112 829 läst ·
350 svar
113k läst
350 svar
Vad stör ni er på mest hos er granne?
Det är ett litet mål jag har med att driva egen firma just nu, att om kanske cirka 10 år att ha råd med ett hyffsat hus där det är en liten distans till närmsta grannen.Keiller skrev:
Det är är ju betydligt mindre chans att störas av grannar om en bor i fristående villa med en hyggligt stor trädgård än mot att bo i HR, BR, radhus, kedjehus, parhus och andra boendeformer med folk tätt inpå.
Tyvärr verkar ju en del bostadsområden ha mindre personligt utrymme runt husen än vad som erbjuds på närmaste campingplats, så det är ju inte alla förunnat att slippa störiga grannar.
Fast det skulle nog höras/störa mindre om det var i ett villaområde jämfört med en innegård i en stad.danniee skrev:Där jag bor (och vill bo) är tomterna runt 600 kvm så ja, det blir nästan som kedjehus. Kan inte se att jag garanterat kommer få ro där heller. Om jag störs av att grannarna tar ut sina grinande småbarn här i lägenhetsområdet lär jag ju störas av det i villa också :/ Och så studsmatta och gräsklippare på det osv. Jag tror jag behöver komma högt upp igen som jag bodde tidigare. Minst plan 4.
Jag är inte alls säker på det efter att ha bott i radhus. Det finns potential att bli så mycket värre och mer personligt i hus/radhus. Sen vet jag inte om du sett hur villaområdena ser ut i närförort i Stockholm t ex? När jag promenerat förbi har jag många gånger hört att folk släpat ut sin stereo på altanen, ungar som gapar och tjoar i pooler, studsmattor tidigt på morgonen och sent på kvällen, bilar, bussar och lastbilar som dundrar förbi (för de som bor längst huvudgatan), någon skateboardramp i närheten, tunnelbana, trottoarer precis bredvid, osv osv osv osv. Jag tycker nog det är störande i sig att bo på markplan faktiskt?G GargamelSE skrev:
Visst, om man har ett välisolerat hus med AC på sommaren så man kan hålla alla fönster stängda är man kanske hyfsat fredad, men annars gäller det nog verkligen att välja hus med omsorg. Man måste nog vara ganska tolerant som husägare med.
Har du en skällig hund så lär du blir kvarterets sate.H Harrison skrev:Jag funderar på att bygga en hundgård, innan vi skaffar nästa hund. Då kan man släppa ut sin hund utan att oroa sig. Vår stora tomt är visserligen inhägnad med staket, men det finns svaga punkter i det och hundar brukar ha mycket spring i tassarna. Jag tänkte placera hundgården så långt ifrån grannarna som möjligt, helst mot skogen bakom husen, men med ingång från husen, så att det känns bekvämt och naturligt att släppa hunden in i hundgården. Man ska visa hänsyn till sina grannar och hundskall är inte så kul för dem. Grannens dvärgpudel skäller oavbrutet, när hon är ute: "bjef, bjef, bjef, bjef", så man får skavsår i öronen av det.
Vi har hundar i området och just den med inhägnad jakthund (aldrig sett han ut och gå i koppel) skäller allra mest. Nr 2 kommer en labbe där gamlingarna inte bryr sig.
Nr 3 som bodde granne med min bror tog in sin hund när jag uttryckte mig högt om vilket jävla ohyfs det är att bara kasta ut hunden och plåga grannarna.
Så tipset är att ut och motionera, en hund får inte sin motion i en gård.
Ja just det, hund nr 4 är ute och går med husse ett par ggr per dag. Kruxet var att husse plockade inte upp avföringen som kom på trottoaren utanför mitt. Hans problem var att jag såg händelsen så han fick plocka upp det.
Vi har gått 2 km promenader med våra hundar minst två ggr per dag och vi har alltid två tomma bajspåsar med oss. Vi brukar köpa dem på RUSTA, de är billiga och håller bra, det är bara att knyta ihop handtagen och slänga i soptunnan. En hundgård är mest till hundens behov att vistas utomhus, t ex när vi håller på att göra oss redo för en promenad, inte som ersättning för en promenad och om det blir för mycket skall, så får hunden vänta inne i stället.Rkarlsson skrev:Har du en skällig hund så lär du blir kvarterets sate.
Vi har hundar i området och just den med inhägnad jakthund (aldrig sett han ut och gå i koppel) skäller allra mest. Nr 2 kommer en labbe där gamlingarna inte bryr sig.
Nr 3 som bodde granne med min bror tog in sin hund när jag uttryckte mig högt om vilket jävla ohyfs det är att bara kasta ut hunden och plåga grannarna.
Så tipset är att ut och motionera, en hund får inte sin motion i en gård.
Ja just det, hund nr 4 är ute och går med husse ett par ggr per dag. Kruxet var att husse plockade inte upp avföringen som kom på trottoaren utanför mitt. Hans problem var att jag såg händelsen så han fick plocka upp det.
Det svåraste med att ha hund var när lösspringande hundar rusade ut från diverse tomter på området och attackerade vår hund, som fick totalt 15 bett och fick aldrig chansen att bita någon annan hund, eftersom den var kopplad. Folk säger att "du får skylla dig själv när du går med din hund på vår gata, eftersom jag vill ha min hund lös på min tomt, du får gå med din hund nån annanstans". Sedan fanns det folk på området som förbjöd oss att rasta vår hund på deras sida av vägen, eftersom det var "ohygieniskt med en hanhund som lyfter på benet ett stort antal gånger och kissar längs dikeskanten".
Du låter ju sund iallafall som inte vill att hunden skall stå och skälla i grannskapet, det är ett moment som stör något fruktansvärt.H Harrison skrev:Vi har gått 2 km promenader med våra hundar minst två ggr per dag och vi har alltid två tomma bajspåsar med oss. Vi brukar köpa dem på RUSTA, de är billiga och håller bra, det är bara att knyta ihop handtagen och slänga i soptunnan. En hundgård är mest till hundens behov att vistas utomhus, t ex när vi håller på att göra oss redo för en promenad, inte som ersättning för en promenad och om det blir för mycket skall, så får hunden vänta inne i stället.
Det svåraste med att ha hund var när lösspringande hundar rusade ut från diverse tomter på området och attackerade vår hund, som fick totalt 15 bett och fick aldrig chansen att bita någon annan hund, eftersom den var kopplad. Folk säger att "du får skylla dig själv när du går med din hund på vår gata, eftersom jag vill ha min hund lös på min tomt, du får gå med din hund nån annanstans". Sedan fanns det folk på området som förbjöd oss att rasta vår hund på deras sida av vägen, eftersom det var "ohygieniskt med en hanhund som lyfter på benet ett stort antal gånger och kissar längs dikeskanten".
Att folk skyller på dig när deras hundar hoppar ut och attackerar din kopplade hund visar ju bara på hur störda dem är. Mig veterligen skall din hund aldrig kunna springa fritt inne i samhällen eller i skog.
Att de stör sig på att en hund pissar i en buske eller ett dike förstår jag inte riktigt heller, jag kan förstå dem om du låter dem pissa på grindar eller där folk rör sig, eller att du låter hunden skita och bara går.
Ofta hittar man hundskit längs ena trottoaren som gränsar till min tomt. Men jag plockar ju inte upp deras skit så emellanåt innan skurar tar med sig skiten så är trottoaren bombarderad med hundskit.
Som tur är så är det borta när jag kör beskärning av träd och buskar.
Detta påminner faktiskt om när jag bodde i lägenhet, det var inte granne utan en bit ifrån. En gubbe lät sin hund springa ute dygnet runt och skälla bäst den ville. Det var en protest mot att boendet bredvid honom blev ett särskilt boende för förståndshandikappade barn/ungdomar. Så istället för att prata med enhetschefen så släppte han ut hunden så att alla inom hörhåll blev påverkade av dumheterna.
Man hörde ytterst sällan de boende nämligen och de skötte sig och sköter sig än idag.
Vi fick ibland skulden för att andra hundar hade bajsat och deras husse/matte inte hade plockat upp efter sig. Nu är vi "mellan två hundar" i väntan på en ny hund och bland den föregående hundens grejer fanns ca 10 rullar hundbajspåsar. Man undviker givetvis att hunden pissar på någons brevlåda (=de populära, höga brevlådorna är "hund-pissoarer", det vet de flesta ägare till hanhundar). Man har "strikt ansvar" för sin hund eller hunden man är daghusse/matte till, så man får inte släppa sin hund lös hur som helst.Rkarlsson skrev:Du låter ju sund iallafall som inte vill att hunden skall stå och skälla i grannskapet, det är ett moment som stör något fruktansvärt.
Att folk skyller på dig när deras hundar hoppar ut och attackerar din kopplade hund visar ju bara på hur störda dem är. Mig veterligen skall din hund aldrig kunna springa fritt inne i samhällen eller i skog.
Att de stör sig på att en hund pissar i en buske eller ett dike förstår jag inte riktigt heller, jag kan förstå dem om du låter dem pissa på grindar eller där folk rör sig, eller att du låter hunden skita och bara går.
Ofta hittar man hundskit längs ena trottoaren som gränsar till min tomt. Men jag plockar ju inte upp deras skit så emellanåt innan skurar tar med sig skiten så är trottoaren bombarderad med hundskit.
Som tur är så är det borta när jag kör beskärning av träd och buskar.
Detta påminner faktiskt om när jag bodde i lägenhet, det var inte granne utan en bit ifrån. En gubbe lät sin hund springa ute dygnet runt och skälla bäst den ville. Det var en protest mot att boendet bredvid honom blev ett särskilt boende för förståndshandikappade barn/ungdomar. Så istället för att prata med enhetschefen så släppte han ut hunden så att alla inom hörhåll blev påverkade av dumheterna.
Man hörde ytterst sällan de boende nämligen och de skötte sig och sköter sig än idag.
Du missförstod nog mitt inlägg.T Thomas_Blekinge skrev:
Det är 356 dagar om året. Låt säga att man har en lite större fest en eller max två av de dagarna. Det är alltid en lördag. Man sänker musiken vid 1. Sen lyssnar man i princip aldrig på hög musik utöver dessa två dagar, definitivt aldrig senare än 21.
Sen är grannarnas barn ute och tjoar på studsmattan i princip alla dagar tidigt på morgonen. Eller så fixar grannen med sitt byggprojekt, eller börjar klippa gräset.
Ingen av dessa två olika grannar har enligt mig något att klaga på, jag tycker det mest störande med en granne är om den klagar och gör en situation väldigt trist över något som inte ens är ofta förekommande eller onormalt beteende.
Det handlar inte om att gilla oväsen, det handlar om att ge och ta i ett villaområde pga att man måste kunna leva.
Det trodde jag med för att vara ärlig, särskilt när man bosätter sig i en byhåla med stort avstånd mellan husen. Men man måste egentligen ingenting, det är väl mer att man inte ska förpesta någons boendemiljö. Plats för tolkningJ Jonasdzm skrev:
Jag har flera gånger gått förbi villaområdet där jag bor under sommaren och noterat att det finns vissa (alltid samma hus) som dragit på sin stereo så att hela området hör. Jag fattar inte det där. Tänk om alla ville lyssna på sin musik på det sättet. Hur skulle det låta då? Snacka om kakafoni. Varför ska en person ha rätt att göra det liksom. Nä, jag tycker musik får man hålla på en sådan nivå så man bara själv hör den. Andra ska inte tvingas lyssna på skiten.M moatw skrev:Du missförstod nog mitt inlägg.
Det är 356 dagar om året. Låt säga att man har en lite större fest en eller max två av de dagarna. Det är alltid en lördag. Man sänker musiken vid 1. Sen lyssnar man i princip aldrig på hög musik utöver dessa två dagar, definitivt aldrig senare än 21.
Sen är grannarnas barn ute och tjoar på studsmattan i princip alla dagar tidigt på morgonen. Eller så fixar grannen med sitt byggprojekt, eller börjar klippa gräset.
Ingen av dessa två olika grannar har enligt mig något att klaga på, jag tycker det mest störande med en granne är om den klagar och gör en situation väldigt trist över något som inte ens är ofta förekommande eller onormalt beteende.
Det handlar inte om att gilla oväsen, det handlar om att ge och ta i ett villaområde pga att man måste kunna leva.
Sen absolut, om man annars är en hänsynsfull granne och aldrig normalt krämar på stereon så låt gå om det sker ett par gånger per år enbart. Jag håller med om att man måste få ha lite fest någon gång. Men man bör nog ändå föra dialog med grannen bara som en god gest. Om inget annat så är det nog bäst så för grannrelationen och jag tror de flesta normala människor blir oerhört tacksamma om grannen förvarnar.
Och ja, det kan nog vara ett helvete att behöva lyssna på gapande ungar som hoppar studsmatta hela dagarna. Jag blir less bara på att behöva lyssna på grinande bebisar här på min innergård. MEN, det finns grader i helvetet och inget är värre än att tvingas lyssna på DUNKA DUNKA hela dagen/kvällen/natten lång.
Fy fan alltså. Efter vad jag gick igenom i radhuset så utlöser det numera en enorm stress. Innan var min attityd lite som de flestas kanske typ så här "åh, grannarna har fest, spännande", eftersom det nästan aldrig hände. Men numera ger det mig så svarta tankar så det är läskigt
Har problem med att folk parkerar sparkcyklar vid min tomt när batterierna tar slut eller så vill dom inte ställa cyklarna utanför sin port. Händer även ofta att folk slänger in sparkcyklarna på min tomt. Firmorna som ska ladda upp batterierna vekar ibland ta flera veckor på sig att samla ihop sparkcyklarna. Brukar ställa cyklarna vid min garageport så dom inte hamnar ute på gatan. När jag sedan har vägarna förbi återbruket brukar jag ta med cyklarna och slänga cyklarna i containern för metallskrot. Händer ibland att jag efter en månad tagit med mig upp till fem sparkcyklar i månaden. Killarna på återbruket har inte sagt något när jag slängt ner cyklarna bland metallskroten.
N nallepu skrev:Har problem med att folk parkerar sparkcyklar vid min tomt när batterierna tar slut eller så vill dom inte ställa cyklarna utanför sin port. Händer även ofta att folk slänger in sparkcyklarna på min tomt. Firmorna som ska ladda upp batterierna vekar ibland ta flera veckor på sig att samla ihop sparkcyklarna. Brukar ställa cyklarna vid min garageport så dom inte hamnar ute på gatan. När jag sedan har vägarna förbi återbruket brukar jag ta med cyklarna och slänga cyklarna i containern för metallskrot. Händer ibland att jag efter en månad tagit med mig upp till fem sparkcyklar i månaden. Killarna på återbruket har inte sagt något när jag slängt ner cyklarna bland metallskroten.
Många som åker på de där sparkcyklarna verkar ha tappat allt vett.
När vi sprang midnattsloppet sthlm så var det ett gäng muppar som bara åkte rakt ut i spåret, det blev ju lite livat och de fick flytta sig illa kvickt. Samma i Malmö.