6 079 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Vad villhöver jag för bordssåg?
Delta Unisaw är litet klenare byggd än de flesta europeiska motsvarigheterna. I Amerika har den uppnått kultstatus men jag tycker det är överdrivet. Om priset är rätt går den säkert att ha men det är som sagt en ganska liten och klen såg så man skall inte förvänta sig en kraftgare maskins prestanda.
Ofta (inte alltid) har Unisaw för klen motor. Amerikanerna älskar klena motorer. Dessutom saknar många versioner klyvkniv.
Min uppfattning är att klyvkniv är ett måste för att undvika olyckor. På en del maskiner är det enkelt att eftermontera klyvkniv medan det kan vara nästan omöjligt på andra. Jag vet inte var Unisaw ligger på den skalan.
Ofta (inte alltid) har Unisaw för klen motor. Amerikanerna älskar klena motorer. Dessutom saknar många versioner klyvkniv.
Min uppfattning är att klyvkniv är ett måste för att undvika olyckor. På en del maskiner är det enkelt att eftermontera klyvkniv medan det kan vara nästan omöjligt på andra. Jag vet inte var Unisaw ligger på den skalan.
Nu var det ju inte just en bordssåg, men något åt det hållet, vad tror ni om denna?
Sernbrandts kombimaskin
https://www.blocket.se/annons/dalarna/sernbrandts_kombimaskin/92766890 är det en fullgod såg eller dålig kompromiss? I alla fall lite närmare än mycket annat jag sett.
Sernbrandts kombimaskin
https://www.blocket.se/annons/dalarna/sernbrandts_kombimaskin/92766890 är det en fullgod såg eller dålig kompromiss? I alla fall lite närmare än mycket annat jag sett.
Det är ju en kombimaskin, med fräs och rikt/planhyvel också.J JFrisk skrev:
Fruktansvärt usla bilder men gissningsvis är det en okej maskin (om man vill ha en kombimaskin).
Det var ju just det, men om sågen är av god kvalité kan det vara en idé, bordsfräs saknar jag ibland och en hyvel ser jag poängen med, även om det egentligen inte är något jag direkt saknat(än)V vectrex skrev:
Håller med om bilderna. Ville kolla lite om det var något är ha innan jag kontaktade säljaren.
I ärlighetens namn så vet jag inte. Tycker det ser ut som aluminumbord på sågen och det hade iaf inte jag velat ha. Annars är det bara ett väldigt rostfritt gjutjärnsbord.J JFrisk skrev:
Äntligen något ganska nära: https://www.blocket.se/annons/vastmanland/bordssag_black___decker/92930325
Lite sugen för är kunna leta vidare i lugn och ro, men tror jag låter bli, gillar inte att handla två gånger... håller span på lite annat som finns ute nu, eventuellt lite för stort och på gränsen för långt bort...
Lite sugen för är kunna leta vidare i lugn och ro, men tror jag låter bli, gillar inte att handla två gånger... håller span på lite annat som finns ute nu, eventuellt lite för stort och på gränsen för långt bort...
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Tycker du gör rätt som avstår den där.J JFrisk skrev:
Det blev nästan en Luna L18,om jag förstått allt rätt. Betalat handpenning på en Luna master W59, får den levererad på söndag.
Absolut inget superklipp, snarare i högre begagnatregionerna men ser ut att vara i gott skick, köpte ju lite grisen i säcken men känns såhär långt bra.
Var en bit bort men säljaren erbjöd att leverera för en rimlig peng och hjälper även att lasta av, väger ju några kilo.
Kände lite stress över att hitta ett bra objekt långt bort och behöva fixa med släp åka långt med släp rodda med att få på och av maskinen själv etc, var värt lite extra för att få hjälp med leveransen.
Behöver väl inte hymla med priset när jag tänker efter, brukar ju vara till hjälp att få lite prisinformation när man själv söker något. 27000 får jag betala inklusive 30 mil leverans enkel väg.
Grön modell verkar ha alla anhåll, klyvkniv etc på plats. Hårdmetallskär på fräskuttern, ganska nyslipad sågklinga, rak utan vibrationer. Några fräsar till men är tvekan om det är något som ska användas. Om jag ens törs använda den fräsen med säkerhetsstål efter vad jag läst här. Inget långhålsborr, men funktionen i maskinen. Inget rost vad jag kan se och nygenomgången.
Hoppas det blir bra, inte haft något egentligt behov av hyvel, men det känns ändå väldig kul, då går det ju förädla själv på ett helt annat sätt. Har för mig svärmor ville ha hjälp att ta ner ett päronträd, kanske kan bli annat än ved av det då...
Med i alla fall en ganska slö klinga på sänksågen, kabske båda, en helslö på kap/gersågen och en ny maskin med flera skär som förhoppningsvis kommer användas och således behöva slipas. Var vänder man sig för slipning? Finns det något i Västerås eller skickar man in klingorna och skären?
Absolut inget superklipp, snarare i högre begagnatregionerna men ser ut att vara i gott skick, köpte ju lite grisen i säcken men känns såhär långt bra.
Var en bit bort men säljaren erbjöd att leverera för en rimlig peng och hjälper även att lasta av, väger ju några kilo.
Kände lite stress över att hitta ett bra objekt långt bort och behöva fixa med släp åka långt med släp rodda med att få på och av maskinen själv etc, var värt lite extra för att få hjälp med leveransen.
Behöver väl inte hymla med priset när jag tänker efter, brukar ju vara till hjälp att få lite prisinformation när man själv söker något. 27000 får jag betala inklusive 30 mil leverans enkel väg.
Grön modell verkar ha alla anhåll, klyvkniv etc på plats. Hårdmetallskär på fräskuttern, ganska nyslipad sågklinga, rak utan vibrationer. Några fräsar till men är tvekan om det är något som ska användas. Om jag ens törs använda den fräsen med säkerhetsstål efter vad jag läst här. Inget långhålsborr, men funktionen i maskinen. Inget rost vad jag kan se och nygenomgången.
Hoppas det blir bra, inte haft något egentligt behov av hyvel, men det känns ändå väldig kul, då går det ju förädla själv på ett helt annat sätt. Har för mig svärmor ville ha hjälp att ta ner ett päronträd, kanske kan bli annat än ved av det då...
Med i alla fall en ganska slö klinga på sänksågen, kabske båda, en helslö på kap/gersågen och en ny maskin med flera skär som förhoppningsvis kommer användas och således behöva slipas. Var vänder man sig för slipning? Finns det något i Västerås eller skickar man in klingorna och skären?
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Inte det lägsta priset men ett kilopris på 50kr är ju inte helt felJ JFrisk skrev:Det blev nästan en Luna L18,om jag förstått allt rätt. Betalat handpenning på en Luna master W59, får den levererad på söndag.
Det är ju ett sätt att se på det hela =) Jag värderade också leveransen ganska högt just nu, 60-70 mil i bilen är ju inte heller gratis och dessutom hyfsat trist i mörker, eventuell halka och med släp i 80km/h. Därtill ökad skaderisk av bil eller släp med denna typ av övningar som jag gör så sällan. Därpå eventuell släphyra och mat på lokal två gånger, utöver att behöva spendera en hel ledig dag på det, eller ska man t.o.m. se det som två, en dag för arbetet en till dag som kompensation av ensamt barnpassande.Det kändes helt enkelt som en stor lättnad att slippa rodda i det själv. Alternativet hade ju varit att invänta något närmare, men risken är att man aldrig kommer till skott och stora delar av jobbet kvarstår, det blir liksom aldrig att bara åka och hämta och åka hem, det blir alltid massa turer omkring. Men jag hade nog tyckt 18-23 tusen för sågen + frakt hade känts mer rätt, nu låg den för 25 och frakthjälp på 2.
Men nu hoppas jag på att den uppfyller mina behov önskemål och lite till så är nog de pengarna snart glömda. Jag grämer mig mindre över sämre affärer på bra produkter än att ha spenderat pengar på något som inte uppfyller kraven.
Men nu hoppas jag på att den uppfyller mina behov önskemål och lite till så är nog de pengarna snart glömda. Jag grämer mig mindre över sämre affärer på bra produkter än att ha spenderat pengar på något som inte uppfyller kraven.
Klicka här för att svara