmare istället, typ gasolkamin eller dieselkanon.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Hur många Ampete klarar du att ta ut?

10A 230v som är vanligast ger ju max 2300w
16A som jag har i garaget klarar 3680w.

Så vill du ha hög effekt är det 400v eller 2st 230v på olika faser.
Vill du ha snabb komfortvärme kanske en infravärmare kan vara en lösning?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Chic0 Chic0 skrev:
Tjena. Söker en värmefläkt som passar för 230 v (vanlig väggutag) med mer än 3300 kw, finns det äns sånna ? Ska ha den i garaget. Dom med 2000 kw är för litet. Jo jag kan köra på 2 st men vill helst ha 1 bara då jag inte har för mycket plats. Som sagt ska in på en vanlig vägguttag, har inte tillgång till 400v mvh
Jag antar att du menar 3,3 kW och inte 3300 kW (3,3 MW) som du skrivit. Sökringen begränsar oavsett vad du kopplar in för effekt. 10 A och 230 V ger 2300 W. Funkar inte koppla. 2 st 2000 W på samma säkring och köra fullt om du inte har 16A.

• Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
2000 kW är för lite... Måste vara en gigantisk industrilokal du försöker värma.

• Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
Chic0 Chic0 skrev:
3300kW det är en rejäl effekt det. Skulle tro du menar 3,3kW
Men skit samma, vill du ha stor effekt så är det väl en hetluftkanon som är lösningen.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pvarmning/dieselvarmare/dieselvarmare-418026/
20kW den lär värms upp garaget snabbt.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hur många Ampete klarar du att ta ut?

10A 230v som är vanligast ger ju max 2300w
16A som jag har i garaget klarar 3680w.

Så vill du ha hög effekt är det 400v eller 2st 230v på olika faser.
Vill du ha snabb komfortvärme kanske en infravärmare kan vara en lösning?
Hur tar jag reda på hur många jag kan ta ut?
Har du tips på en infravärmare ? Tack för svar

P Pin skrev:
Jag antar att du menar 3,3 kW och inte 3300 kW (3,3 MW) som du skrivit. Sökringen begränsar oavsett vad du kopplar in för effekt. 10 A och 230 V ger 2300 W. Funkar inte koppla. 2 st 2000 W på samma säkring och köra fullt om du inte har 16A.
Det är vad jag menade tack
Hur tar jag reda på det ? Tack

GoC GoC skrev:
3300kW det är en rejäl effekt det. Skulle tro du menar 3,3kW
Men skit samma, vill du ha stor effekt så är det väl en hetluftkanon som är lösningen.
[länk]
20kW den lär värms upp garaget snabbt.
Jo 20w det skulle vara nåt men måste tänka på ytan jag har, hur hälsosam är en sån diesel driven ett garage på 7x7m ? Mvh

Chic0 Chic0 skrev:
Hur tar jag reda på hur många jag kan ta ut?
Du får leta reda på säkringen som matar uttaget du tänkt koppla fläkten i med hjälp av proppskåpsbingo om du inte vet vilken säkring det är. De flesta vägguttag i Sverige är avsäkrade med 10A så det är förmodligen dina också. Men det förekommer att de är avsäkrade 16A. Om du kommer fram till att det finns två uttag i rummet som går på olika säkringar så kan du koppla en fläkt i varje. Som sagt 10A ger max 2300W och 16A ger max 3600W. Tänk på att den belastningen gäller allt tillsammans som ligger på den säkringen.

Chic0 Chic0 skrev:
Det är vad jag menade tack
Hur tar jag reda på det ? Tack
Kolla vad du har för säkring i centralen. Som sagts så är det max 16A och då funkar 3300 W.

• Gilla
Chic0
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du får leta reda på säkringen som matar uttaget du tänkt koppla fläkten i med hjälp av proppskåpsbingo om du inte vet vilken säkring det är. De flesta vägguttag i Sverige är avsäkrade med 10A så det är förmodligen dina också. Men det förekommer att de är avsäkrade 16A. Om du kommer fram till att det finns två uttag i rummet som går på olika säkringar så kan du koppla en fläkt i varje. Som sagt 10A ger max 2300W och 16A ger max 3600W. Tänk på att den belastningen gäller allt tillsammans som ligger på den säkringen.
Ok ska kolla upp det tackar

Chic0 Chic0 skrev:
Jo 20w det skulle vara nåt men måste tänka på ytan jag har, hur hälsosam är en sån diesel driven ett garage på 7x7m ? Mvh
Du får så klart ha själva brännaren/kanonen utanför garaget och ett hål i väggen som den blåser in varmluften genom då du vill ha varmt inne. Varmt lär det bli.

GoC GoC skrev:
Du får så klart ha själva brännaren/kanonen utanför garaget och ett hål i väggen som den blåser in varmluften genom då du vill ha varmt inne. Varmt lär det bli.
V
Tackar för svar men måste nog finnas ett bättre alternativ. Får fortsätta söka

Luftvärmepump?

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.