351 760 läst ·
8 118 svar
352k läst
8,1k svar
Vad väntar oss bilister?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Vi kan ta bort Ferrari och Lamborghini då. Rolls, Bentley, Maybach och Aston Martin är ju däremot kända för sin komfort.A AndersS skrev:
Ja dieseln fyllde jag upp igår..F fribygg skrev:
idag var det andra prisbilder...
diesel 18.09.
e10 16.98
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag har faktiskt svårt att förstå denna fixering på elbilars räckvidd/batterikapacitet. Undra om de som håller på med det bedömde bilar efter storleken på deras bränsletank innan?
Som man kanske förstår efter mitt räkneexempel tidigare i tråden så har batterikapaciteten en rejäl påverkan på bilens utsläpp av co2. Till skillnad från ICE bilar kanske till och med större än förbrukningen vid körning. Det skulle i alla fall inte förvåna mig. Därför är det extra viktigt att inte välja större batteri än man verkligen behöver.
Om batteriet räcker till 90% av resorna och man får lägga lite energi på att snabbladda en extra gång de övriga 10%en så får det väl vara så.
Och med handen på hjärtat. Hur ofta kör man egentligen mer än typ 10-20 mil. Och det är ju inte så att man får ringa bärgaren efter 20 mil. Kör man på de större trafikerade vägarna är ytterligare 10-15 mil bara 20 minuter bort med snabbladdare ( eller kanske ännu snabbare nu med dagens 300kW snabbladdare).
Dock kommer naturligtvis vissa verkligen behöva stora batterier i sina bilar, t.ex. om man jobbar som utesäljare.
Som man kanske förstår efter mitt räkneexempel tidigare i tråden så har batterikapaciteten en rejäl påverkan på bilens utsläpp av co2. Till skillnad från ICE bilar kanske till och med större än förbrukningen vid körning. Det skulle i alla fall inte förvåna mig. Därför är det extra viktigt att inte välja större batteri än man verkligen behöver.
Om batteriet räcker till 90% av resorna och man får lägga lite energi på att snabbladda en extra gång de övriga 10%en så får det väl vara så.
Och med handen på hjärtat. Hur ofta kör man egentligen mer än typ 10-20 mil. Och det är ju inte så att man får ringa bärgaren efter 20 mil. Kör man på de större trafikerade vägarna är ytterligare 10-15 mil bara 20 minuter bort med snabbladdare ( eller kanske ännu snabbare nu med dagens 300kW snabbladdare).
Dock kommer naturligtvis vissa verkligen behöva stora batterier i sina bilar, t.ex. om man jobbar som utesäljare.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nu är det lite väl sent att gnälla på Per, hans fordon och hans partis politik, han är inte minister längre och många är de svenskar som nu kan glädja sig åt 'Bolundaren' hade han varit en förståndig karl borde han avgått direkt då den regeländringen gått igenom istället för att bita sej fast vid makten som partiet han regerade med.Maskintok skrev:
gnäll?F fribygg skrev:Nu är det lite väl sent att gnälla på Per, hans fordon och hans partis politik, han är inte minister längre och många är de svenskar som nu kan glädja sig åt 'Bolundaren' hade han varit en förståndig karl borde han avgått direkt då den regeländringen gått igenom istället för att bita sej fast vid makten som partiet han regerade med.
Det var skämt..
lyssna själv till musiken och läs in texten..
Allt behöver inte vara så allvarligt
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det där var verkligen ord och inga visor från en påläst skribent, Johan Simu. Frågan om slutförvaring som sönderbyråkratiserad pga okunskap och inkompetent riskbedömning var iofs inget nytt för mig.mnils skrev:
En sak jag inte visste var att det funnits spontana fissioner av uran i malmådror i Oklo (Afrika) som pågått i hundratusentals år, detta utan att man kunnat påvisa någon vidare spridning av fissionsprodukter i omgivningen.
Alla borde läsa detta, undersöka noga vad som är grunden till det politiska/ideologiska energihaveriet vi sett växa fram under alltför många decennier som en "train crash in slow motion"...
Det finns de som säger den största fördelen med PHEV är just att de har små batterier som precis räcker för det man normalt använder på en körning, men de sliter väl lite väl mkt. En småbil med 20 mils räckvidd borde funka fint som vardagsbil om man har två bilar i familjen.S Styrman_jansson skrev:
Jo, men för de flesta är varken en ny fossil Porsche eller en dito el ett rimligt alternativ utifrån budgeten. Hade jag den ekonomin skulle jag garanterat köra nån sån premium elbil till vardags.AndersMalmgren skrev:
Omställningen kommer när svensson byter till el. Men vi får tacka Tesla för att de byggt en snygg, cool bil som miljömedvetna early adaptors sett kan ersätta en fossilbil utan uppoffringar och därmed lett till att elbilar rullats ut mycket snabbare än de skulle gjort annars (tror jag).
Jag tänker att även om mänskligheten dör ut så ser jag gärna att djurlivet fortsätter på vår planet... och då mer än de kackerlackor som tål radioaktivitet bebor planeten. Helst ser jag ju att vi kan bevara planeten för mänskligheten och djurlivet och att den kultur, konst och arkitektur som är nåt att spara på också bevaras. Jag tror dock vi är lite för många på planeten, men kanske kommer fler pandemier råda bot på det?AndersMalmgren skrev:
I det korta så lär det vara viktigare att begränsa CO2 än att addera ytterligare några års kärnavfall, så hoppas de håller öppet ett tag till i reaktorerna - men att man även forskar lite på ny teknik med kortare halveringstid och mindre radioaktivt avfall...