6 419 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Vaddå nybyggnadskarta?
Behövs verkligen enl PBL (planobygglagen) en nybyggnadskarta utanför detaljplanerat område?
Någon som verkligen vet? På boverkets sida står inte att det är lag eller att man klarar sig utan.
På byggnadsnämnden (mölndal) sa en person att "det spelar väl ingen roll då den kostnaden är försummbar i helkostnaden"! (får man säga så??)
Någon som verkligen vet? På boverkets sida står inte att det är lag eller att man klarar sig utan.
På byggnadsnämnden (mölndal) sa en person att "det spelar väl ingen roll då den kostnaden är försummbar i helkostnaden"! (får man säga så??)
Anmärkningsvärd inställning. Visst är varje enskild post på någon tusenlapp försumbar i en totalkalkyl, men skulle man resonera så skulle ju bygget bli oändligt dyrt. Väljer man golv som kostar 300 kr/m2 kan man ju lika gärna välja ett för 350, i det stora hela är det ju försumbart osv osv.A-M+J skrev:Behövs verkligen enl PBL (planobygglagen) en nybyggnadskarta utanför detaljplanerat område?
Någon som verkligen vet? På boverkets sida står inte att det är lag eller att man klarar sig utan.
På byggnadsnämnden (mölndal) sa en person att "det spelar väl ingen roll då den kostnaden är försummbar i helkostnaden"! (får man säga så??)
Vad gäller sakfrågan är jag också intresserad av vad som egentligen gäller.
Det verkar som om buden ligger mellan 0 och 9000 runt om i landet.
Jag pröjsar förmodligen för något jag inte behöver köpa, men så får jag tyst på byggnämden, orkar inte bråka mitt uppe i ett bygge. Orginalkartan från 1943 är utmärkt ritad och allt finns med på den.
Men vad gäller egentligen!? Lagen?
Jag pröjsar förmodligen för något jag inte behöver köpa, men så får jag tyst på byggnämden, orkar inte bråka mitt uppe i ett bygge. Orginalkartan från 1943 är utmärkt ritad och allt finns med på den.
Men vad gäller egentligen!? Lagen?
Vi ska bygga i Huddinge kommun...
Vi hade en 15 år gammal karta där en liten liten sommarstuga var inritad. ca 25kvm stor.
Grannen hade likadan karta, från det att tomterna styckades. Som dög när de byggde för 15 år sedan. Stugan är riven sedan länge.
Vi var tvugna att beställa en ny nybyggnadskarta ! för ca 3400 ( kommer ej ihåg exakt) Det kändes förjävligt ! >
Den "fick inte" vara mer är 10 år gammal.....
När den nya sedan kom, så var den väl lite annorluda ritad...några fler höjdkurvor inritade, lite mer detaljrik.
Men det är ju samma tomt!
/ Sabina
Vi hade en 15 år gammal karta där en liten liten sommarstuga var inritad. ca 25kvm stor.
Grannen hade likadan karta, från det att tomterna styckades. Som dög när de byggde för 15 år sedan. Stugan är riven sedan länge.
Vi var tvugna att beställa en ny nybyggnadskarta ! för ca 3400 ( kommer ej ihåg exakt) Det kändes förjävligt ! >
När den nya sedan kom, så var den väl lite annorluda ritad...några fler höjdkurvor inritade, lite mer detaljrik.
Men det är ju samma tomt!
/ Sabina
Hej
I vår blivande hemkommun Ekerö ska man ha nybyggnadskarta om du så bara ska anlägga nya rabatter, nja kanske inte riktigt, men nästan, även utanför planerat område. De kör efter regels "samlad bebyggelse". För vår del innebar det att både vi och grannen skulle ha nybyggnadskartor för att man skulle se vilka höjder som husen skulle ligga på, grannen fick inte bygglov förrän handläggaren hade fått vår karta för att se på vilken höjd vårt hus skulle ligga på. Döm av vår och grannens förvåning när de började göra sin grund och insåg att de lagt våra hus med en höjdskillnad på 75cm. Vad skulle de med kartan till??. De är för övrig JO anmälda för att de krävt nybyggnadskarta för att carportbygge i en annan del av kommunen
I vår blivande hemkommun Ekerö ska man ha nybyggnadskarta om du så bara ska anlägga nya rabatter, nja kanske inte riktigt, men nästan, även utanför planerat område. De kör efter regels "samlad bebyggelse". För vår del innebar det att både vi och grannen skulle ha nybyggnadskartor för att man skulle se vilka höjder som husen skulle ligga på, grannen fick inte bygglov förrän handläggaren hade fått vår karta för att se på vilken höjd vårt hus skulle ligga på. Döm av vår och grannens förvåning när de började göra sin grund och insåg att de lagt våra hus med en höjdskillnad på 75cm. Vad skulle de med kartan till??. De är för övrig JO anmälda för att de krävt nybyggnadskarta för att carportbygge i en annan del av kommunen
Sabina!
Vi var tvugna att beställa en ny nybyggnadskarta ! för ca 3400 ( kommer ej ihåg exakt) Det kändes förjävligt ! >
Den "fick inte" vara mer är 10 år gammal.....
Vad sa kommunen att detta fanns och läsa att den fick bara vara 10 år?
M.V.H
Jörgen
Vi var tvugna att beställa en ny nybyggnadskarta ! för ca 3400 ( kommer ej ihåg exakt) Det kändes förjävligt ! >
Vad sa kommunen att detta fanns och läsa att den fick bara vara 10 år?
M.V.H
Jörgen
Klicka här för att svara