Hej!

Jag har precis fått bygglov för en takkupa och skall nu anlita en hantverkare för det jobbet.

Jag är tacksam för alla råd som man bör tänka på när man anlitar en hantverkare, t ex vad man behöver skriva så denne bär ansvaret vid eventuella fel. Samt om det är vettigt att skriva något avtal där vite uppstår om hantverkaren är sen med jobbet.

Jag har nu en hantverkare som jag vill använda, men inga kontrakt eller papper är skrivna.

Tacksam för alla råd!

Skriv ett skriftligt avtal, var noga med att specificera vad som ingår (eventuellt även vad som inte gör det). Avtala om vite, och kom ihåg att inte betala något i förskott. Vitet kan vara tämligen tandlöst om hantverkaren redan fått betalt.

Tackar så mkt för snabbt svar. Vet du om det finns några standardavtal utformade på nån hemsida? eller förslag på avtal?

Nätström skrev:
Tackar så mkt för snabbt svar. Vet du om det finns några standardavtal utformade på nån hemsida? eller förslag på avtal?
Nej, jag är helt okunnig på området. :D

Mitt svar bygger enbart på de erfarenheter jag har tagit del av här på forumet. Googla på "ABS 09" så kommer du nog hitta en del matnyttigt om ingen annan har ett bättre tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.