D Dilato skrev:
självklart sitter externa termostaten så att den bryter strömmen till skåpet/kompressorn , ingen kommer väl på tanken att sätta den parallellt med befintlig termostat det är ju fullständigt idiotiskt eftersom den då inte fyller någon funktion.
tror inte att alla är medvetna om detta här på BH
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
returen returen skrev:
tror inte att alla är medvetna om detta här på BH
men du är trygg med att kreti-pleti kan koppla in en extern termostat parallellt med den befintliga bara så där🤔😮
 
D Dilato skrev:
men du är trygg med att kreti-pleti kan koppla in en extern termostat parallellt med den befintliga bara så där🤔😮
det vet nog inte vad de gör hur eller hur
 
returen returen skrev:
det vet nog inte vad de gör hur eller hur
så varför tar du upp och tjafsar om det helt osannolika caset som ingen kommer att göra..hur tänkte du att det ska tillföra något vettigt?
 
D Dilato skrev:
så varför tar du upp och tjafsar om det helt osannolika caset som ingen kommer att göra..hur tänkte du att det ska tillföra något vettigt?
svara bara på ditt tjafs av ren artighet och i all välmening.
Kanske mot all förmodan kan någon ta någon lärdom.

caset med seriekoppling är nått liknande iom att skillnaden mellan skåpets högsta tillslags/frånslagstemp ligger väldigt nära den optimala processen för den externa dito då hysteresen på den inbyggda vid tillslag kan påverka funktionen från den yttre.

Så allra bäst är att helt avskilja den interna då den troligen kommer att initiera ett frånslag innan den externa , allt beroende på placering och hysteres
 
Sätt den interna termostaten på max kyla (1,5c) sedan kör du den externa, t ex en brytare som shelly med tempsensor till önskad jästenp t ex 9c. När det sedan jäst klart kallkraschar du genom att ställa om den externa till 0C
 
Jag hade kollat upp vad för thermistor det sitter i och sedan satt ett extra motstånd i serie/parallelt med det och på så sätt lurat kylskåpet att det är de 7,5 grader du kan ställa in när det är de 10 du vill ha.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Jag hade kollat upp vad för thermistor det sitter i och sedan satt ett extra motstånd i serie/parallelt med det och på så sätt lurat kylskåpet att det är de 7,5 grader du kan ställa in när det är de 10 du vill ha.
då tappar man ju möjligheten att kallkrascha ölen efter jäsning. Det är en viktig del av klarningen, nedkylning till 0-2C gör att jästen avstannar, faller till botten tillsammans med humlerester och allmänt proteingrums. Du är inte hembryggare gissar jag.
 
  • Gilla
Hempulfixaren och 1 till
  • Laddar…
Nej, men väl elektronikingenjör. Så det löses enkelt med ett relä också.
 
returen returen skrev:
det kan du ju få förklara tydligt så att alla förstår det...
Jag försökte det :) Vad förslå du ska läggas till alt vad är oklart för dig i detta?
 
J Jensa86 skrev:
Jag hade kollat upp vad för thermistor det sitter i och sedan satt ett extra motstånd i serie/parallelt med det och på så sätt lurat kylskåpet att det är de 7,5 grader du kan ställa in när det är de 10 du vill ha.
Låter förvisso som ett kylskåp med ett klassiskt termostat.

Termostat för kylskåp i metall med en kapillärrörsslinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ställdes inför samma fundering. Tog en bit frigolit och satte framför termostaten inne i kylen. Den känner då sin kalla bakvägg mycket bättre än luften i kylen och tror det är kallt.

Sen var det bara att stoppa in en vanlig termometer och kolla på vilken inställning tempen var lagom.
 
  • Gilla
MorpH och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.