Makita är starka och hållbara, men går att köra sönder dom också. Hade nyligen en kille som varmkörde sin Makita på såna här Lecaskruvar, dimension: 8 x 130 mm, i Lecablock.
Så nu kan han bara skruva trall med den.

Mikael_L
Suninho skrev:
Jag har betongvägg nere i källaren, inga superstora byggplaner men är bara 30 år och tänker att det är lika bra att köpa något som man kan ha resten av livet.

Ser att många skriver att proffsmaskinerna är overkill för dom flesta, men borde det inte vara lika bra att slå till på en fin nu istället för att köpa en för 1500 nu och sen få lov att köpa en för det dubbla om 5-10 år?

Ahlsell hade en deal på makitas 18V DDF482RMJ.
Borde vara ett bra köp och svårslaget pris?

[länk]

Synpunkter?
Men den där är ju dock inte till någon hjälp i dina betongväggar, då ska du ha en borrhammare (eller ev slagborrmaskin).
Jag tycker att du lämpligtvis köper den skruvdragaren (eller någon annan som känns trevlig och vettig) och så en prisvärd (billig) borrhammare som går på 230V, ty så ofta borrar man som regel inte i betong att det är besvärligt med sladden.

Kanske en sådan här om du vågar dig på märket Meec
https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001098/
Eller
https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001096/
Eller:
https://www.bauhaus.se/borrhammare-makita-830w-sds-plus.html

I vilket fall, är det nog lämpligt med en maskin med slagenergi på 1,5 - 3 Joule, typ. Lagom starkt för små hål upp till 8-16mm, och lagom smidig och lätt maskin.

S
Mikael_L skrev:
Men den där är ju dock inte till någon hjälp i dina betongväggar, då ska du ha en borrhammare (eller ev slagborrmaskin).
Jag tycker att du lämpligtvis köper den skruvdragaren (eller någon annan som känns trevlig och vettig) och så en prisvärd (billig) borrhammare som går på 230V, ty så ofta borrar man som regel inte i betong att det är besvärligt med sladden.

Kanske en sådan här om du vågar dig på märket Meec
[länk]
Eller
[länk]
Eller:
[länk]

I vilket fall, är det nog lämpligt med en maskin med slagenergi på 1,5 - 3 Joule, typ. Lagom starkt för små hål upp till 8-16mm, och lagom smidig och lätt maskin.

Tack så mycket för ett genomförligt svar.
Det är lättbetong med lite puts i, du kanske får rätt i att jag behöver båda maskinerna men jag ger det ett försök med borrmaskinen först, jag har trots allt med kraft lyckats få hål i väggen med min 10,8v cotechborr.

Mikael_L
OK.
Är det lättbetong behöver du ingen borrhammare. :)
Den gör bara bort sig i så pass mjukt material.

Är det väldigt mjukt, typ siporex, går det att borra helt utan slag, och en borrhammare slår och vibrerar på tok för mycket, hålet blir dåligt och för stort. Möjligen går en slagborrmaskin. Men själv kör jag med betongborr i vanliga skruvdragaren helt utan slag.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
S
Mikael_L skrev:
OK.
Är det lättbetong behöver du ingen borrhammare. :)
Den gör bara bort sig i så pass mjukt material.

Är det väldigt mjukt, typ siporex, går det att borra helt utan slag, och en borrhammare slår och vibrerar på tok för mycket, hålet blir dåligt och för stort. Möjligen går en slagborrmaskin. Men själv kör jag med betongborr i vanliga skruvdragaren helt utan slag.
Det är poröst i början sen en bit in blir det mer betongliknande, tror att en bättre borrmaskin med betongborr kommer göra sig bra.
Tack.

Är det poröst kör du dessutom 2mm mindre borr än tänkt.

G
Väldigt många påpekar att slagskruvare borde tas med i sammanställningen. Den nämns ju klart och tydligt i början, läser ni inte hela rexten...?
Några synpunkter: Att ensidigt nämna visst fabrikat eller t.ex jämföra Bosch grön och blå är vanskligt.
Även blå Bosch finns idag som lågprismaskin, det säljs Milwaukee, Dewalt, AEG m.fl som är av lågprismodell made in China, jämfört med "originalet" som är nåt helt annat. Visserligen kommer mycket idag från Kina utan att vara dåligt, men det går att se skillnader..
Att prata volt på batteriet eller vridmoment på maskinen enbart, är missvisande, ändå framhävs detta i all marknadsföring och tyvärr även här.
Alla maskiner har högt moment på lägsta utväxlingen, slagskruvare eller mutterknackare kan uppvisa väldigt höga momentsiffror, även med ett 14,4V batteri.

Det som måste fram i ljuset är maskinens effekt, som mäts watt, inget annat. Ytterst få tillverkare av batterimaskiner anger uteffekten i watt, även om det börjar användas lite försiktigt nu.
Jämför med ALLA nätanslutna utrustningar, effekten i watt anges givetvis alltid, även om det fuskas rejält, speciellt på maskiner för hem och trädgård.

Märk väl att batteriernas wattimmar (Wh) eller volt x Ah inte har något alls med uteffekten på maskinen att göra, däremot kan Wh indikera hur länge du kan köra en maskin med en viss effekt (förbrukning) på en uppladdning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.