Hemmakatten
Ett par små kommentarer.
Jag skulle aldrig vilja ligga i ett badkar (och njuta) med toaletten så nära, lite äckligt faktiskt. Finns det ingen annan lösning?

I köket fungerar det inte med en ugn på 90cm höjd och ovanpå en mikro (kombimikro). Man kommer inte att kunna nå mikron för att lyfta i och ur.Vi har vår ugn på 70cm med en kombimikro ovanpå. Har många gånger undrat varför vi inte satte ugnen på 50 eller 60 cm höjd. Då hade mikron varit mer tillgänglig.

Hemmakatten
Jonatan79 skrev:
Och ännu roligare ( i min lilla värld) med inbyggda vitvaror ;)
Framförallt om man har en öppen planlösning så vill man få lite mer "rums"-stuk på köksdelen. Inbyggda vitvaror hjälper till mycket. Ett ytterligare sett är att skippa kakel och sätta nåt annat som stänkskydd.

Kom på en sak till, dock lite ovanligt men enligt vissa köksleverantörer väljer folk bort micro mer ofta än tidigare. Vi valde att behålla vår gamla som nu står i tvättstugan då vi enbart värmer tex kanelbullar eller en nackkudde vid enstaka tillfällen. Allt går ju att göra i ugnen och micromat är ju inte speciellt gott om man tänker efter...

Hemmakatten skrev:
Ett par små kommentarer.
Jag skulle aldrig vilja ligga i ett badkar (och njuta) med toaletten så nära, lite äckligt faktiskt. Finns det ingen annan lösning?

I köket fungerar det inte med en ugn på 90cm höjd och ovanpå en mikro (kombimikro). Man kommer inte att kunna nå mikron för att lyfta i och ur.Vi har vår ugn på 70cm med en kombimikro ovanpå. Har många gånger undrat varför vi inte satte ugnen på 50 eller 60 cm höjd. Då hade mikron varit mer tillgänglig.
Ja vi är ju lite inne på att eventuellt flytta toastolen där vi har ritat in en bänk nu, dvs direkt till vänster när du kommer in i badrummet, då slipper man även gå över blöta golv för att komma till toan.

Bra tips med ugnen där!

Vad tycker ni övrigt om att sätta spisen i hörnet?
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=151285&d=1440446746

Hörnspis passar planlösningen bra.

Hej!
Har följt din tråd ett tag, och nu börjar det verkligen likna något! Tror det kommer bli riktigt fint :)

Något som dock "stör" mig litegrann är tvättstugan och badrummet. Helst hade man ju sett att man inte skulle behöva gå ut i hallen så nära ytterdörren för att gå på toaletten (speciellt en regnig dag!), samt att tvättmaskin och torktumlare som bullrar så nära sovrummet kanske inte är så roligt. Kanske går det att göra hallen lite smalare och lägga badrum och tvättstuga bredvid varandra i längdriktningen av huset? Bara en liten tanke :)

Corneliatt skrev:
Hej!
Har följt din tråd ett tag, och nu börjar det verkligen likna något! Tror det kommer bli riktigt fint :)

Något som dock "stör" mig litegrann är tvättstugan och badrummet. Helst hade man ju sett att man inte skulle behöva gå ut i hallen så nära ytterdörren för att gå på toaletten (speciellt en regnig dag!), samt att tvättmaskin och torktumlare som bullrar så nära sovrummet kanske inte är så roligt. Kanske går det att göra hallen lite smalare och lägga badrum och tvättstuga bredvid varandra i längdriktningen av huset? Bara en liten tanke :)
Hej tack för din ide!

Du tänker att man gör en liten korridor mot garaget för att komma åt tvättstuga och badrum? Vi har skissat på en sådan lösning men får nono av vår arkitekt som inte gillar gångar/passager/hallar och korridorer :) det tar helt enkelt för mycket plats. Sen har vi som du kanske märkt dividerat fram och tillbaka och vänt på badrum och tvättstuga flera gånger med olika argument om varför vi borde ha på det ena eller det andra hållet. Men det som gjorde att vi nu satte tillbaka badrummet var för att vi vill få in lite dagsljus i badrummet och för att dem inbyggda garderoberna som ligger ann mot sovrummet gör sig bättre i tvättstugan än i badrummet. Sen fick vi också höra att det var bättre att ha badrummet där för då slår man inte upp wc rakt mot övriga huset, som matsal och vardagsrum :)

Men som sagt det går att fundera vidare på det!

Jonatan79 skrev:
Hörnspis passar planlösningen bra.
Ja vi fick faktiskt det som förslag av vår köksritare, och här är resultatet. Vet inte om jag hellre har ett överskåp extra men :)

2cKQ7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lösningen med fönstren över diskhon där fann jag väldigt lustig, tycker det ser lite småmysko ut :P

En annan sak ni kan göra i köket är att ha ännu lite högre skåp, takhöjden finns ju där så varför inte utnyttja den? :) Där kan man ju förvara saker som används sällan men ändå tar plats i skåpen

Jarlsgård skrev:
Lösningen med fönstren över diskhon där fann jag väldigt lustig, tycker det ser lite småmysko ut :P

En annan sak ni kan göra i köket är att ha ännu lite högre skåp, takhöjden finns ju där så varför inte utnyttja den? :) Där kan man ju förvara saker som används sällan men ändå tar plats i skåpen
haha ja det såg lite roligt ut!

Anledningen till att eventuellt kommer att få bygga in överskåpet är för att det eventuellt kommer en bärande balk just där.

Men angående spisen i hörnet så verkar det finnas lika många åsikter som det finns näsor :p
Flera som jag har pratat med tycker att det alternativet går bort. Det tar för mycket plats, det passar inte osv..

Kanske är bättre trots allt att gå tillbaka till ursprungsplanen men att justera måtten så att ytorna distribueras bättre, och att justera fönstrerna utefter det, och även ta bort två av dem så att man slipper stekfett just där. Vad tror ni om detta?

v3nAf.jpg
Skapa konto

Fast nu såg jag att diskmaskinen hamnade mellan spisen och diskhon, så det kanske är bättre att vända på steken, ungefär såhär:
ZZhWm.jpg
Skapa konto

Känns som att jag hellre placerar spisen till höger. Men är det helt vettlöst att även sätta ett fönster där för att få lite sikt ut mot gatan??
fLKlM.jpg
Skapa konto

Ytterligare justeringar efter nytt möte med arkitekten! Nu börjar det verkligen ta sig!

jn6QY.jpg
Skapa konto

nvAxl.jpg
Skapa konto

Nu ser det mycket trevligt ut!

På högersidan, med ert sovrum, hade jag försökt få till en lösning där de andra rummen (toa, kläd och arbetsrum) används som någon form av sluss eller avgränsning mot vardagsrummet. Det är viktigt i vår familj där inte alla går och lägger sig eller går upp samtidigt. Har du dessutom tunna väggar kan du glömma tv-tittande i vardagsrummet när den bättre hälften lagt sig.... :p

En undran om " infrastrukturen " om det går bra : Vart kommer el centralen , media centralen att placeras ?

Vilken uppvärming är det tänkt samt var kommer dess utrustnig att placeras ?

Vilken ventillations lösning är det tänkt att använndas samt des placering med utrustning ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.