562 läst ·
6 svar
562 läst
6 svar
Hur tänka när jag gör hål för skorsten i snedtak.
Håller på att bygga en liten fristående vedeldad bastu. Nu har jag kommit till momentet där jag ska göra hål i taket för att installera skorsten.
Hur ska jag tänka när jag ska såga upp hålet? Har 8 graders lutning på taket, så tänker att jag inte helt ska göra ett runt hål. Men hur ovalt ska jag göra det? Kommer inte med någon mall till skorstenspaketet som jag sett att det gör till Harvias.
Det är detta paketet jag har och ska installera.
https://www.saunaparts.se/files/lii...stu_Skorsten_ECO_installationsanvisningen.pdf
Någon som har en bra tanke på hur jag ska tänka?
Två andra frågor som jag funderar på:
Behövs svängspjället eller går det bra att skippa det?
I installationsanvisningarna så står det att det räcker att limma täckplåten med gummistos på yttertaket med t.ex. sikaflex. Räcker det? Sett att på Harvias modeller så ska det vara en hejdundrans ring med spik runt hela plåten.
Hur ska jag tänka när jag ska såga upp hålet? Har 8 graders lutning på taket, så tänker att jag inte helt ska göra ett runt hål. Men hur ovalt ska jag göra det? Kommer inte med någon mall till skorstenspaketet som jag sett att det gör till Harvias.
Det är detta paketet jag har och ska installera.
https://www.saunaparts.se/files/lii...stu_Skorsten_ECO_installationsanvisningen.pdf
Någon som har en bra tanke på hur jag ska tänka?
Två andra frågor som jag funderar på:
Behövs svängspjället eller går det bra att skippa det?
I installationsanvisningarna så står det att det räcker att limma täckplåten med gummistos på yttertaket med t.ex. sikaflex. Räcker det? Sett att på Harvias modeller så ska det vara en hejdundrans ring med spik runt hela plåten.
Jo det ska jag självklart göra. Men ska ju också ha en bjälklagsgenomföring med isolering inuti som är 200mm större än rökröret som skall stabilisera upp röret lite, så hade vart gött att få hålet så nära den som möjligt i storlek.Matti_75 skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Håll upp en skorstensbit och rita..
Bästa svaret
Det blir som sagt ett ovalt hål, där "långa" diametern blir d/cos(8) där d är diametern på hålet. Men med bara 8 graders lutning så blir cos(8) ca 0,99, dvs inte speciellt mycket större. Med t ex 200 mm skorsten så blir det 202 mm.
Tack!S Strontus skrev:
Anade att det inte skulle bli så mycket med så lite lutning, men det va gött att få det bekräftat av någon som förstår sig på det där med att räkna.
Klicka här för att svara