Maskintok skrev:
När pengarna tagit slut i potten så ansåg regeringen att detta var en succé.. Så då fann man denna idé.. Som kommer bli en mardröm för många.
Det kan jag hålla med om och det var det jag avsåg med stora problem med finansieringsmodellen. Tanken var ju att alla som köpte malusbilar skulle finansiera bonusbilarna. Problemet var ju att systemet funkade för bra och folk köpte alldeles för mycket bonusbilar och för lite malusbilar. Så klart.

Men jag vidhåller ändå att grundtanken är god. Skitar man ner ska det kosta. Implementeringen kunde dock varit bättre.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ett hantverkarbidrag :)
Rot är ju i gråzonen. Ränteavdraget är ju mer klockrent exempel på icke bidrag.
Räntebidraget är ett klockrent BIDRAG - inget annat.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
* Någon ansöker om barnbidrag, och får en utbetalning från "statskassan".
När ansöker man om barnbidrag? Det kommer väl automatiskt?

P
S Styrman_jansson skrev:
Det kan jag hålla med om och det var det jag avsåg med stora problem med finansieringsmodellen. Tanken var ju att alla som köpte malusbilar skulle finansiera bonusbilarna. Problemet var ju att systemet funkade för bra och folk köpte alldeles för mycket bonusbilar och för lite malusbilar. Så klart.

Men jag vidhåller ändå att grundtanken är god. Skitar man ner ska det kosta. Implementeringen kunde dock varit bättre.
Jo visst men det ska inte frångå från normal höjning av taxa utan att folket fått sagt sitt..
Då blir det straff istället i ett samhälle som inte är redo för denna omställning..

S sonabr4000 skrev:
Räntebidraget är ett klockrent BIDRAG - inget annat.
Nej det är det inte. Ett bidrag så får du pengar utan motprestation dessutom. Avdrag så får du behålla pengar.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
S
Inte riktigt samma sak då barnbidraget är pengar du får. Rot, ränteavdrag osv är pengar du för behålla.
ROT & ränteBIDRAG är pengar du får via skatteverket - ingen skillnad!

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
På vilket konto sätts de in? Eller kommer en check?
Till skillnad från andra typer av bidrag måste man vara skattebetalare för att få del av ROT- och ränteavdrag. Det är inget du reflekterat över?

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
S
Fast det är ju ändå pengar som dras från skatt.
Tycker du även ränteavdrag är bidrag Mao?
Självklart!

• Gilla
djac
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
NEJ du får inte pengar med ränteAVDRAGET. Du får behålla pengar.

Precis som momsavdrag för företag, det är inte ett bidrag heller. Men det är klart som fan ni inte kan se skillnad på statens pengar och individens pengar.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
P

Precis som momsavdrag för företag, det är inte ett bidrag heller. Men det är klart som fan ni inte kan se skillnad på statens pengar och individens pengar.
Blir det verkligen rätt... :thinking:
momsen skall ju deklareras och efter detta så får du besked om återbetalning eller inbetalning... Den moms du får tillbaka är ju från staten utbetald... Så den har ju skatteverket haft på kontot ett tag..

Så jo det skulle jag mer se som återbetalningsbidrag än individens kapital..

• Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
D
I ena fallet har du skapat värde, i andra fallet är du en parasit. Går inte jämföra.
Skrattar lite åt bilden av dig när du förklarar för din vän att hen absolut inte får gengälda en skuld genom att bjuda dig på en öl, det måste regleras kontant, för annars blir ni bägge parasiter.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S

Självklart är ränteBIDRAGET ett bidrag - du får ju som sagt pengar via skattemyndigheten - hur svårt kan det vara? Bara ett trollande(?) med benämningar för exakt SAMMA sak.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Blir det verkligen rätt... :thinking:
momsen skall ju deklareras och efter detta så får du besked om återbetalning eller inbetalning... Den moms du får tillbaka är ju från staten utbetald... Så den har ju skatteverket haft på kontot ett tag..

Så jo det skulle jag mer se som återbetalningsbidrag än individens kapital..
Du kanske inte bokför enligt fakturamodellen?

Mikael_L
Det är ett hantverkarbidrag :)
Rot är ju i gråzonen. Ränteavdraget är ju mer klockrent exempel på icke bidrag.
ROT är inte alls i gråzonen, det har helt enkelt fått fel namn, det är troligen av politiska orsaker.
Det skulle hetat ROT-bidrag, vare sig mer eller mindre.
Själv tycker jag illa om ROT, jag hatar att hålla på och göra dessa bidragsansökningar till skatteverket.

Du skrev "pengar du får, vs pengar du får behålla".

Och där är väl typ ränteavdraget och reseavdraget de enda pengar man kan få behålla, och det endast om man sökt och skattejämkning, annars försvinner pengarna först in i statens plånbok, cirkulerar där lite och så får man utbetalt sen.
Men OK, detta var precis lika mycket ren semantik som det du håller på med, så jag släpper detta och höjer nivån.

VARFÖR ränteavdraget och reseavdraget är ett avdrag är för att det är en jämkning för kostnad som uppstod vid inkomstens förvärvande. Därför är dessa saker (och någon sak till) ett avdrag.

ROT är INTE ett avdrag, det ÄR ett bidrag, ty det är ingen jämkning för kostnader som uppstod vid inkomstens förvärvande.
Samma med barnbidrag, hyresbidrag, jobbskatteavdrag och studiebidrag

Vidare skriver skatteverket såhär om avdrag.
När du gör ett avdrag i deklarationen sänks den inkomst som din skatt beräknas på.
Att sen vissa bidrag råkat få namnet avdrag är kanske lite underligt, men antagligen politiskt styrt.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P
Du kanske inte bokför enligt fakturamodellen?
Nä det gör jag inte.
Och då skiljer det..

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.