1 592 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vad tänka vid anlitande av hantverkare?
Hej!
Jag har precis fått bygglov för en takkupa och skall nu anlita en hantverkare för det jobbet.
Jag är tacksam för alla råd som man bör tänka på när man anlitar en hantverkare, t ex vad man behöver skriva så denne bär ansvaret vid eventuella fel. Samt om det är vettigt att skriva något avtal där vite uppstår om hantverkaren är sen med jobbet.
Jag har nu en hantverkare som jag vill använda, men inga kontrakt eller papper är skrivna.
Tacksam för alla råd!
Jag har precis fått bygglov för en takkupa och skall nu anlita en hantverkare för det jobbet.
Jag är tacksam för alla råd som man bör tänka på när man anlitar en hantverkare, t ex vad man behöver skriva så denne bär ansvaret vid eventuella fel. Samt om det är vettigt att skriva något avtal där vite uppstår om hantverkaren är sen med jobbet.
Jag har nu en hantverkare som jag vill använda, men inga kontrakt eller papper är skrivna.
Tacksam för alla råd!
Skriv ett skriftligt avtal, var noga med att specificera vad som ingår (eventuellt även vad som inte gör det). Avtala om vite, och kom ihåg att inte betala något i förskott. Vitet kan vara tämligen tandlöst om hantverkaren redan fått betalt.
Nej, jag är helt okunnig på området.Nätström skrev:
Mitt svar bygger enbart på de erfarenheter jag har tagit del av här på forumet. Googla på "ABS 09" så kommer du nog hitta en del matnyttigt om ingen annan har ett bättre tips.
Hej, vi har använt dokument från vårt försäkringsbolag. Kolla under "Entreprenadkontrakt, småhus, konsument" http://www.bostadsgaranti.se/dokument/privatkund.htm
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lite hjälp att tänka vid försäkringsärende, brand i kök
Försäkringar -
Hur ska man tänka vid gipshörn
Utbyggnad och tillbyggnad -
Inreda övervåning, vad ska man tänka på vid anlitande av entrepenad?
Hustillverkare -
Vad tänka på vid anlitande av Mäklare?
Köpa & Sälja hus -
Vad ska man tänka på vid anlitande av firma för badrums renovering
Badrum