Tja

Funderar på en ny skruvdragare och vill få lite synpunkter på den. Det är en sk "kompakt" maksin. Jag föll just för att den var så liten och smidig.

Det jag kommer använda den till är att dra lite skruv ibland och kanske borra något hål i gipsskiva och tunnare trämaterial.

Ska även bygga ett staket på drygt 5 meter... :)

http://www.blackanddecker.se/powertools/productdetails/catno/CP14LN/

Upp till 1400 v/min
2 växlar
23 NM
14,4 V

Vad tror ni?

Tack på förhand!

/Johan

Vad får man ge för en sådan? :)

1295 kr... Men för mig 800 pix... Ska returnera en maskin för en femhundring... Haft knöl med den och får häva köpet...

/Johan

Tycker de känns lite väl plastiga men det är ju troligen bättre än pest-tools och Bruksbo ;)

Även ergonomiskt känns de lite aviga men det beror på vad man jämför med igen.

Till det DU önskar så är den som klippt och skuren.

Kan den Bosch-maskinen ersätta en skruvdragare för svensson behov... Typ "burksbo-behov"?!?

/Johan

Jag tycker det. Ska man inte dra i stora skruv så är den bra. Det är ofta de stora skruvarna som sätter prisnivån för maskinerna kan man förenklat säga.

Jag har flera skruvdragare, och däribland den lilla 10,8V-Boschen. Den jag använder mest är en Makita 6935, en slagskruvdragare. Boschen använder jag endast när jag skall skruva i elskåp osv. Om man bara skall ha en maskin så var du nog inne på rätt spår med en traditionell skruvdragare. Jag skulle titta efter en AEG eller grön Bosch. De är i regel snäppet bättre än B&D

Mikael_L
Bluff skrev:
Tja

Funderar på en ny skruvdragare och vill få lite synpunkter på den. Det är en sk "kompakt" maskin. Jag föll just för att den var så liten och smidig.
/Johan
Vad kan då få för fabrikat i den butiken då?
Kan du få köpa grön bosch där också?

Är det ett eller två batteri till B&D'n? Ifall det är ett batteri så är den rätt nära till den gröna boschen med Li-batt i pris.
Det fanns inga vikt eller måttuppgifter om B&Dn, men boschen är rätt liten och mycket lätt (1,35kg).
I valet mellan dom två skulle jag själv alla gånger valt boschen i första hand.
Men det beror mest på min djupt rotade misstro mot B&D-prylar. Efter att ha sett alltför många sådana gå sönder allt för tidigt. Om just den här maskinen är bra eller dålig kan jag naturligtvis inte uttala mig om.
Dock äger jag den där Boscen (PSR 14,4 LI-2), och tycker fortfarande den motsvarar och ibland överträffar alla förväntningar.

Vill du ha en riktigt smidig maskin men konventionell, (bara skall ha en maskin så var du nog inne på rätt spår med en traditionell skruvdragare. /mattias) så är säkert flex ali 10,8V ett fantastiskt val. Den finns även under produktnamnet Durofix och kostar då mindre. Men i vilket fall så spräcker du din tidigare nämnda budget med över det dubbla.

Det är bauhaus jag ska kika på.

Har som mest dragit en 6mm träskruv med min gamla 8 nm Black & Decker.

Känns som att Boschen är en "skruvdragare, och att B&D är en "SKRUVDRAGARE". Den känns så liten och klen Boschen, men den kanske är tillräcklig?!?

/Johan

Den lilla Boschen duger till mycket, men inte borrning så vidare. Skruvar mycket med den och det mesta går utmärkt. Bauhaus har ju både grön Bosch, Metabo, Makita och AEG.

Vi har den lilla Boschen på jobbet. (målare) Jag kan varmt rekommendera den!! Enstaka stora skruv som sitter som berget har den inte klarat, men ja, nästan allt annat. Bra bits bara, så kommer man väldigt långt med en sån.

Kommer jag som privatperson (och brukare) dyka på en skruv jag inte orkar dra med Boschen, som jag hade klarat av med B&D?

18 mot 23 nm?!?

/Johan

nej, det tror jag ej. Mitt tips; Köp den lilla Boschen, eller köp en riktig skruvdragare, typ Hitachi, DeWalt, Festool. Väljer du B&D så kommer du ångra dig tror jag.

Mikael_L
Bluff skrev:
Kommer jag som privatperson (och brukare) dyka på en skruv jag inte orkar dra med Boschen, som jag hade klarat av med B&D?

18 mot 23 nm?!?

/Johan
Men jag puffar för gröna boschen igen då. Vridmoment 17/30 Nm (mjukt /hårt)
Och 18 och 23 som du anger ovan är alltså hårt moment!

Den lilla blå boschen är nog bra för att skruva, men är väl ingen borrmaskin direkt.
Som enda maskin tror jag det är bättre att ha en mer universal, likt den PSR 14,4 LI-2 an jag föreslår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.