864 läst ·
3 svar
864 läst
3 svar
vad vill man installera för värmerör idag?
Jag har nyligen nyinstallerat i en utbyggnad (2x75m2) och bytt allt som satt i huset från -49 (2x75m2) och i båda fallen använde jag hårda kopparrör med lödda skarvar/förgreningar.
Därför att blev billigast, käns gediget, blir snyggast på de ställen jag har synlig dragning i källartaket och för att jag föredrar lödda skarvar framför klämringskopplingar, speciallt när det gäller inbyggda skarvar.
Ø22 rör som stammar och Ø15 till 1-3st radiatorer och Ø12 till en radiator.
Där rören kommer fram från vägg/golv har jag använt förkromade rör för utseendets skull, det är dock lite extra jobb att fila bort kromet där du ska löda.
Därför att blev billigast, käns gediget, blir snyggast på de ställen jag har synlig dragning i källartaket och för att jag föredrar lödda skarvar framför klämringskopplingar, speciallt när det gäller inbyggda skarvar.
Ø22 rör som stammar och Ø15 till 1-3st radiatorer och Ø12 till en radiator.
Där rören kommer fram från vägg/golv har jag använt förkromade rör för utseendets skull, det är dock lite extra jobb att fila bort kromet där du ska löda.
Man kan inte distribuera kallt vatten till elementen, dom kommer att drypa av kondens med risk för vattenskador på golven.
Det man brukar göra är att kyla luft som man distribuerar via ventilationen som ska vara kondensisolerad.
Det man brukar göra är att kyla luft som man distribuerar via ventilationen som ska vara kondensisolerad.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hej, vi köpte ett hus, 50-talshus ,värmeolja som gäller, vill gärna lite förslag vad är bättre värme att installera ? Ser ut dyrare med bergvärme??
Fritidshus -
Finns trefas indraget? Vill installera induktionshäll - diskussion om elförsörjning med styrelse
El -
Crawford Smart, vill se en installerad port med frammonterad torsionsfjäder
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass