Den blå boschen velger du om du KUN skal bruke den å skru. Den egner seg veldig dårlig til borring, bortsett fra kanskje et og annet mini hull.

Vil du ha en som kan både Skru og Borre, velger du den B&D, en grønn bosch eller noe tilsvarende.

Jeg fatter ikke hva folk har gjort med sine B&D. Jeg kjøper mye proffmaskiner, men har også noen B&D, ikke en enste har gitt opp. Selv ikke den enkle lille 14,4 maskinen med Nicd. Den går og går, og den bruker jeg bare til drittjobber. Men den har ikke samme kapasitet på battery, dreiemoment (nm) som min blå bosch f.eks.

Bluff skrev:
Tja

Det jag kommer använda den till är att dra lite skruv ibland och kanske borra något hål i gipsskiva och tunnare trämaterial.

/Johan
Det var därför jag tipsade om Bosch GSR 10,8 V-LI Professional

P
Jag har haft Boschen, och den är ok - mycket smidig för monteringsjobb. Dock inte lämplig som enda skruvdragare. Jag har nu en Hitachi 10.8V som är lite bättre på allt och klarar att borra bättre. Dock är man bunden till sexkantsborr (bitsfäste) och kanske lite begränsad totalt sett.

I jobbet använder jag Makita BDF 440 som totalt sett är den bästa allroundmaskinen jag provat (vikt/ergonomi/prestanda). Hemma har jag en Festool C12 som är finfin men som saknar en del i ergonomi, tyvärr.

Ska man har ett bra hemmakit så skaffar man en BRA skruvdragare (och där är 10,8V lite i klenaste laget) och en mindre borrhammare (inte en slagborr). Då fixar man det mesta på två maskiner.

Bluff; du kan kanske nöja dig med 10,8V (rekommenderar Hitachin över Boschen) och en bra borrhammare (beg blå Bosch kan rekommenderas eller Bosch blå/Makita minstingen i borrhammarsortimentet) som kit. Men det kommer kunna finnas tillfällen då du hade behövt chucken på en vanlig, lite större dragare. Om du använder den ganska sällan så är Li-Ion bästa alternativet då den har minimal självurladdning och du kan plocka fram den efter sex veckor och köra på som om det var igår. :)

Det går ju faktiskt att sätta på en lös chuck med kvarttums sexkant på Boschen men jag har aldrig behövt prova. De finns ju lite varstans att tillgå. Bosch har ju en egen t.ex.

P
Mr Handyman; det har du rätt i, jag har själv en sådan. Dock brukar de inte klara grövre kaliber av borr utan stannar runt 6-8mm. Större löschuck (har jag inte sett) men på en liten Bosch skulle göra den obalanserad. Dessutom rekommenderas inte bruk av tyngre löschuck i Boschen. Min löschuck tar inte mer än mellan 1.5 och ca 5mm och är en liten Bosch original.

Grattis, tror du kommer vara nöjd med den.

Hoppas det också, men blåa serien ska ju vara bra... Sen att jag fick den till det priset skadar ju inte... Ligger mellan 3k och 3400 kr....

/Johan

Det der er en veldig god maskin. Sterk og solid. Noe tyngre, men absolutt verdt det om du skal borre eller har store skruer som skal skrus. Etterhvert kan du legge på en 10,8 Li-ion trekker om behovet for noe mindre skulle melde seg-

Mikael_L
Bra och mycket stark maskin (passa handlederna ! ;))
Otroligt pris du fick!

Bluff skrev:
Det är en sk "kompakt" maksin. Jag föll just för att den var så liten och smidig.

Det jag kommer använda den till är att dra lite skruv ibland och kanske borra något hål i gipsskiva och tunnare trämaterial.
Du har valt totalt fel maskin enligt din ursprungspost ;)
Liten och smidig är den väl inte. Men du komer iaf aldrig stå med för lite vridmoment.

Vet att jag valde fel, men den här är skapligt smidig... Det var priset som gjorde att jag tog den. Jag fick en proffsmaskin till nästan Bruksbo-pris...

/Johan

Jeg også hadde definitivt valgt den om jeg fikk den for 700kr :-D

Fanns den till det priset hade jag varit på väg till affären nu...

Den fanns till det priset för mig... :)

/Johan

Bluff, om du kan få loss en till, till ett lika bra pris så kan du sälja vidare den till mig :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.