J
P pmd skrev:
Riktigt så enkelt är det inte enligt artikeln som länkas i inlägg #7469.

Jag tycker själv att avdrag ska avskaffas och likaså bidrag. Ju enklare skattesystem vi har desto bättre.
Det är möjligt att en sådan reform också gör det nödvändigt att justera skattesatser lite här och var.
Ett och annat bolag kommer säkerligen att behöva justera sin verksamhet också.

Ju mer komplicerat skattesystemet är desto mer av ett lotteri blir det och det blir också lättare att smita från att betala skatt för de som har resurser för det (eftersom ett komplicerat skattesystem kommer att innehålla fler kryphål än ett enkelt skattesystem).
När medborgarna inte kan överblicka konsekvenserna av sitt handlande i skattehänseende blir betalningsviljan låg.
Principiellt är jag med på att man inte ska först ta in så mycket som möjligt och sen dela ut så mycket som möjligt, utan tvärt om.

MEN diskussionen om egna företagare som tar ut väldigt liten lön och ändå lever bra, jag förstår man kan misstänka att dessa företagare låter företaget betala vissa saker "skattefritt". Och det är inte OK, eftersom det är de som vill och kan göra så som gör det. Inte alla kan eller vill. Jag skulle förstås hellre vilja att företaget jag jobbar på bara ger mig bilen och inte sätter nåt förmånsvärde på den och jag fick tanka utan att skatta. Men stora företag kan inte göra så, sätts det i system så blir man påkomna direkt. Men småföretag kan ju skattemyndigheten inte nagelfara varje år. Så de kan komma undan med att tex låta en förmånsbil gå som en "firmabil" (just detta tror jag iofs är en sak som man har rätt lätt att kolla och jagar rätt hårt).

Jag tror det mer eller mindre är standard, även hos egna företagare med hyfsat hög moral, att tex om man behöver en router hemma ta med en från jobbet. Att barnen får ens ett år gamla IphoneX när man köper en ny osv. Det händer säkert på stora företag åxå, att folk bara tar med saker hem - där jag jobbar försöker man aktivt att se till att gamla telefoner mm "skrotas ut" och inte tas hem.

Att företag tidigare stått för representation på så vis att "vinluncher" intages med presumtiva klienter eller kunder som egentligen inte alls är med på lunchen utan istället kompisar och kollegor smörjer kråset (och deltagarlistor friseras med andra namn), det vet jag förekommit frekvent i bekantskapskretsen. Jag tror reglerna är striktare kring detta nu så det kanske inte är lika vanligt. Men även "konferens" och tjänsteresor har nog ibland utvidgats för att göra en liten privat "semester". Sen är det väl iofs rimligt att man på en tjänsteresa får några timmar att slappa på, tror till och med det är enligt reglerna då många ofta jobbar rätt hårt på resor.

Det är nog heller inte speciellt ovanligt att pengar flyttas omkring och till och med hamnar i länder med lägre skattetryck.

Jag tycker nog ändå det är rimligt att skattemyndigheten jagar de som tar ut lite lön men ändå verkar mjölka sitt företag på resurser på annat sätt. Men det är ju lika rimligt att någon vid stadd kassa väljer att inte ta ut någon lön och leva på privata besparingar i en period när man vill "bygga upp" sitt företag och låta pengarna gå in i företaget. Det är jo dock inte tillåtet att ta ut lönen "i natura" och samtidigt bygga företaget.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
P pmd skrev:
Tänk vad mycket bättre det hade gått för Tyskland om Tiger II hade haft en elmotor istället. Smygtiger! ;)
Det fanns, Porsche Tiger, VK 45.01: https://en.wikipedia.org/wiki/VK_4501_(P)

Elmotorer som drev stridsvagnen, men med dubbla V10 som genererade strömmen. ;)

D
Mikael_L
P pmd skrev:
Enbart statliga företag, alltså? Har inte det provats och visat sig var mindre lyckat?
Jag föreslår inte detta, tror verkligen inte alls på det.
Men för att minska nödvändigheten av kontroller och skönstaxering m.m så ställde jag det som en möjlig väg.
Visst, skitkass, men det hoppas jag att de som önskar en variant som inte kräver skatteverkets kontrollinsatser också inser.

Du missförstod mig.

Mikael_L
P pmd skrev:
Maskintok skrev "för att staten skall gå runt". Han skrev inget om kommunalskatt. ;)
Och då blir det ändå märkligare att maskintok ansåg att det borde vara max 10-12% skatt.
Om han inte tänkte det skulle inbegripa kommunalskatten på lite drygt 30%, ekvationen gå inte ihop.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och då blir det ändå märkligare att maskintok ansåg att det borde vara max 10-12% skatt.
Om han inte tänkte det skulle inbegripa kommunalskatten på lite drygt 30%, ekvationen gå inte ihop.
Om man räknar lite på det så är det ca 80 till en bit över 90 procent skatt på varje intjänad krona (lite beroende på vad du köper 90 procent är tex bränsle, lite under 80 procent om du köper något för 6 procent moms). Det finns utrymme för skattesänkningar känner jag

Mikael_L
Det är ju 100% skatt - skärp dig nu!

Alla pengar går ju runt i ekorrhjulet, så till sist har allt blivit skatt.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju 100% skatt - skärp dig nu!

Alla pengar går ju runt i ekorrhjulet, så till sist har allt blivit skatt.
Ja så är det ju. Men nu pratar jag från sociala arbetsavgifter till ett inköp.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Så ställde du inte frågan?
Jo, det var ju precis den frågan jag ställde. (Inlägg #7632. ;))

Jag ställde den frågan pga din spekulation om mer kontroll i inlägg #7575.
Orättfärdiga (eller inte) skattelagar är grundtonen i den här deltråden.

P
D djac skrev:
Man köper mycket saker på annat än ekonomiska grunder, min nästa, när nu det blir, blir absolut en elbil, ett av skälen är att jag tycker de är roliga att köra, inte bara ekonomi. Kompisen köpte en Taycan precis och det var inte bara för att spara pengar ;)
Visst är det så. Jag gillar, som jag skrev, elbilar och tycker att de är roliga att köra, men det vore nästan som att elda sedlar om jag köpte en ny bil, så lite som jag kör. Om jag någonsin köper en ny bil så lär det dock bli en elbil. Förmodligen finns det inte någon annan typ av bil att köpa då. :)

Dessutom är jag lite ovillig att vara en del av att "det är kul med koola bilar" (trots att jag tycker att det är kul med koola bilar). Om jag tänker efter lite rationellt så är bilar transportmedel och inte leksaker. Vår gemensamma strävan bör alltså vara att se till att vägnätet används till transporter på ett så säkert sätt som möjligt och inte för att ha kul på.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Japp, så är det men det är i de lägena han hyr, finns en del andra praktiska fördelar, såsom att han kan ha dubbdäck på sin egen bil medan den han hyr har odubbat och då kan köras ner på skidsemestern.
Jag har kört odubbat i flera vintrar här i Sverige och det har gått utmärkt bra.

P pmd skrev:
Jag har kört odubbat i flera vintrar här i Sverige och det har gått utmärkt bra.
Jag också, inte så långt norrut dock. Men upp till Romme har jag varit med friktionsdäck. Tycker det fungerar riktigt bra.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Ska du få använda tunnelbanan för onödig transport, tex för att gå på teater? Eller bara för att åka till stan och supa skallen av dig?
Det är ett mycket bra val att ta tunnelbanan till stan för att supa skallen av sig istället för att göra samma sak med sin bil.
Att använda det allmänna vägnätet för nöjeskörning höjer dock risken för att någon ska råka illa ut utan någon ökad samhällsnytta. N.B. att vägnätet är en gemensam angelägenhet. Vi bör bara använda det när vi har ett behov av det som vi inte kan uppfylla på något annat sätt.

P
J JohanLun skrev:
MEN diskussionen om egna företagare som tar ut väldigt liten lön och ändå lever bra, jag förstår man kan misstänka att dessa företagare låter företaget betala vissa saker "skattefritt". Och det är inte OK, eftersom det är de som vill och kan göra så som gör det. Inte alla kan eller vill.
Reglerna borde alltså förenklas radikalt.
Att barnen får ens ett år gamla IphoneX när man köper en ny osv. Det händer säkert på stora företag åxå, att folk bara tar med saker hem - där jag jobbar försöker man aktivt att se till att gamla telefoner mm "skrotas ut" och inte tas hem.
Det är mycket dåligt resursutnyttjande att skrota telefoner.

Alla dina exempel tyder på att reglerna inte är riktigt i fas med medborgarnas rättsuppfattning.

Mikael_L
P pmd skrev:
... att vägnätet är en gemensam angelägenhet. Vi bör bara använda det när vi har ett behov av det som vi inte kan uppfylla på något annat sätt.
Tja, då blir det till för nöjeskörning också, iom att det är väldigt många som inte kan uppfylla det behovet någon annanstans.
Men jag förstår vad du menar, jag hoppas att du förstår vad jag menar också.

F.ö skulle jag inte haft någon som helst förståelse i din inställning i detta då jag var 25 år gammal (ung!), men idag kan jag inlemma mig i tanken på att det som skapats med det allmännas medel för att vara i det allmännas tjänst inte är till för att enskilda individer ska bruka och missbruka det till annat än det var tänkt.
Och se, nu skrev jag inte alls vägar, utan nu tänker jag stort och menar att det gäller i alla områden.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.