Hej!
Jag planerar att köpa en Kap- och Gersåg i födelsedagspresent till min sambo. Men jag är själv inte speciellt insatt i vad som är bra eller dåligt med en sån såg så vänder mig hit för lite tips.
Jag har en budget på max 4000-5000kr, finns det någon bra kap- och gersåg i den prisklassen?
Min sambo kommer enbart använda den hemma när han snickrar och renoverar så behöver inte vara någon värsting modell.

Jag har personligen tittat på dessa två hittills:
https://www.bauhaus.se/kap-gersag-bosch-professional-gcm-8-sjl-1600w

https://www.bauhaus.se/kap-gersag-makita-ls1018ln-260mm

Är de något att ha eller bör jag leta vidare?
 
Boschen är en stående rekommendation på forumet. Ska det bli jackpot tycker jag att du ska lägga till ett stativ, tex. METABO KSU 251 stativen är i regel kompatibla med sågar från olika tillverkare och det gör under att kunna arbeta upprätt.
 
B BSHBF skrev:
Min sambo kommer enbart använda den hemma när han snickrar och renoverar så behöver inte vara någon värsting modell.
Om han inte har specifika krav har jag svårt att tro att han blir missnöjd med Boschen. Jag har en snarlik modell och det är inte sågen som begränsar vad jag kan åstadkomma. :oops: Vet inget om Makitan.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Boschen är en stående rekommendation på forumet. Ska det bli jackpot tycker jag att du ska lägga till ett stativ, tex. METABO KSU 251 stativen är i regel kompatibla med sågar från olika tillverkare och det gör under att kunna arbeta upprätt.
Okej, Det är ju toppen! Tack för tips om stativ också! Kollade runt lite och såg att visa rekomenderade att gå upp från Bosch SJL 8 till SDE 8 istället. Är det värt att lägga den extra slanten som SDE kostar?
 
B BSHBF skrev:
Okej, Det är ju toppen! Tack för tips om stativ också! Kollade runt lite och såg att visa rekomenderade att gå upp från Bosch SJL 8 till SDE 8 istället. Är det värt att lägga den extra slanten som SDE kostar?

SDE innebär att sågen går att luta åt båda hållen, praktiskt, inte en dealbreaker. I valet mellan den funktionen och ett sågbord så skulle jag valt ett sågbord alla dagar. Skulle jag ändå vilja lägga mer pengar så hade jag då satsat på att köpa en grovdammsugare med eluttag och automatisk start/stopp tex Kärcher WD6 eller motsvarande Nilfisk.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Tror båda dina alternativ blir bra! Själv köpte jag en Metabo liknande KGS216M (minns inte exakt min modell och kan inte kolla nu) och har använt den till lägenhetsrenovering (gera lister/foder), takbyte på hus, m.m. Inga problem varken då eller nu efter 10+ år, inga glapp eller annat sladder.
 
Jag har också en Bosch 8 SJL och är nöjd med den, det är definitivt inte sågen din begränsar mina byggprojekt. Stativet (Bosch GTA 2500) är ok men rätt otympligt, ffa med maskinen monterad. Varför har det inte hjul?

Om du köper en 8 SJL före nyår kan ni skicka in serienumret till Bosch och ansöka om att få en gratismaskin, tex en tigersåg eller cirkelsåg. Det görs hos https://www.bosch-professional.com/se/sv/pro360/prodeals/woodworking/ . Det låter kanske märkligt men är helt legitimt!
 
K
Har Boschen, tycker den är ok men inte mer. Anhållet har blivit snett med någon mm, oklart hur det blivit så. Kanske under transport eller när den varit utlånad. Så vänstra sidans anhåll är inte 90 grader mot klingan. Kap av längre bitar som också tar stöd på högra sidans anhåll blir bra men korta kap blir snett tyvärr.
 
K kniv skrev:
Har Boschen, tycker den är ok men inte mer. Anhållet har blivit snett med någon mm, oklart hur det blivit så. Kanske under transport eller när den varit utlånad. Så vänstra sidans anhåll är inte 90 grader mot klingan. Kap av längre bitar som också tar stöd på högra sidans anhåll blir bra men korta kap blir snett tyvärr.
Det går att lossa och kalibrera (y)
 
Jag är nöjd med min Dewalt DWS777, mitt främsta argument för den jämfört med några andra jag tittade på är att den blir kompakt i storlek när den ska förvaras eftersom glidskenorna går in i sågen.
 
Tack alla för hjälpen, det får nog bli en bosch 8 SJL med stativ!
 
  • Gilla
Ryttarnn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.