A AndersS skrev:
Många skriver premiumbil, vi har en sådan utifrån vad som skrivs men vet inte vad som avses.;)
Några av de du anger klassas nog som sportbilar och där är inte komfort som avses, gällande service/komponentbyten inte premium mera än kostnad, jo tyvärr vet jag vad det kostar:cool:
Vi kan ta bort Ferrari och Lamborghini då. Rolls, Bentley, Maybach och Aston Martin är ju däremot kända för sin komfort.
 
P
F fribygg skrev:
Om detta är sant hoppas jag att du har möjlighet att få farmartanken fylld för dessa diesel priser lär vi icke få skåda någon mer ggn. I Linköping noteras dieseln i 18.29 och bensinen runt 16.60
Ja dieseln fyllde jag upp igår..
idag var det andra prisbilder...
diesel 18.09.
e10 16.98
 
P
Marike Marike skrev:
Finns säkert nån som hade demonstrerat mot det med
Det hade varit en syn de...
protestanter i rymddräkt... Med plakat.. :crysmile::crysmile:
och en tyst sång för solen... :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jag har faktiskt svårt att förstå denna fixering på elbilars räckvidd/batterikapacitet. Undra om de som håller på med det bedömde bilar efter storleken på deras bränsletank innan?

Som man kanske förstår efter mitt räkneexempel tidigare i tråden så har batterikapaciteten en rejäl påverkan på bilens utsläpp av co2. Till skillnad från ICE bilar kanske till och med större än förbrukningen vid körning. Det skulle i alla fall inte förvåna mig. Därför är det extra viktigt att inte välja större batteri än man verkligen behöver.

Om batteriet räcker till 90% av resorna och man får lägga lite energi på att snabbladda en extra gång de övriga 10%en så får det väl vara så.

Och med handen på hjärtat. Hur ofta kör man egentligen mer än typ 10-20 mil. Och det är ju inte så att man får ringa bärgaren efter 20 mil. Kör man på de större trafikerade vägarna är ytterligare 10-15 mil bara 20 minuter bort med snabbladdare ( eller kanske ännu snabbare nu med dagens 300kW snabbladdare).

Dock kommer naturligtvis vissa verkligen behöva stora batterier i sina bilar, t.ex. om man jobbar som utesäljare.
 
Maskintok skrev:
Lät som en välkänd låt text det där.... :crysmile::crysmile:
janis joplin.... ;)
Oh lord won´t you buy me a Mercedes Benz (Janis Joplin) :D
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
Oh lord won´t you buy me a Mercedes Benz (Janis Joplin) :D
Går ju att göra lite som man vill.

Anders med vänner kör Mercedes och elbil, Porsche ja fint ska det va.
åhh staten subventionera mig idag..
Ja staten subventionera mig idag...
En elbil borde enligt bolund alla ha..
:crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men sluta nu då har antingen mänskligheten dött ut eller så har vi reaktorer sedan flera tusen år som använder 100 procent
Strutstaktik alltså. Eller: Går det så går det...
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Ursäkta en dum fråga, men begreppet ICE.bilar när kom det in som förkortning. Är nästan bara här i olika trådar jag träffar på det.:surprised:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ursäkta en dum fråga, men begreppet ICE.bilar när kom det in som förkortning. Är nästan bara här i olika trådar jag träffar på det.:surprised:
Jag har råkat på det i flera motorforum.
 
Läst på, pratar vi om ICE, HEV, PHEV, FCEV eller BEV, för nu jag blivit orakel i dessa nya förkortningar så blandas det friskt mellan de här begreppen.:rofl:
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Går ju att göra lite som man vill.

Anders med vänner kör Mercedes och elbil, Porsche ja fint ska det va.
åhh staten subventionera mig idag..
Ja staten subventionera mig idag...
En elbil borde enligt bolund alla ha..
:crysmile::crysmile::crysmile:
Nu är det lite väl sent att gnälla på Per, hans fordon och hans partis politik, han är inte minister längre och många är de svenskar som nu kan glädja sig åt 'Bolundaren' hade han varit en förståndig karl borde han avgått direkt då den regeländringen gått igenom istället för att bita sej fast vid makten som partiet han regerade med.
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag har råkat på det i flera motorforum.
Ville inte vara elak, men hade inte tagit det till mig.;)
Tror inte att 99% av vår befolkning vad som avses.
 
P
F fribygg skrev:
Nu är det lite väl sent att gnälla på Per, hans fordon och hans partis politik, han är inte minister längre och många är de svenskar som nu kan glädja sig åt 'Bolundaren' hade han varit en förståndig karl borde han avgått direkt då den regeländringen gått igenom istället för att bita sej fast vid makten som partiet han regerade med.
gnäll?
Det var skämt..
lyssna själv till musiken och läs in texten..
Allt behöver inte vara så allvarligt :crysmile:
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
mnils skrev:
Läs här Allt du kan tänkas vilja veta om kärnavfall
Det där var verkligen ord och inga visor från en påläst skribent, Johan Simu. Frågan om slutförvaring som sönderbyråkratiserad pga okunskap och inkompetent riskbedömning var iofs inget nytt för mig.

En sak jag inte visste var att det funnits spontana fissioner av uran i malmådror i Oklo (Afrika) som pågått i hundratusentals år, detta utan att man kunnat påvisa någon vidare spridning av fissionsprodukter i omgivningen.

Alla borde läsa detta, undersöka noga vad som är grunden till det politiska/ideologiska energihaveriet vi sett växa fram under alltför många decennier som en "train crash in slow motion"...
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J
S Styrman_jansson skrev:
Tro får man göra i Kyrkan som uttrycket heter.

,,,
Kanske visar detta hur viktigt det är att inte köpa bil med större batteri än man behöver...
Det finns de som säger den största fördelen med PHEV är just att de har små batterier som precis räcker för det man normalt använder på en körning, men de sliter väl lite väl mkt. En småbil med 20 mils räckvidd borde funka fint som vardagsbil om man har två bilar i familjen.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I det stora hela tror jag inte att den extra batterikapacitet i tex en Porsche Taycan gör bilen så mycket mer miljövidrig än en Cooper.
Jo, men för de flesta är varken en ny fossil Porsche eller en dito el ett rimligt alternativ utifrån budgeten. Hade jag den ekonomin skulle jag garanterat köra nån sån premium elbil till vardags.

Omställningen kommer när svensson byter till el. Men vi får tacka Tesla för att de byggt en snygg, cool bil som miljömedvetna early adaptors sett kan ersätta en fossilbil utan uppoffringar och därmed lett till att elbilar rullats ut mycket snabbare än de skulle gjort annars (tror jag).

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men sluta nu då har antingen mänskligheten dött ut eller så har vi reaktorer sedan flera tusen år som använder 100 procent
Jag tänker att även om mänskligheten dör ut så ser jag gärna att djurlivet fortsätter på vår planet... och då mer än de kackerlackor som tål radioaktivitet bebor planeten. Helst ser jag ju att vi kan bevara planeten för mänskligheten och djurlivet och att den kultur, konst och arkitektur som är nåt att spara på också bevaras. Jag tror dock vi är lite för många på planeten, men kanske kommer fler pandemier råda bot på det?

I det korta så lär det vara viktigare att begränsa CO2 än att addera ytterligare några års kärnavfall, så hoppas de håller öppet ett tag till i reaktorerna - men att man även forskar lite på ny teknik med kortare halveringstid och mindre radioaktivt avfall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.