913 läst ·
3 svar
913 läst
3 svar
Vad tänka på vid val av tomt?
Det är lite svårt att svar på när man vet så lite om de faktiska förutsättningarna tex. hur ofta det kommer ut nya tomter i ert område eller hur mycket som de facto skiljer tomterna åt.
Men personligen och spontant skulle jag säga: -Rangordna, för tomtens beskaffenhet/förutsättningar är ju, åtminstone enligt mig, minst lika viktig för slutresultatet som själva huset som fö. också kan fälla avgörandet om ni redan nu vet exakt vilket hus ni vill ha.
Men är det ont om tomter i ert område alt. sällan säljs nya och ni kan tänka er att anpassa ert husval efter den tomt ni i slutänden får samt att ni vill bo just där så kanske det blir tuffare att vara för "picky" :-/.
Själva var vi i ungefär samma sits som ni när vi byggde vårt hus, området var helt rätt och vi ville bo just där MEN bara på en av 11 tomter så vi chansade, kompromissade inte och pga. en massa, för oss, lyckliga omständigheter så fick vi till slut "vår" tomt :-*.
Men det som är rätt för den ene behöver ju inte med automatik vara rätt för andra så tyvärr kan jag inte råda bättre än så
.
Lycka till/Christina.
*EDIT* men det hade ju iof. likaväl kunnat sluta med att vi inte hade fått någon tomt alls, fast vi resonerade lite fatalistiskt "får vi vår tomt så är det meningen att vi ska bygga, annars inte"
Men personligen och spontant skulle jag säga: -Rangordna, för tomtens beskaffenhet/förutsättningar är ju, åtminstone enligt mig, minst lika viktig för slutresultatet som själva huset som fö. också kan fälla avgörandet om ni redan nu vet exakt vilket hus ni vill ha.
Men är det ont om tomter i ert område alt. sällan säljs nya och ni kan tänka er att anpassa ert husval efter den tomt ni i slutänden får samt att ni vill bo just där så kanske det blir tuffare att vara för "picky" :-/.
Själva var vi i ungefär samma sits som ni när vi byggde vårt hus, området var helt rätt och vi ville bo just där MEN bara på en av 11 tomter så vi chansade, kompromissade inte och pga. en massa, för oss, lyckliga omständigheter så fick vi till slut "vår" tomt :-*.
Men det som är rätt för den ene behöver ju inte med automatik vara rätt för andra så tyvärr kan jag inte råda bättre än så
Lycka till/Christina.
*EDIT* men det hade ju iof. likaväl kunnat sluta med att vi inte hade fått någon tomt alls, fast vi resonerade lite fatalistiskt "får vi vår tomt så är det meningen att vi ska bygga, annars inte"
Nog tor jag att man ska ha vissa krav om man ska lägga ut 2 miljoner för sitt livs affär, läge på tomten, höjd jämfört med de andra tomterna, väderstreck, utsikt,trafik mm mm.Jag skulle ju utgå från tomten innan jag funderade vidare. Om kommunen inte har en tomt man vill ha så kan man ju köpa privat.
Lycka till!
Lycka till!
Klicka här för att svara