Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är rätt välkänt, lite att sparka in öppen dörr.
USA hade ju en position under 1800 och halva 1900 talet som ett av de mest innovativa länderna med stora framgångar inom de flesta områden.
Det berodde ju främst på att under det dryga århundradet med stor och ganska fri invandring så ansamlades det en större andel driftiga människor med entreprenörsanda och det blev kvar en större andel människor som inte var lika drivkraftiga i ursprungsländerna.
Denna "anrikningsfördel" är nu slut för USA, nu har de haft en reglerad invandring tillräckligt länge så de har samma genomsnitt av människor som andra länder, så nu får USA inget gratis längre, utan all framgång beror helt på vanligt slit, blod svett och tårar.
(Och därför kör Asiatiska länder ifrån oss, där kulturen att anstränga sig ordentligt i skolan och arbetslivet fortfarande är stark).

Förutom detta hade även USA fördelen med färre hierarkiska strukturer och lagar och regler som kunde bromsa innovationskraft (men det gav även nackdelar förstås) samt en obromsad kapitalism som gjorde att det var värt att satsa allt och även öppnade för ohejdad ekonomisk darwinism (kolla t.ex. Rockefeller), vilket inte heller är odelat positivt.
Men helt klart var USA en lång tid en riktig smältdegel för allt detta, men som sagt, nu har de inte längre dessa fördelar, utan får kämpa på på samma sätt som europeiska länderna.
USA är lite udda. Det var ju riskbenägna inte sällan misslyckade personer i hemlandet som sökte lyckan i USA. Tycker det ofta speglar USAs innovationoner. De är ju framåt som du säger, men ofta är lösningarna inte lika genomtänkta som europeisk dito. Å andra sidan är vi européer mycket långsammare på att få saker gjorda.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Du tycks besitta gedigen kunskap om att det INTE skulle vara tryggt under lång tid framöver. Kanske vore det lämpligt för dig att slå en signal till Svensk Kärnbränslehantering och delge dem detta?

Sedan förstår jag inte vad bron i Göteborg har med det hela att göra. Menar du att vi ska sluta bygga broar bara för att det går att fuska med dem? Då blir det inte mycket gjort i landet om man ska resonera så…
Menar bara det att vi inte ska vara så naivt säkra på att allt man "forskat och utrett" fram behöver vara så fantastiskt perfekt som vissa tycks tro idag. Att professionella företag gör missbedömning med (en så enkel sak) som t.ex. gjutning som innebär att det måste göras om nåt år senare, är pinsamt - men går att åtgärda.
Om forskning och utförare däremot gör missbedömning om metoden för den sk slutförvaringen som innebär utsläpp om några tusen år så är det oreparabelt.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
Frågan är, blir du smart av att bo i Stockholm eller är det så att de som får för sig att flytta till Stockholm är smartare än medel? Jag tror på det senare. Jag skulle kunna tänka mig att om man mäter de som flyttar till andra ställen är de också smartare än de som inte flyttar alls... I snitt. Finns säkert gott om smarta personer som inte flyttar och inte bor i Stockholm. Jag tror att om man mäter på de som flyttar från Stockholm är de nog smartare än de som bor kvar. Det finns rätt mycket rejält osmarta personer i Stockholm också. Så att dra slutsatsen att en Stockholmare är smart är nog totalt felaktig.
De som bor kvar är nog inte smarta nog att flytta, och dessutom passar många av dem inte in någon annanstans eftersom de är för dryga.

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Ja precis! Ungefär som jag brukar bjuda på mat/fika när vännerna kommer på besök hem till mig. Självklart får de även sticka in sladden till motorvärmaren eller laddhybriden ( ingen som har ren elbil än).

Man kan säga att vi hjälper varandra.

Jag tycker det är så vänner ska vara men du kanske brukar be dina vänner ta med bulle och kaffe när de kommer till dig?
Nej, men jag är inte så snål så jag lägger upp mina resplaner efter hur många jag kan snika till mig tankning(laddning) från efter vägen.

• Haha
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
USA är lite udda. Det var ju riskbenägna inte sällan misslyckade personer i hemlandet som sökte lyckan i USA. Tycker det ofta speglar USAs innovationoner. De är ju framåt som du säger, men ofta är lösningarna inte lika genomtänkta som europeisk dito. Å andra sidan är vi européer mycket långsammare på att få saker gjorda.
Nänä.. det europeiska rymdprogrammet t.ex. är naturligtvis mer "genomtänkt" än USA's..:crysmile:

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Mikael_L
F frasen_36 skrev:
Nänä.. det europeiska rymdprogrammet t.ex. är naturligtvis mer "genomtänkt" än USA's..:crysmile:
Just det, dvs Apollo-programmet i synnerhet, är kanske ett av de bästa bevisen på hur riskbenägna amerikanare kunde vara ... :D
Rätt fantastiskt faktiskt att inte fler dog

• Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Just det, dvs Apollo-programmet i synnerhet, är kanske ett av de bästa bevisen på hur riskbenägna amerikanare kunde vara ... :D
Och vad har vi åstadkommit? Tex. några sketna vädersatteliter. Utan erfarenheten

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Rätt sjukt hur Sverige gick emot sin egen riskmedvetenhet under kalla kriget. Det dog svenska piloter på löpande band, vi flög tom mer riskfyllt än NATO under träning. Men antar det var nödvändigt för att kunna säkerställa vår säkerhet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
F frasen_36 skrev:
Och vad har vi åstadkommit? Tex. några sketna vädersatteliter. Utan erfarenheten
Utan erfarenheten från USA hade vi väl fortfarande använt raket med pinne och stubintråd.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Nej, men jag är inte så snål så jag lägger upp mina resplaner efter hur många jag kan snika till mig tankning(laddning) från efter vägen.
Har jag skrivit att jag gör det?

F frasen_36 skrev:

Om forskning och utförare däremot gör missbedömning om metoden för den sk slutförvaringen som innebär utsläpp om några tusen år så är det oreparabelt.
Först vore det ju bra att se till att vi inte förstör klimatet fullständigt så att det finns någon kvar som vi behöver oroa oss för.

Sedan undrar jag vilken typ av ”utsläpp” (läs vilket ämne e d) och följaktligen vilken typ av exponering oroar du dig för om några tusen år?

F frasen_36 skrev:
Utan erfarenheten från USA hade vi väl fortfarande använt raket med pinne och stubintråd.
Du vet att det till stora delar var den tyska forskaren Wernher von Braun som såg till att USA fick upp en raket i rymden?
Efter andra världskriget togs han ”hem” till USA då man var så imponerad av hans arbete med V2 raketerna.

Läs gärna;
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Wernher_von_Braun

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lugn i stormen, de har garanterat tillräckligt många som delgett dem att detta inte är tryggt. :crysmile: :rofl: :cool:
Och dessutom skiter dom fullkomligt i det för en eventuell missbedömning drabbar ju inte dem eller någon av oss. Ingen skyldig kommer att behöva stå till svars, det var ju 100- eller 1000-tals år sen det skedde.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Som vanligt uttalar du dig bergsäkert och raljerande om saker du inte har någon aning om.

ESA har bl.a. byggt Columbus laboratoriet på ISS och utvecklat ett spårsystem för detsamma.

ESA levererar även servicemoduler ( de som ska se till att man har vatten, el och syre vid färden) till NASAs Orion. Orion är tänkt att ersätta dagens rymdfärjor;
https://www.esa.int/Science_Exploration/Human_and_Robotic_Exploration/Orion/European_Service_Module

Även i Sverige finns produktion för rymdfarkoster;
https://www.ruag.com/en/products-services/space

Det sistnämnde är något som jag själv råkat på i mitt yrkesliv.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Du kan läsa mer om detta på;
[länk]
Stockholm Exergi? Det var väl ändå ett typisk stockholmskt överspänt namn på ett energibolag?

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.