Hej,
Är det någon där ute som sett liknade? Det kom för 2 veckor sedan i källare under torktumlare ställning. Är ej fukt, kollat om det är rost som har släppt men nej. Innan jag plockar /sopar måste veta vad det är.

• Grått källargolv med små, mörka partiklar samlade runt en rörfot, oidentifierad substans, inte fukt eller rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bruna och vita partiklar på golvet runt ett rör i en källare, efterfrågan om det kan vara något annat än rost.
    Skapa konto
  • Gulbrun ställning i hörn på kaklat golv, mörkt puder eller damm runt basen, okänd substans som har dykt upp i källaren under torkställning.
    Skapa konto
4774
M Marilena skrev:
Hej,
Är det någon där ute som sett liknade? Det kom för 2 veckor sedan i källare under torktumlare ställning. Är ej fukt, kollat om det är rost som har släppt men nej. Innan jag plockar /sopar måste veta vad det är.
Någon som har spillt något? Ser du om det är någon typ av myra i anslutning. Ser lite ut som uppbyggnad av stack men mig veterligen så gör inte stackmyror det inomhus.

Hur ser väggen ut? Finns det något litet hål i taket? Är det bös från torktumlaren?

Finns nog fler gissningar men omöjligt att ge ett svar på när man inte vet konsistens lukt blött torrt hur länge har det varit där vad hände strax innan det var där osv.

Men det är knappast farligt att sopa upp om det är det du oroar dig för.

Hej

Svårt att på bilderna men om det är mindre partiklar av jord/sand liknar det vad svartmyror lämnar efter sig när de bygger gångar i mina pallkragsodlingar.

Har det saknats klinker runt röret tidigare?
Birsta bort lite av böset och se vad som finns under.

M Marilena skrev:
Hej,
Hej,
Tack snälla för era hjälp med svaret. Har haft länge problem med myror i källare men inte i tvättstuga utan i gillestuga. Har köpt på Amazon en 20 kg säck med kiselgur och efter jag använd den har myrorna sakta men säker försvunnit under de senaste 6 månader. Finns ftf några men definitivt inte som förr. Nu dök upp denna hög av spill i tvättstuga....blir lite rädd så dessa inte flyttar på sig .

4774
M Marilena skrev:
Hej,
Tack snälla för era hjälp med svaret. Har haft länge problem med myror i källare men inte i tvättstuga utan i gillestuga. Har köpt på Amazon en 20 kg säck med kiselgur och efter jag använd den har myrorna sakta men säker försvunnit under de senaste 6 månader. Finns ftf några men definitivt inte som förr. Nu dök upp denna hög av spill i tvättstuga....blir lite rädd så dessa inte flyttar på sig .
Dammsug upp det och släng dammsugarpåsen i soptunnan. Skura golvet med vatten och håll koll på huruvida det kommer tillbaka innan det har blivit så pass mycket.

M Marilena skrev:
Har haft länge problem med myror i källare men inte i tvättstuga utan i gillestuga. Har köpt på Amazon en 20 kg säck med kiselgur och efter jag använd den har myrorna sakta men säker försvunnit under de senaste 6 månader.
Är det en inredd källare med uppreglade väggar, så det finns fuktskadat trä som myrorna kan boa i?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det en inredd källare med uppreglade väggar, så det finns fuktskadat trä som myrorna kan boa i?
Ursäkta sena svar. Gillestuga har uppreglade väggar.men inte tvättstuga nej.Vi hade översvämning från köket i gillestuga för 4 år sedan men TryggHansa anlitade två olika företag som fixade allt.Golv bytes samt nya väggar nya tapeter osv.
En arbetare som kom till oss för ett annat uppdrag(vi byte elpanelen)såg myrorna och hade en ide att de som fixade väggarna inte isolerade de mot uteplatsen.Vet inte heller vad jag ska tro. Sant är det dock att myrorna kom efter arbetet som gjordes 4 år sedan.

4774 4774 skrev:
Dammsug upp det och släng dammsugarpåsen i soptunnan. Skura golvet med vatten och håll koll på huruvida det kommer tillbaka innan det har blivit så pass mycket.
Ska göra det tack för tipset.

• Gilla
4774
  • Laddar…
M Marilena skrev:
Ursäkta sena svar. Gillestuga har uppreglade väggar.men inte tvättstuga nej.Vi hade översvämning från köket i gillestuga för 4 år sedan men TryggHansa anlitade två olika företag som fixade allt.Golv bytes samt nya väggar nya tapeter osv.
En arbetare som kom till oss för ett annat uppdrag(vi byte elpanelen)såg myrorna och hade en ide att de som fixade väggarna inte isolerade de mot uteplatsen.Vet inte heller vad jag ska tro. Sant är det dock att myrorna kom efter arbetet som gjordes 4 år sedan.
Jag skulle tro att myrorna byggt bo i väggarna i gillestugan, tyvärr. Det är vanligt att det blir olika slags fuktproblem när det är uppreglade väggar i en källare, och då kan det exempelvis komma myror.
De är ju så små, så det är säkert inga problem för dem att hitta en gång från gillestugan till tvättstugan.

Kan tillägga att jag har myrangripna ytterväggar (ovan mark, alltså) i båda mina hus. Det är delar som är utsatta för fukt pga klantiga konstruktioner. Att fixa problemen genom att byta ut skadat trä och åtgärda klant-konstruktionerna står på att-göra-listan.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag skulle tro att myrorna byggt bo i väggarna i gillestugan, tyvärr. Det är vanligt att det blir olika slags fuktproblem när det är uppreglade väggar i en källare, och då kan det exempelvis komma myror.
De är ju så små, så det är säkert inga problem för dem att hitta en gång från gillestugan till tvättstugan.

Kan tillägga att jag har myrangripna ytterväggar (ovan mark, alltså) i båda mina hus. Det är delar som är utsatta för fukt pga klantiga konstruktioner. Att fixa problemen genom att byta ut skadat trä och åtgärda klant-konstruktionerna står på att-göra-listan.
Oj tack för att du delar med dig detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.