Jag har ett kylskåp som jag ska använda som jäskyl till ölbryggning. Till detta har jag en fristående termostat som känner av kylan i kylskåpet med en probe och slår av/på vid behov.
Kylskåpet har ett vred 1-5 för att ställa kylan. Den är inställningsbar mellan 1.5-7.5 grader
Öl och då lager, ska jäsa mellan 9-11 grader och därför ska jag använda den fristående termostaten.
Men jag undrar om man ska ställa den interna termostaten på max kyla eller så nära måltiden som möjligt?
Vad sliter mest på kylskåpet tror ni?
Kylskåpet har ett vred 1-5 för att ställa kylan. Den är inställningsbar mellan 1.5-7.5 grader
Öl och då lager, ska jäsa mellan 9-11 grader och därför ska jag använda den fristående termostaten.
Men jag undrar om man ska ställa den interna termostaten på max kyla eller så nära måltiden som möjligt?
Vad sliter mest på kylskåpet tror ni?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Du kan bara redigera en begränsad tid efter att du publicerat ett inlägg. Typ 15 minuter (någon annan vet säkert exakt hur länge).holetaker skrev:
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig när det gäller kylskåpet...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Vill minnas man kan redigera inom en timme, och då via de tre prickarna nere till höger på sitt inlägg.
Tror inte att det gör någon skillnad för kylskåpet vilken temperatur du ställer in om du ändå bryter strömmen innan den uppnått måltemperatur.
Jag har tagit en utrangerad frysbox och har som extrakyl för dryck och ölfat där jag styr temperaturen externt med termostat.
Tror inte att det gör någon skillnad för kylskåpet vilken temperatur du ställer in om du ändå bryter strömmen innan den uppnått måltemperatur.
Jag har tagit en utrangerad frysbox och har som extrakyl för dryck och ölfat där jag styr temperaturen externt med termostat.
Det borde inte spela någon roll för slitaget vad du ställer den interna termostaten på. Kylskåpets egna termostat gör inte annat än att slå till vid en viss temperatur och slå ifrån vid en annan lite lägre temperatur. Med din externa termostat kommer kylskåpets egna termostat aldrig att slå ifrån. Möjligen spelar det roll för slitaget vilken hysteres det är på termostaten du sätter dit i stället.
beror på hur kopplingen utformasA Avemo skrev:Det borde inte spela någon roll för slitaget vad du ställer den interna termostaten på. Kylskåpets egna termostat gör inte annat än att slå till vid en viss temperatur och slå ifrån vid en annan lite lägre temperatur. Med din externa termostat kommer kylskåpets egna termostat aldrig att slå ifrån. Möjligen spelar det roll för slitaget vilken hysteres det är på termostaten du sätter dit i stället.
jo den biten, men den är ju helt avhängigt på hur noga man vill den skall reglera i ett bestämt scenarioD Dilato skrev:
men om kopplingen fungerar öht beror ju hur man använder den externa termostaten
Det spelar ingen roll hur du ställer den om du styr skåpet med en extern termostat. Den interna termostaten är och också on/off.holetaker skrev:
Jag har ett kylskåp som jag ska använda som jäskyl till ölbryggning. Till detta har jag en fristående termostat som känner av kylan i kylskåpet med en probe och slår av/på vid behov.
Kylskåpet har ett vred 1-5 för att ställa kylan. Den är inställningsbar mellan 1.5-7.5 grader
Öl och då lager, ska jäsa mellan 9-11 grader och därför ska jag använda den fristående termostaten.
Men jag undrar om man ska ställa den interna termostaten på max kyla eller så nära måltiden som möjligt?
Vad sliter mest på kylskåpet tror ni?
nä sätter man dessa paralelt så kommer det jobba mellan 1,5 och 7,5D Dilato skrev:
sätter man dessa serie kommer det bero på skåpets termostats hysteres där tillslaget för att hålla 7.5C kan i praktiken betyda + - 7C vid kompressor drift eller mer
och TS process kräver 9-11C
självklart sitter externa termostaten så att den bryter strömmen till skåpet/kompressorn , ingen kommer väl på tanken att sätta den parallellt med befintlig termostat det är ju fullständigt idiotiskt eftersom den då inte fyller någon funktion.returen skrev:
