Välj en planlösning (3 alternativ)

3k läst  31 svar

?

Vilken planlösning?

1. A

101 röster
    48,3%
  2. B

53 röster
    25,4%
  3. C

55 röster
    26,3%
  1. P
    Medlem Nivå 4
  2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag tycker att alternativ B är bäst, även om A också funkar. Man behöver inte ett långt badkar, det är snarare skönt att ha något att sätta fötterna mot så att man inte "drunknar". Avkopplande att ha koll på dörren när man ligger i badet. Att ha toaletten precis till höger om dörren känns också som en fullträff för mig.

3. Apple68
    Medlem Nivå 2
    Jag tycker B är bäst. Även om alla installationer ta samma plats, det känns mest rymligt.

4. B
    Medlem · Nivå 16
    Jag föredrar A framför B för då kan man ha plats för handdukar precis vid duschdörren, där stolen är inritad, dvs. man behöver bara öppna dörren på glänt för att ta handduken och inte gå ut och blöta ner golvet en meter innan man är framme vid handduken på väggen vid dörren. I B kommer man nog också att känna det som att man håller på och går in i badkaret när man öppnar dörren.

I C får man ett mycket svårstädat hörn mellan kommoden och badkaret.

Det kan vara lättare för småbarn att komma ihåg att man ska tvätta händerna om de måste passera handfatet på vägen mellan toaletten och dörren. Men visst kan man byta plats på kommod och toalett i A-alternativet om man föredrar att ha det tvärtom.

5. M
    Medlem · Nivå 7
    Jag röstade på A. Tycker att b går bort p.g.a. badkaret. Om en badar själv som vuxen spelar det kanske inte så stor roll, men om två vill krypa ner i badet samtidigt så är det bra med fullängd. Om barn ska bada är det dessutom mycket lättare att hjälpa dem om badkarskanten är normalhög istället för högre.

• Laddar…
  6. lopec
    Husägare · Nivå 4
    A. Men byt plats på handfat och toalett..

7. A
    Medlem Nivå 5
    C. Tänker på vatten och fönster.

8. E
    Medlem Nivå 6
    A, förutsätter att duschandet primärt sker i duschen. Är det någon utsikt eller insyn att ta hänsyn till?

Själv skulle jag också kunna tänka mig att ha toaletten där duschen nu är planerad. I varje fall om man är mer än 1 person i detta badrum som gör sig i ordning samtidigt på morgonen.

9. T
    Medlem · Nivå 6
    Tycker A, håller inte med om att ett kort badkar är lika bra. Man vill kunna sträcka på sig, har man dessutom 2 barn är det omöjligt med ett kort badkar.

10. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    B
    Tycker det ger mer rymd framför dörren och spegel där man oftast snurrar

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Nivå 10
    Håller med lopec, A men byt plats på wc och handfatskommod. Kanske går det även att få in ett smalt högskåp mellan fönstervägg och kommod? Verkar vara ont om förvaring...
    Badkaret som i A av samma anledning som Birgit tar upp med att ha handdukar hängande utanför duschen.
    C går jättebort... ;)

ecb182:s idé om toan där duschen är placerad är inte alls dum heller. En kan låsa in sig där men badrummet är fortfarande tillgängligt för andra.... Men då blir duschen lite svårplacerad... Är huset byggt? Kan man minska bredden på fönstren så duschen får plats i något av de övre hörnena?

12. H
    Medlem · Nivå 5
    A, men med B:s placering av toalett och handfat.

Vill man bara smita in snabbt på toaletten, kanske med skor på sig, tycker jag det känns bättre att bara smita inom än att behöva stövla över hela golvet. Toalett närmare dörren gör det även möjligt att fånga dörren om man glömt låsa medan man sitter :)

13. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 6
    A med modifiering: byt plats på toalett och handfat och ha den större dörren från C till duschen.

14. T
    Medlem Nivå 4
    B, eftersom du har störst fria kvadratiska yta, ger mer rymd för rörelse och ser större ut. Samtidigt har du nära mellan dusch och badkar, praktiskt för avsköljning efter bad (om man inte vill ha ett ducshmunstycke vid badkaret) och man slipper blöta ner hela badrummet på vägen.
    Men då ska toalett och tvättställ byta plats, som på A. Alla intiminstallationer gör sig bättre längre från dörren. A blir också praktiskt med tvättstället eftersom det är nära från dörr.

Så B med A:s toalett och tvättställ.

15. P
    Medlem Nivå 5
    C!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: