8 281 läst · 11 svar
8k läst
11 svar
värme eller avfuktning?
Har en betongkällare i mitt fritidshus som är på ca 23 kvadrat knappt till hälften nedsänkt under jord. Den har även lucka med dörr in till krypgrund som är under resten av huset (ventilerad krypgrund är 21 kvadrat).
Källaren är ouppvärmd och oisolerad liksom krypgrunden. Källaren är mycket fuktig nu under våren (har inte ägt huset så länge ännu) dock verkar virket i "taket" i krypgrunden torrt och fint (har inte millimeterinspekterat ännu).
Känns som att källaren inte kommer må bra i längden och i sådana fall inte huset heller. Husets golv är dock dolt under någon form av gipsplattor som är tak i källaren.
Frågan är om man ska försöka värma upp källaren något eller satsa på en rejäl avfuktare. Huset värms idag av direktverkande oljefyllda elradiatorer. Vad är effektivast och vad kan tänkas kosta mest? Eller kan man lösa det på något annat sätt?
Till saken hör också att dörren är allt annat än rak och släpper säkert in en hel del extra luft fråga är om det är bra eller dåligt? Ventilation är väl bra men för mycket varm ytterluft som kommer in och kyls av i den kalla källaren är väl inte heller bra. I vilket fall ska dörren fixas.
Källaren är ouppvärmd och oisolerad liksom krypgrunden. Källaren är mycket fuktig nu under våren (har inte ägt huset så länge ännu) dock verkar virket i "taket" i krypgrunden torrt och fint (har inte millimeterinspekterat ännu).
Känns som att källaren inte kommer må bra i längden och i sådana fall inte huset heller. Husets golv är dock dolt under någon form av gipsplattor som är tak i källaren.
Frågan är om man ska försöka värma upp källaren något eller satsa på en rejäl avfuktare. Huset värms idag av direktverkande oljefyllda elradiatorer. Vad är effektivast och vad kan tänkas kosta mest? Eller kan man lösa det på något annat sätt?
Till saken hör också att dörren är allt annat än rak och släpper säkert in en hel del extra luft fråga är om det är bra eller dåligt? Ventilation är väl bra men för mycket varm ytterluft som kommer in och kyls av i den kalla källaren är väl inte heller bra. I vilket fall ska dörren fixas.
Men en stor del av problemet kommer väl som jag förstår det från att källaren är kall utomhusluften är varm, när utomhusluften kommer in i källaren kondenseras fukten på de kalla väggarna etc. Verkar som om det finns en hel del lösningar för att värma alternativt skapa "värmekuddar" för att hålla fukten eller snarare kondenseringen borta. Men visst en avfuktare ska jag ha frågan är bara hur mycket man ska kräma på och hur mycket man ska räkna med att den ska stå och kostamexitegel skrev:
Att sänka den relativa fuktigheten genom att höja temperaturen är väl ett ganska vedertaget sätt att minska risken för kondensering när varm uteluft möter kall luft i krypgrunden? Tror dock att det skulle bli dyrare än att avfukta speciellt på sommaren då du inte har någon annan nytta av värmen i grunden. En bra varmgrund ska ju även isoleras och det känns som att det skulle bli väl stort jobb och investering för ditt fritidshus.
Såg en Zibro sorptionsavfuktare i senaste reklamlövet från Bauhaus för 1995:-. Kanske kan va nått?
Å andra sidan så kanske du inte måste göra något alls? Hur gammalt är huset? Känner du någon lukt? Ser du någon påväxt? Om grunden och källaren fungerat under längre tid utan problem så kanske du kan avvakta och hålla lite koll med hygrometer, näsa och ögon.
Såg en Zibro sorptionsavfuktare i senaste reklamlövet från Bauhaus för 1995:-. Kanske kan va nått?
Å andra sidan så kanske du inte måste göra något alls? Hur gammalt är huset? Känner du någon lukt? Ser du någon påväxt? Om grunden och källaren fungerat under längre tid utan problem så kanske du kan avvakta och hålla lite koll med hygrometer, näsa och ögon.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"

Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
11 232 kr inkl moms
Läs mer
huset är från 62 men jag tror att de senaste åren har varit lite sämre skötsel. Och huruvida det är påväxt så är betongväggarna lätt grönfärgade som om det är algtillväxt, i taket finns på ett ställe något som skulle kunna vara vitmögel och andra sidan kan det vara spindelväv också jag är inte helt bevandrad i dessa områden ännu. Lukt skulle jag väl säga luktar som en vanlig källare men jag har och andra sidan aldrig känt riktig mögelhusdoft.
Dessutom är väggarna väldigt blöta så det är ingen tvekan om att det är blött, men som du säger kanske det fungerar och stannar där utan att ge sig upp i huset. Men avfuktare blir det i vilket fall och den där Zibro sorptionsavfuktare låter ju inte helt fel.
Dessutom är väggarna väldigt blöta så det är ingen tvekan om att det är blött, men som du säger kanske det fungerar och stannar där utan att ge sig upp i huset. Men avfuktare blir det i vilket fall och den där Zibro sorptionsavfuktare låter ju inte helt fel.
Jag tror en bra avfuktare blir bäst. Kondensavfuktare mer energisnålt och fungerar om temperaturen är minst 5 grader men helst närmare 10 grader vilket snabbt kan uppnås under avfuktningen i ett litet utrymme. Kan styras med timer ca 4 ggr/dygn ca 1 tim efter fått torka ur först så RF kommer neråt 50%. Viktigast att hålla temp uppe och luftfuktighet låg under sommarhalvåret då den fuktiga utomhusluften tränger in och kyls ner och kondenserar. Täta för att inte få in mer uteluft. Gäller dock inte för grund med radon.
så att sätta in fläkt är med andra ord inte bra då det borde öka luftgenomströmningen och kondenseringen? Och andra sidan om man blåser in mer varmluft borde väl temperaturen öka också vilket är bra?... hmm inte lätt detta =)
En solcellsdriven fläkt kunde ju vara något annars
En solcellsdriven fläkt kunde ju vara något annars
Att sätta en rejäl fläkt i källarväggen som blåser ut luft kan funka om den samtidigt drar ner varm hus-luft ovanifrån via innetrappan till källaren som då värms upp. Men problemet är också all markfukt som kommer underifrån och från sidorna under jordytan... Inte direkt platonmatta och isodrän på utsidan och under betongplattan om jag förstår det rätt. Därför tror jag på kondensavfuktare med timer.
Dessvärre är det ingen trappa från ovanvåningen. Man får gå utevägen
. Kanske en Solcellspanel. Den värmer ju som bäst när det är som varmast ute (störst tempskillnad och kondensproblem då). Kanske inte räcker långt men kanske får upp värmen något. Frågan är bara vad en rejäl solpanel som klarar av att öka temperaturen i en källare kostar
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"

Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
har kört med avfuktare i princip i två veckor sträck men känns inte som om det kommer hålla i längde, har dock kolla över huset lite mer och en trolig bov till det hela är att husets enda stupränna går ned på ett mycket felaktigt ställe vilket troligtvis är den värsta boven i dramat. Den kommer jag flytta för det första.
Men jag fick också tips om att sätta frånluftsfläktar i ventilgluggarna som sitter högst upp mot taket i källaren på två ställen samtidigt som man släpper in utomhusluft längst ned vid källardörren (man kan bara gå in i källaren utifrån det finns ingen kontakt till övervåningen). På så sätt skulle man få in så kall utomhus luft som det går samtidigt som man den varmaste luften stiger mot taket och tar med sig mest fukt och till sist blir utblåst genom gluggarna. Låter vettigt samtidigt som det säger emot den första teorin om att man inte vill ha in fuktig utomhusluft. Ganska billigt att testa dock så det får bli ett test. Men som sagt flytta stupränna, gräva ett dike bakom huset där det sluttar som mest för att leda bort vatten som kommer rinnande utifrån samt lite fläktar så får vi se vad som händer.
Dessutom ska jag nog ta och blästra bort den flagnade och alginfesterade väggfärgen också
Men jag fick också tips om att sätta frånluftsfläktar i ventilgluggarna som sitter högst upp mot taket i källaren på två ställen samtidigt som man släpper in utomhusluft längst ned vid källardörren (man kan bara gå in i källaren utifrån det finns ingen kontakt till övervåningen). På så sätt skulle man få in så kall utomhus luft som det går samtidigt som man den varmaste luften stiger mot taket och tar med sig mest fukt och till sist blir utblåst genom gluggarna. Låter vettigt samtidigt som det säger emot den första teorin om att man inte vill ha in fuktig utomhusluft. Ganska billigt att testa dock så det får bli ett test. Men som sagt flytta stupränna, gräva ett dike bakom huset där det sluttar som mest för att leda bort vatten som kommer rinnande utifrån samt lite fläktar så får vi se vad som händer.
Dessutom ska jag nog ta och blästra bort den flagnade och alginfesterade väggfärgen också
Tar många veckor att torka ur en fuktskadad källare med en professionell avfuktare. Hink efter hink efter hink... Viktigt att vattnet från stupröret leds bort från grunden och marken får inte luta mot huset. Bättre med en bra avfuktare än fläktarna tycker jag om det inte är lukten som är problem. Lite självdrag som beskrivs räcker för ventilationen. Avfuktaren värmer upp utrymmet en del så självdraget ökar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Elektrisk golvvärme i ett attefallshus - eller element?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Brunnsvärme för uppfart? Bra eller heltossigt?
Värme allmänt -
Byta vedpanna eller bergvärmepump - eller båda?
Värme allmänt -
Hur fixar jag golvvärme i hallen bäst. Fräsa betong? El eller vattenb?
Golv -
Lägga golvvärme eller radiatorer övervåning i gammal norrbottensgård
Värme allmänt