På sikt ser jag bara kilometerskatt, som ersätter drivmedelsskatter, när väl vi har en fordonsflotta som består till huvuddelen av elfordon. Notera att skatten behöver inte vara lika var man kör.

En sak jag inte riktigt begriper är varför vi subventioner till elfordon som egentligen är en sportbil driven av el. Kan förstå att det gjordes i början, men nu tycker jag det är hål i huvudet.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, det drabbar kanske dig lika mycket, ifall affärerna tar igen skatten genom högre priser på varorna.
Haha, detta var roligt, man ska inte tro på allt man läser, det är mycket ideér som cirkulerar på denna nivå och skulle man reagera på alla... :crysmile:

P
trähandtag trähandtag skrev:
En sak jag inte riktigt begriper är varför vi subventioner till elfordon som egentligen är en sportbil driven av el. Kan förstå att det gjordes i början, men nu tycker jag det är hål i huvudet.
Varför och hur ska staten differentiera bidrag till elfordon?

J
P pmd skrev:
Kan tycka att det är dumt upplagt att kommande Dacia Spring får mindre bidrag i kronor än en Tesla X. Rimligen borde bidraget baseras på bilens utsläpp, inte pris. Om elbilarna kostar "så lite" att bidraget nästan bekostar hela bilen är det läge att sänka bidraget. Dyra bilar kommer alltid gå att sälja ändå. Det är de bilarna som riktar sig till de med begränsad ekonomi som behöver subventioner.

Dock är det väl rimligt att alla bilar som ska få bidrag skall kunna ta 4 personer (3 passagerare) - eller iallafall en passagerare och inte bara en enda förare, så inte en MC bil likt Twizy kan få nästan 100% bidrag.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är rimligt att vi ska hushålla med resurser, även om det är en elbil. Om staten ska subventionera från nu och i framtiden borde mer vanliga bilar subventioneras, ej sk sportbilar. Hur man ska göra detta kan jag inte svar på men två varianter kan ju vara på effekt på elmotorn(erna) eller hur stor förbrukning är per km. De snålaste elbilarna drar ju ca 1,2 kWh/mil medan de större och med större motorer har en förbrukning över 2,5 kWh/mil.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Kan tycka att det är dumt upplagt att kommande Dacia Spring får mindre bidrag i kronor än en Tesla X.
Jag är generellt mot att staten delar ut bidrag till utvalda medborgare, men om den nu måste ge bidrag till elbilsköp så vore det bästa att ge en och samma summa pengar till alla som köper en elbil.

Får man, i nuvarande system, bidrag som täcker en viss procentandel av bilens pris?
Rimligen borde bidraget baseras på bilens utsläpp, inte pris.
Ingen elbil släpper ut växthusgaser så ditt förslag skulle stämma bra med mitt.

J
P pmd skrev:
Får man, i nuvarande system, bidrag som täcker en viss procentandel av bilens pris?
Ja, men i princip alla bilar når upp till maxbeloppet. Vilket i sig visar en del av problemet. Och många säljs utomlands efter att ha leasats ut ett till två år. Sen är co2 problemet globalt, men tycker ändå det känns som ett tveksamt designat system...

P
J JohanLun skrev:
Ja, men i princip alla bilar når upp till maxbeloppet.
I så fall får ju inte vissa bilar mindre bidrag än andra.

trähandtag trähandtag skrev:
Det är rimligt att vi ska hushålla med resurser, även om det är en elbil. Om staten ska subventionera från nu och i framtiden borde mer vanliga bilar subventioneras, ej sk sportbilar. Hur man ska göra detta kan jag inte svar på men två varianter kan ju vara på effekt på elmotorn(erna) eller hur stor förbrukning är per km. De snålaste elbilarna drar ju ca 1,2 kWh/mil medan de större och med större motorer har en förbrukning över 2,5 kWh/mil.
Subventioner suger.Varför skall vi svenska skattebetalare betala för Norges elbilsflotta?
https://www.di.se/nyheter/rapport-4...ljobilar-exporteras-hamnar-i-norge-ohallbart/

/Höghus

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
I så fall får ju inte vissa bilar mindre bidrag än andra.
Jo, tex kommande superbilliga Dacia spring kunde kostat 110.000 efter bidrag, nu blir det nog bara 140.000. Den som köper en Tesla för 1MSEK skiter nog i 30.000, men för den som köper en småbil för kring 150k kan det vara avgörande.

P
30000 är lika mycket pangar för alla, men det bästa vore ju att avskaffa dessa bidrag.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kan tycka att det är dumt upplagt att kommande Dacia Spring får mindre bidrag i kronor än en Tesla X. Rimligen borde bidraget baseras på bilens utsläpp, inte pris. Om elbilarna kostar "så lite" att bidraget nästan bekostar hela bilen är det läge att sänka bidraget. Dyra bilar kommer alltid gå att sälja ändå. Det är de bilarna som riktar sig till de med begränsad ekonomi som behöver subventioner.

Dock är det väl rimligt att alla bilar som ska få bidrag skall kunna ta 4 personer (3 passagerare) - eller iallafall en passagerare och inte bara en enda förare, så inte en MC bil likt Twizy kan få nästan 100% bidrag.
Den som köper en Tesla för 700" betalar 175.000 i moms.
Den som köper en Dacia Spring för 200" betalar 50.000 i moms.
Om bidraget är 60" har Teslaköparen skralt sett redan betalat sitt bidrag och betalar bara lite mindre o moms, för Springköparen får vi skattebetalare betala 10"
Korkat sätt att resonera, men moms och oxå skatt.

J
Isakare Isakare skrev:
Den som köper en Tesla för 700" betalar 175.000 i moms.
Den som köper en Dacia Spring för 200" betalar 50.000 i moms.
Om bidraget är 60" har Teslaköparen skralt sett redan betalat sitt bidrag och betalar bara lite mindre o moms, för Springköparen får vi skattebetalare betala 10"
Korkat sätt att resonera, men moms och oxå skatt.
Förvisso, men moms betalar man på allt, det är ju samma princip om man köper en soffa eller en cykel. Detta är ju ett incitament att styra in oss på att få fler eldrivna fordon, och där tror jag det skulle bli mindre utsläpp -totalt- (eller per investerad skattekrona) om man gav mera till billiga elbilar än lyxbilar.

Diskussionen om en teslaköpare även betalar mer i inkomstskatt går också att ha, det är en helt annan diskussion.

Givet att vi har ett bonus-malus-system så anser jag att man borde ge bonus-maluys utifrån i första hand hur mkt CO2 bilen släpper ut, i andra hand hur många kWh som går åt för att frakta antalet passagerare en viss sträcka. Jag tycker främst att dacian bör få minst samma bidrag som en teslaX men egentligen att dacian som har lägre kwh/km borde få ett större bidrag, då inte 100% av elen är fossilfri och dessutom även fossilfri el kostar oss något och även utökad elanvändning skapar brist och driver upp priset på el. Kanske är det orättvist att dela kWh/km i antal passagerare bilen kan ta (är reggad för) men jag tycker det bör kunna vara med i ekvationen för att en Twizy för en person eller en Dacia för fyra... eller en effektiv minibuss som kan ta 8 passagerare alla ska tävla på samma villkor. Men i realiteten så sitter de flesta (vare sig en Tesla KAN ta 7 passagerare eller en Twizy bara kan ta föraren) ensamma i bilen under pendling. Så en liten reduktion av bidraget om bilen har få sittplatser vore kanske rimlig...

• Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
P
T tompaah7503 skrev:
Det går sådär.
Teslas senaste uppdatering försöker preja en cyklist.
[länk]
Det är en långsiktig utveckling. Var inte så otålig.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.