Byggahus.se

Vänsterpartiet vill skrota ROT-avdraget

1. G
    Anonym
    Rot är inte bara för de rika. Jag jobbar som snickare på en firma med 5 anställda sedan 2007. När ekonomin kraschade 08 blev alla uppsagda då kunderna slutade ringa. Utan rot hade alla blivit arbetslösa. Överallt i bygghandeln och i snack med andra firmor jämförde man med krisen i början på 90talet.
    Att bara rika använder rot är jäkla skitsnack. De flesta kunderna är barnfamiljer och pensionärer.
    Dessutom finns det betydligt färre svartjobb pga att arbetskostnaden halverats.
    Att hantverkare är dyra beror på flera saker.
    Bl.a.
    Företagsbilar som leasas för 1000lappar i månaden
    Verktyg för 50.000-100.000kr i bilen som behövs för att göra ett bra jobb
    Sen går vi fortbildningar flera gånger om året i säkerhet, ställningsbygge, säkert vatten, våtrum och massa annat som utan vidare kan kosta 5000kr för en dag.
    Allt detta ska betalas och det bakas in i tomtpriserna hantverkarna tar.

13 år i byggbranschen
    4.5 år med rotavdraget.

2. G
    Anonym
    Olle skriver att bara öststatare jobbar med renovering.
    Byggnads i Sverige har ca 100.000 medlemmar i ca 30 olika yrkeskategorier. Dvs många svenska hantverkare.
    Att priserna drivs upp är delvis skitsnack. Oseriösa firmor gör det kanske men seriösa behöver ej göra det.
    Värre är det med de många rot-kunder som vill skriva om material som arbetskostnad.

Gnutten skriver att vi ska sluta renovera kök och badrum, byta fönster och lägga om tag då det är bättre att bygga nytt(?)
    Ohållbar tanke både miljömässigt och ekonomiskt.
    Barnfamiljen kan inte alltid bygga nytt för flera miljoner men kanske renovera badrummet med rotavdraget.

3. K
    Medlem Nivå 6
    I princip all form av subventionering är av ondo. Subventionering ska man i värsta fall ta till i krislägen som 2008. Bostadsmarknaden har exploderat pga subventionerade lån där alla helt plötsligt har 30% mer kapital att röra sig med tack vare ränteavdrag. Moderaterna har blivit för mjuka i deras ekonomiska populistpolitik, vi måste bli av med ränteavdrag och göra det förmånligare att spara pengar så folk faktiskt ligger på plus. I förhållande till lånebubblan är rot ett ickeproblem. Jag röstar mot V men för deras förslag om att ta bort rot.

Att snickare kostar på sig nya snickar bilar och alla möjliga utbildningar har ju jag sällan nytta av om jag bara efterfrågar en specifik tjänst. Snickare tjänar helt enkelt för bra i dagsläget, därför blir nybyggda hus så orimligt dyra. Alla skriker nybyggnation men ingen kommer ha råd att betala av lånet på den nya bostaden. Sen har folk mage att klaga på bankernas vinster när de själva sitter med lån över öronen, som de själva bett banken låna ut.

Redigerat 11 aug 2014 20:59