Hej!
Jag håller på att planera mitt nya kök och har bestämt att det blir utan överskåp.
Layouten kommer att bli ungefär som på bilden och jag skulle behöva hjälp att bestämma var det ska sitta eluttag.
Egentligen tycker jag nog att det räcker med ett tvåvägsuttag längst till vänster ovanför bänkskivan.
Men bänkskivan är ju ganska lång med sina lite över 340 cm så det kanske borde sitta fler, hur skulle ni ha gjort?
Jag håller på att planera mitt nya kök och har bestämt att det blir utan överskåp.
Layouten kommer att bli ungefär som på bilden och jag skulle behöva hjälp att bestämma var det ska sitta eluttag.
Egentligen tycker jag nog att det räcker med ett tvåvägsuttag längst till vänster ovanför bänkskivan.
Men bänkskivan är ju ganska lång med sina lite över 340 cm så det kanske borde sitta fler, hur skulle ni ha gjort?
Fundera på vad du använder i köket och var de kommer att användas. Typ bakmaskin, kaffebryggare, brödrost, stavmixer, matberedare etc.
Själv så har vi även en Google nest i köket och laddar minst en telefon, känns alltid som att vi har för få uttag
Själv så har vi även en Google nest i köket och laddar minst en telefon, känns alltid som att vi har för få uttag
Har du ytterligare arbetsbänk?
Vad kommer de olika ytorna att användas till?
Jag hade satt minst ett dubbeluttag på vardera sidan om hällen, för att enkelt kunna använda tex stavmixer på bägge halvorna av hällen utan att sladden hänger över hällen.
Vad kommer de olika ytorna att användas till?
Jag hade satt minst ett dubbeluttag på vardera sidan om hällen, för att enkelt kunna använda tex stavmixer på bägge halvorna av hällen utan att sladden hänger över hällen.
Tack, jag har försökt göra det men har så dålig fantasi att det ända jag kommer på är kaffebryggare och elvisp typE Enys89 skrev:
Nej, ingen mer arbetsbänk.Demmpa skrev:
Det ända jag tänkt hittills är att jag nog kommer att ha en kaffebryggare ståendes framme längst till vänster och att ytan i mitten blir "huvudytan" för matlagning och så.
Det är såklart smart att ha uttag på varje sida av hällen! Jag var nog inne på att ha sladden till typ elvisp och sånt över hällen...
Får nog bli ett uttag längst till vänster och ett i mitten mellan hällen och diskhon.
Till höger om diskhon också blir kanske onödigt många? Kan inte kommer på vad man skulle använda det för.
Nu vet jag inte om köket redan är beställt.
Eftersom du inte har mer bänkyta så hade jag skippat högskåpet och valt tre/fyra överskåp istället.
Det där är alldeles för lite bänkyta, främst sammanhängande.
60+häll(60)+80+diskho(80)+65.
Vår diskbänk är ungefär samma längd, ungefär samma fördelning (70+diskho (80)+60(diskmaskin)+häll&ugn(60)+69), 70-ytan vänster om diskhon är i innehörn, sedan har vi ytterligare två bänkytor (163 & 105), där 163-ytan är mot innehörnet och 105-ytan är på en ”halvö” ut från ett högskåp. Vi hade gärna haft längre sammanhängande yta mellan diskho och häll än vad vi har, men med den yta vi har att tillgå fungerar det inte.
Eftersom du inte har mer bänkyta så hade jag skippat högskåpet och valt tre/fyra överskåp istället.
Vår diskbänk är ungefär samma längd, ungefär samma fördelning (70+diskho (80)+60(diskmaskin)+häll&ugn(60)+69), 70-ytan vänster om diskhon är i innehörn, sedan har vi ytterligare två bänkytor (163 & 105), där 163-ytan är mot innehörnet och 105-ytan är på en ”halvö” ut från ett högskåp. Vi hade gärna haft längre sammanhängande yta mellan diskho och häll än vad vi har, men med den yta vi har att tillgå fungerar det inte.
Jag vill ha 3 i det köket, vänster mitten och höger om ho. Som sagt vill man inte dra sladd förbi häll eller diskho. Men jag har svårt att motivera det till höger om ho, bra att ha-argument.
Köket är inte beställt och jag hör vad du säger om bänkytan. Har funderat mycket på det och kommit fram till att jag väldigt gärna vill ha det där högskåpet.Demmpa skrev:
Nu vet jag inte om köket redan är beställt.
Däremot är det i min senaste ritning 40+60 mellan häll och diskho och diskhon är då 60 istället för 80. Då blir det lite längre yta mellan häll och diskho och jag tror jag klarar mig med det.
Tror inte det blir något diskställ och mikrovågsugnen hamnar inbyggd i högskåp bredvid kyl och frys mitt emot bänkskivan på bilden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
När det gäller bänklängder och förvaringsutrymmen så är det ju bra att veta var på skalan mellan en enrumare för någon som lagar väldigt lite mat och för en stor familj som lagar mycket mat som är aktuellt just nu.
Om det inte finns något diskställ till höger om diskhon så hade jag ställt kaffekokaren där så att man alltid har nära till att fylla på vatten. Jobbigare att gå omkring med en kanna vatten än med kaffepaketet.
Tillägg: Vad äger du för elanslutna prylar?
Om det inte finns något diskställ till höger om diskhon så hade jag ställt kaffekokaren där så att man alltid har nära till att fylla på vatten. Jobbigare att gå omkring med en kanna vatten än med kaffepaketet.
Det är en tvårumslägenhet.BirgitS skrev:
När det gäller bänklängder och förvaringsutrymmen så är det ju bra att veta var på skalan mellan en enrumare för någon som lagar väldigt lite mat och för en stor familj som lagar mycket mat som är aktuellt just nu.
Jag är säker på att bänkytan kommer att räcka för mig och eftersom det bara är en tvåa så kommer det ju aldrig att bo någon stor familj här. Enda sättet att få mer bänkyta är egentligen att ta bort högskåpet men det vill jag verkligen inte, jag gillar högskåp!
Smart tänkt med kaffebryggaren...det får kanske bli tre uttag ändå! Ett till vänster, i mitten och ett till höger.
Jag brukar inte använda så mycket elprylar när jag lagar mat faktiskt och äger inte så många heller. Kaffebryggare, elvisp, mixer och brödrost typ och av det så är det bara kaffebryggaren som används ofta.
Någon som har några synpunkter på vilket typ av eluttag jag borde välja? Vanliga "stående" tvåvägs?
Om du verkligen vill ha dolda uttag så finns ju popup- och twist-modellerna:
https://www.elbutik.se/category.html/powerport
https://www.elbutik.se/category.html/powerport
Klicka här för att svara