1 227 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vad tänka på juridiskt när myndige sonens flickvän vill flytta in?
Myndige sonen vill att hans flickvän, uppvuxen på annan ort, flyttar in i hans rum i min villa. Jag har väl ingenting speciellt emot det hela, det är trevliga och skötsamma unga människor. Jag vill heller inte ha betalt. Möjligen att de vid behov bidrar lite till elkostnaden om priserna springer iväg. Jag är särbo och kommer inte att vistas heltid i villan, så periodvis kommer de att få bo, men även sköta om det hela, på egen hand.
Är intresserad av de rent juridiska konsekvenserna. Tex
- besittningsrätt
- mantalsskrivning
- försäkringsskydd
- kan mina långivare ha synpunkter
- vilket (nytt) ansvar tar jag på mig
- vad händer vid ev långvarig sjukdom eller död
- vad händer om vi blir osams
- avtal (om några), formalia, etc
Finns det några absoluta DOs eller DONTs?
Är intresserad av de rent juridiska konsekvenserna. Tex
- besittningsrätt
- mantalsskrivning
- försäkringsskydd
- kan mina långivare ha synpunkter
- vilket (nytt) ansvar tar jag på mig
- vad händer vid ev långvarig sjukdom eller död
- vad händer om vi blir osams
- avtal (om några), formalia, etc
Finns det några absoluta DOs eller DONTs?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Hon har tänkt att skriva sig där alltså eller bara sova där?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Om de har löner eller andra inkomster så är det ju bra om de får vänja sig vid att det kostar att bo, annars kan det bli svårt att flytta till ett eget boende när utgifterna plötsligt stiger med många 1000 kr.R rådmottagare skrev:
Man ska vara folkbokförd där man huvudsakligen sover (ungefär).R rådmottagare skrev:
Kolla med försäkringsbolaget.R rådmottagare skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Försökt svara utifrån ovanstående begränsning.R rådmottagare skrev:
Inneboende har ingen besittningsrätt. Om vi leker med tanken att du bedöms som boende hos din särbo och sonen med sambo bedöms bo själva i villan är det en annan sak. Även då saknas dock normalt besittningsrätt pga. privatuthyrningslagen. Då gäller alltså tre månaders uppsägningstid, men inget besittningsskydd finns.R rådmottagare skrev:
Spelar just ingen roll så länge du inte har bostadsbidrag, vilket jag antar att du inte har.R rådmottagare skrev:
Bör anmälas till försäkringsbolaget så hon omfattas av din hemförsäkring.R rådmottagare skrev:
Ja, rent tekniskt blir det ytterligare en person vars kostnader ska rymmas inom er gemensamma ekonomi. Saknar hon och sonen fasta arbeten kan det inverka på hur mycket banken tycker att du har råd att låna, men det lär knappast påverka befintliga lån.R rådmottagare skrev:
Mycket litet i och med att hon är myndig. Men även hon har förstås rätt till ett privatliv, vilket rent socialt kräver lite mer av dig än om hon bara ärvpå besök.R rådmottagare skrev:
Inget annorlunda än om de inte bott där.R rådmottagare skrev:
Juridiskt? Väldigt lite så länge ni inte pucklar på varandra, men i och med att du rättsligt inte kan slänga ut henne på dagen kan det förstås bli dålig stämning.R rådmottagare skrev:
Det finns enkla standardmallar på nätet (jag vet att man inte ska uppmana folk att googla, men jag vill inte rekommendera någon specifik). Att ha ett avtal är bra, och att titta på en mall och bocka av saker man finner relevanta är också lämpligt. Exempelvis funderade du ju på täckning för ökade elkostnader. Ett sätt i den specifika frågan vore ju att faktiskt ta några tusenlappar betalt av paret men lägga undan dem på ett konto för sonen så länge kostnaderna inte springer iväg.R rådmottagare skrev:
Kort sakgt: avtala något, gärna skriftligt, men gör inte för stor grej av det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ska jag tänka om teknik för belysning när jag bygger ut/renoverar?
Belysning -
Hur ska man tänka när det kommer till tak
Tak & Vind -
Hur tänka när jag gör hål för skorsten i snedtak.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur tänka när förbereda för avlopp och vatten i ett framtida kök?
Kök -
Vad ska man tänka på när man installerar en snålspolande toalett?
Fritidshus