Jag känner att jag saknat någon form av bordssåg, något där man enkelt kan skapa den där vinkeln på 3 grader eller korta ner en regel som redan är för kort för gersågen (eller sänksågen på ett smidigt sätt) 1mm till.

Jag tror det är främst små saker som kommer bearbetas. För att kapa till skivmaterial etc. har jag en sänksåg.

Initiallt kollade jag på enkla maskiner för någon tusenlapp men inser att jag är allergisk mot rappliga maskiner som inte gör som jag vill, sparar hellre lite till då. Är det en justersåg jag villhöver? Ungefär vilken storlek och modell?

Till mitt förfogande har jag ett garage på ca 40kvm, även om det inte står någon bil där är det ju just ett garage och nog inte så populärt om jag fyller upp hela ytan med en gigantisk maskin, men hellre köper jag något mångsidigt som är lite för stor än en för liten maskin som bara står i vägen och kanppt går att använda till något alls.

Just nu bevakar jag blocket men när jag inte vet riktigt vad som vore lämpligt är det lite svårt att springa på eventuella klipp längre bort, Inom nåon eller några mils radie går dt ju åka och kolla om det känns rätt, inte dykt upp något än dock.

Nu blev tyvärr förstainlägget väldigt långt ändå. Jag försökte hålla ner längden lite för att någon skulle orka läsa.

För att ge lite bakgrund började jag skriva lite info om användning och nyttjande i inledningen men postar det som andrainlägg istället, så kanske chansen ökar lite att någon orskar läsa förstainlägget i alla fall.

Jag snickrar till och från, och tycker det är väldigt kul. Jag köpte en sänksåg i samband med parkett-läggning för ett par år sen. Jag tänkte då att det var ett dyrt inköp för ett lite udda verktyg men slog ändå till, det visade sig bli ett av mina mest använda verktyg. Samtidigt köpte jag en begagnad överhandsfräs, fin i maskin men kass djupinställning, även denna har visat sig blivit väldigt mycket använd.

Varje gång jag använt fräsen har jag tänkt det varit typ sista användningen och inte värt att ersätta trots att låsningen för påslag hoppar ur och djupinställningen varit obrukbar. För ett tag sedan köpte jag dock en ersättare för att slippa bråka mot maskinerna.

Detta är i princip de maskiner jag gjort det mesta med, platsbyggt kök med snedställda köksluckor i "50-talsstil" mycket tappar och noter en del sneda snitt etc. samt panel till en bio.

I stort har jag klarat mig med dessa och kunnat göra vad jag behövt, men vissa moment har känts väldigt omständiga. Fräsen har kompletterats med ett egenbyggt fräsbord av enklaste sort vilket underlättat vissa moment.

Tack för tips! Det verkar ju rätt smidigt. Jag var inne på något lagrat justerbord, men det kanske inte tillför så mycket?

Jag tänkte mig någon tung äldre sak då jag fått för mig man får mer för pengarna genom att inte välja en portabel variant, men så är det kanske inte? Går "byggsågarna" i såpass mycket större volymer att priserna går ner och precisionen blir minst lika bra som en gammal sliten gjutjärnsmaskin?

Smidig lösning att bygga in fräsen, i samma spår, är en fast kombimaskin en bra väg att gå?

J JFrisk skrev:
Tack för tips! Det verkar ju rätt smidigt. Jag var inne på något lagrat justerbord, men det kanske inte tillför så mycket?

Jag tänkte mig någon tung äldre sak då jag fått för mig man får mer för pengarna genom att inte välja en portabel variant, men så är det kanske inte? Går "byggsågarna" i såpass mycket större volymer att priserna går ner och precisionen blir minst lika bra som en gammal sliten gjutjärnsmaskin?

Smidig lösning att bygga in fräsen, i samma spår, är en fast kombimaskin en bra väg att gå?
Vi är ett antal här som kör på äldre gjutjärnssågar och är nöjda med dem. De flesta av oss utan justerbord. DennisCa har väl justerbord tror jag...
Vectrex vart inte nöjd med kvalitén på sin Bosch..

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Min tro är att du får mer för pengarna med en äldre gjutjärnssåg, men det tar längre tid att hitta det rätta exemplaret.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Jag är gammalgjutjärnsfanatiker men när man ger sig in i den världen måste man vara ärligt mot sig själv.

Har man tid att reparera (och lära sig reparera) då är det bara att köra på och man får mycket bättre maskiner för sina pengar....... men har man inte tid att reparera litet finns risken att bli sittande på en dyr skrothög utan någon fungerande maskin alls. Ärlighet varar längst.

Exempel på bra begagnade sågar i det mindre formatet som ändå är stadiga:
-Ejca L18 (som även såldes av Luna)
-Rapid
-Wadkin Bursgreen 10" eller 12" AGS är bra sågar i det mindre formatet. BGS är den ovanliga lyxmodellen med bra glidbord. Finns även många större modeller men de är ovanliga i norden bland annat PK.
-Manko hade flera olika modeller som var bra
-Waco (nackdelen är att de flesta saknar lutning på klingan och har lutbart bord i stället)
-Jonsered (nackdelen är att de flesta saknar lutning på klingan och har lutbart bord i stället)
-Stenberg sålde flera bra modeller men jag vet inte vem som tillverkade dem. Om det var egen tillverkning från Ljusfallshammars Gjuteri eller om det var ommärkta sågar från någon annan tillverkare.
-Bäuerle (finns flera bra modeller)
-SCM har haft flera mindre modeller somliga hette l'Invincibile och somliga Casadei och somliga någonting annat.

• Gilla
Deduhej och 1 till
  • Laddar…
Ja, äldre gjutjärnssåg är vad jag skulle säga också. Men det är banne mig inte lätt när man aldrig ägt ens en vanlig bordssåg tidigare.

Jag köpte min första bordssåg en Bosch GTX 10 XC för 8-ish år sen men tröttnade med tiden på att den var för dålig. Det som störde mig mest var inexaktheten i rännorna där man kan köra slädar och liknande. Byggde ett eget bord till den sågen som jag använde i några år men tröttnade till slut på den rappliga plastsågen.
Köpte därefter ett begagnad gjutjärnsmonster på 250kg i form av en Wadkin Bursgreen AGS 12 från 60-talet och renoverade upp till toppskick. Den sågen kommer jag nog ha tills jag dör. Sjukt nöjd med den!

Finns trådar om allt jag beskriver ovan här på forumet, bara att söka om du är intresserad.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Tack så mycket för alla engagerade svar!
Prefekt med en lista med konkreta exempel att hålla utkik efter, just L18 hade jag snappat upp från forat tidigare men nu fick jag ytterligare några bra exempel att kolla efter.

Min egen uppfattning är att jag inte har tummen helt mitt i handen och tycker modifieringar och finlir för att närma perfektion är kul så tror en gjutjärnsmaskin är rätt väg att gå, även om det är högt steg in. Annars gillar jag ju (Som många andra) festools maskiner, men bordssågarna känns mer anpassade för att vara relativt enkla att flytta än vara superstabila och hålla för evigt. Nog skulle jag vara nöjd med en sån såg, men det är mycket pengar och dessutom optimerat på andra parametrar än jag främst är ute efter nu.

Sen är det väl så att man primärt skaffar sina maskiner för att kunna optimera dem samt tillverka smarta jiggar;) tid är en bristvara, men den som finns ska väl läggas på något kul, som att renovera en såg kanske.

Egentligen behöver jag ju inte sågen exakt nu så har inte så bråttom att hitta en, även om jag för stunden bygger ett hifi-rack där en bänksåg skulle underrätta, ändå har jag ju tänkt ut lösningar på alla moment med sänksågen, lite klurigare men det ska gå.

När man väl kommit på att man villhöver något blir tålamodet gärna lidande.

Lycka till med jakten! Fick tag på en bäuerle i somras, var en del moment som tog längre tid än jag räknat med då det behövdes lyfthjälp (tunga bitar!), och min verkstadslyft gett upp

Imponerande renovering Vectrex! kommit igenom större delen av din tråd nu!

Hur står sig Inka mot föreslagna sågar? Fanns en Major ute nu. Såg lite simplare ut. Priset tyder kanske på att det inte är någon toppmodell?

J JFrisk skrev:
Imponerande renovering Vectrex! kommit igenom större delen av din tråd nu!

Hur står sig Inka mot föreslagna sågar? Fanns en Major ute nu. Såg lite simplare ut. Priset tyder kanske på att det inte är någon toppmodell?
Inca är bra i precisionen, men betydligt mindre och lättare såg.
Den kan inte vinkla klingan utan vinklar bordet.
Den som ligger på blocket är lågt prissatt.

• Gilla
M95
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag köpte min första bordssåg en Bosch GTX 10 XC för 8-ish år sen men tröttnade med tiden på att den var för dålig. Det som störde mig mest var inexaktheten i rännorna där man kan köra slädar och liknande. Byggde ett eget bord till den sågen som jag använde i några år men tröttnade till slut på den rappliga plastsågen.
Klassiskt handhavandefel.......:rofl:

Frustrator Frustrator skrev:
Inca är bra i precisionen, men betydligt mindre och lättare såg.
Den kan inte vinkla klingan utan vinklar bordet.
Den som ligger på blocket är lågt prissatt.
Tack för snabbt svar! Den såg fin ut men var nog lite mindre än jag tänkt mig... priset Var nog bra, den gick fort.

Hur står sig delta som såg? Finns en unisaw ute nu, tycker den ser tilltalade ut, från en enda bild. Tyvärr för långt bort för att bara åka, om det inte är ett extremt klipp... Men ändå bra att veta om någon dyker upp närmare. 35 mil enkel väg känns för mig lite väl för bara ett inköp...

• Gilla
M95
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Tack för snabbt svar! Den såg fin ut men var nog lite mindre än jag tänkt mig... priset Var nog bra, den gick fort.

Hur står sig delta som såg? Finns en unisaw ute nu, tycker den ser tilltalade ut, från en enda bild. Tyvärr för långt bort för att bara åka, om det inte är ett extremt klipp... Men ändå bra att veta om någon dyker upp närmare. 35 mil enkel väg känns för mig lite väl för bara ett inköp...
Unisaw är sällsynta i Sverige. Betydligt sämre tillgång på reservdelar här jmf med i USA. I USA är det.en populär såg att köra med om man vill ha mycket för pengarna, finns ett forum, owwm där man kan få mycket hjälp och tips om reparationer. AxelN är väl den enda här jag vet som haft/har en unisaw .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.