351 520 läst ·
8 118 svar
352k läst
8,1k svar
Vad väntar oss bilister?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det kan jag hålla med om och det var det jag avsåg med stora problem med finansieringsmodellen. Tanken var ju att alla som köpte malusbilar skulle finansiera bonusbilarna. Problemet var ju att systemet funkade för bra och folk köpte alldeles för mycket bonusbilar och för lite malusbilar. Så klart.Maskintok skrev:
Men jag vidhåller ändå att grundtanken är god. Skitar man ner ska det kosta. Implementeringen kunde dock varit bättre.
Jo visst men det ska inte frångå från normal höjning av taxa utan att folket fått sagt sitt..S Styrman_jansson skrev:Det kan jag hålla med om och det var det jag avsåg med stora problem med finansieringsmodellen. Tanken var ju att alla som köpte malusbilar skulle finansiera bonusbilarna. Problemet var ju att systemet funkade för bra och folk köpte alldeles för mycket bonusbilar och för lite malusbilar. Så klart.
Men jag vidhåller ändå att grundtanken är god. Skitar man ner ska det kosta. Implementeringen kunde dock varit bättre.
Då blir det straff istället i ett samhälle som inte är redo för denna omställning..
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
NEJ du får inte pengar med ränteAVDRAGET. Du får behålla pengar.S sonabr4000 skrev:
Precis som momsavdrag för företag, det är inte ett bidrag heller. Men det är klart som fan ni inte kan se skillnad på statens pengar och individens pengar.
Blir det verkligen rätt...AndersMalmgren skrev:
momsen skall ju deklareras och efter detta så får du besked om återbetalning eller inbetalning... Den moms du får tillbaka är ju från staten utbetald... Så den har ju skatteverket haft på kontot ett tag..
Så jo det skulle jag mer se som återbetalningsbidrag än individens kapital..
Skrattar lite åt bilden av dig när du förklarar för din vän att hen absolut inte får gengälda en skuld genom att bjuda dig på en öl, det måste regleras kontant, för annars blir ni bägge parasiter.AndersMalmgren skrev:
Självklart är ränteBIDRAGET ett bidrag - du får ju som sagt pengar via skattemyndigheten - hur svårt kan det vara? Bara ett trollande(?) med benämningar för exakt SAMMA sak.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Du kanske inte bokför enligt fakturamodellen?Maskintok skrev:Blir det verkligen rätt...
momsen skall ju deklareras och efter detta så får du besked om återbetalning eller inbetalning... Den moms du får tillbaka är ju från staten utbetald... Så den har ju skatteverket haft på kontot ett tag..
Så jo det skulle jag mer se som återbetalningsbidrag än individens kapital..
ROT är inte alls i gråzonen, det har helt enkelt fått fel namn, det är troligen av politiska orsaker.AndersMalmgren skrev:
Det skulle hetat ROT-bidrag, vare sig mer eller mindre.
Själv tycker jag illa om ROT, jag hatar att hålla på och göra dessa bidragsansökningar till skatteverket.
Du skrev "pengar du får, vs pengar du får behålla".
Och där är väl typ ränteavdraget och reseavdraget de enda pengar man kan få behålla, och det endast om man sökt och skattejämkning, annars försvinner pengarna först in i statens plånbok, cirkulerar där lite och så får man utbetalt sen.
Men OK, detta var precis lika mycket ren semantik som det du håller på med, så jag släpper detta och höjer nivån.
VARFÖR ränteavdraget och reseavdraget är ett avdrag är för att det är en jämkning för kostnad som uppstod vid inkomstens förvärvande. Därför är dessa saker (och någon sak till) ett avdrag.
ROT är INTE ett avdrag, det ÄR ett bidrag, ty det är ingen jämkning för kostnader som uppstod vid inkomstens förvärvande.
Samma med barnbidrag, hyresbidrag, jobbskatteavdrag och studiebidrag
Vidare skriver skatteverket såhär om avdrag.
När du gör ett avdrag i deklarationen sänks den inkomst som din skatt beräknas på.
Att sen vissa bidrag råkat få namnet avdrag är kanske lite underligt, men antagligen politiskt styrt.