Jag har ett kylskåp som jag ska använda som jäskyl till ölbryggning. Till detta har jag en fristående termostat som känner av kylan i kylskåpet med en probe och slår av/på vid behov.
Kylskåpet har ett vred 1-5 för att ställa kylan. Den är inställningsbar mellan 1.5-7.5 grader
Öl och då lager, ska jäsa mellan 9-11 grader och därför ska jag använda den fristående termostaten.
Men jag undrar om man ska ställa den interna termostaten på max kyla eller så nära måltiden som möjligt?
Vad sliter mest på kylskåpet tror ni?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Hittar inte var man redigerar inlägg, men givetvis menar jag måltempen och inte måltiden som det står i inlägget :)
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
N
holetaker holetaker skrev:
Hittar inte var man redigerar inlägg, men givetvis menar jag måltempen och inte måltiden som det står i inlägget :)
Du kan bara redigera en begränsad tid efter att du publicerat ett inlägg. Typ 15 minuter (någon annan vet säkert exakt hur länge).
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig när det gäller kylskåpet...
 
Vill minnas man kan redigera inom en timme, och då via de tre prickarna nere till höger på sitt inlägg.

Tror inte att det gör någon skillnad för kylskåpet vilken temperatur du ställer in om du ändå bryter strömmen innan den uppnått måltemperatur.

Jag har tagit en utrangerad frysbox och har som extrakyl för dryck och ölfat där jag styr temperaturen externt med termostat.
 
Du ställer termostaten på högsta temp så du inte kyler för kallt om din externa termostat hänger sig i påslaget läge.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
du kopplar förbi skåpets termostat annars kommer du aldrig få det varmare än de 7,5C
om du nu inte kopplar i serie då ställer du skåpets på den minsta temperaturen du önskar eller lägre
 
Det borde inte spela någon roll för slitaget vad du ställer den interna termostaten på. Kylskåpets egna termostat gör inte annat än att slå till vid en viss temperatur och slå ifrån vid en annan lite lägre temperatur. Med din externa termostat kommer kylskåpets egna termostat aldrig att slå ifrån. Möjligen spelar det roll för slitaget vilken hysteres det är på termostaten du sätter dit i stället.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det borde inte spela någon roll för slitaget vad du ställer den interna termostaten på. Kylskåpets egna termostat gör inte annat än att slå till vid en viss temperatur och slå ifrån vid en annan lite lägre temperatur. Med din externa termostat kommer kylskåpets egna termostat aldrig att slå ifrån. Möjligen spelar det roll för slitaget vilken hysteres det är på termostaten du sätter dit i stället.
beror på hur kopplingen utformas
 
Det som sliter mest är om din termostat har liten hysteresis så kompressorn får starta ofta och köra bara en kort stund innan den stannar..och så startar igen efter kort tid.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det som sliter mest är om din termostat har liten hysteresis så kompressorn får starta ofta och köra bara en kort stund innan den stannar..och så startar igen efter kort tid.
jo den biten, men den är ju helt avhängigt på hur noga man vill den skall reglera i ett bestämt scenario
men om kopplingen fungerar öht beror ju hur man använder den externa termostaten
 
returen returen skrev:
men om kopplingen fungerar öht beror ju hur man använder den externa termostaten
nja, oavsett hur den är inställd kommer den externa termostaten att bryta strömmen långt innan den interna gör det, med de förutsättningar TS givit i inlägg 1.
 
holetaker holetaker skrev:
Jag har ett kylskåp som jag ska använda som jäskyl till ölbryggning. Till detta har jag en fristående termostat som känner av kylan i kylskåpet med en probe och slår av/på vid behov.
Kylskåpet har ett vred 1-5 för att ställa kylan. Den är inställningsbar mellan 1.5-7.5 grader
Öl och då lager, ska jäsa mellan 9-11 grader och därför ska jag använda den fristående termostaten.
Men jag undrar om man ska ställa den interna termostaten på max kyla eller så nära måltiden som möjligt?
Vad sliter mest på kylskåpet tror ni?
Det spelar ingen roll hur du ställer den om du styr skåpet med en extern termostat. Den interna termostaten är och också on/off.
 
D Dilato skrev:
nja, oavsett hur den är inställd kommer den externa termostaten att bryta strömmen långt innan den interna gör det, med de förutsättningar TS givit i inlägg 1.
nä sätter man dessa paralelt så kommer det jobba mellan 1,5 och 7,5
sätter man dessa serie kommer det bero på skåpets termostats hysteres där tillslaget för att hålla 7.5C kan i praktiken betyda + - 7C vid kompressor drift eller mer
och TS process kräver 9-11C
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det spelar ingen roll hur du ställer den om du styr skåpet med en extern termostat. Den interna termostaten är och också on/off.
det kan du ju få förklara tydligt så att alla förstår det...
 
returen returen skrev:
nä sätter man dessa paralelt så kommer det jobba mellan 1,5 och 7,5
sätter man dessa serie kommer det bero på skåpets termostats hysteres där tillslaget för att hålla 7.5C kan i praktiken betyda + - 7C vid kompressor drift eller mer
och TS process kräver 9-11C
självklart sitter externa termostaten så att den bryter strömmen till skåpet/kompressorn , ingen kommer väl på tanken att sätta den parallellt med befintlig termostat det är ju fullständigt idiotiskt eftersom den då inte fyller någon funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.