Behöver lite råd/input från er kunniga.

Dottern med pojkvän flyttade i helgen in i en bostadsrätt, pappa (jag) kunde ju inte låta bli att pilla så jag kollade lite på elen bl.a. eftersom ett vägguttag var trasigt.

Det satt ett vanligt jordat uttag (Trend) som sprukit i plasten. När jag sen öppnade så saknades jordkabel :-(

köpte ett ojordat och en spänningsprovare (var långt hemifrån) och började mäta.

Jordade uttag i alla rum utom sovrummet.
Sovrum: självklart då ojordat
Kök: Jordat
Vardagsrum: ett jordat och ett ojordat
Badrum: ett jordat.
Hall: två ojordade

Ok insåg att hemmafixare varit i farten så jag öppnade centralen.
3 Fas, 1 en! fas jordfelsbrytare, 9 st dvärgar (2 st oanvända)
PEN in till centralen.

Jordfelsbrytaren "konstigt" kopplad, den sitter efter dvärgen och täcker alltså inte hela den fasen utan bara en grupp. Man har även valt att ta N från jordskenan (vilket väl iof inte är fel men iom att resten saknar jordfelsbrytare kunde N tagits från N-skenan).

Jordfelsbrytaren täcker badrummet så så långt är det väl korrekt.
Elcentral med jordfelsbrytare, säkringar, och kablar i en bostadsrätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringar, jordskena och oorganiserade kablar i en bostad.
Skapa konto
Elcentral med selektiv jordfelsbrytare, kablar och busskenor för samlingsskena.
Skapa konto

Jag tänker att jag har 4 val:

1: Gör ingenting och är nöjd som det ser ut
2: Byter de jordade vägguttagen som saknar jord till ojordade
3: Drar jord till samtliga vägguttag
4: Sätter in en 3-Fas jordfelsbrytare OCH drar jord till samtliga vägguttag

Om #4 så får man nog plocka ur de 2 som inte används, trångt i centralen med kablaget..

Vad hade ni gjort?

tommib
Inga större konstigheter förutom det ojordade jordade uttaget, som förmodligen beror på okunnigt hempul. Uttagen i vardagsrummet är svårare att svara på, ev hempul eller elektriker med rymligt samvete.

Kopplingen med jordfelsbrytaren är helt normal för att kunna ha ett uttag i badrummet.

Materialvalet och enhetligheten talar för att det mesta är utfört av elektriker.

tommib tommib skrev:
Inga större konstigheter förutom det ojordade jordade uttaget, som förmodligen beror på okunnigt hempul. Uttagen i vardagsrummet är svårare att svara på, ev hempul eller elektriker med rymligt samvete.
Så du skulle bara byta till ojordade uttag?

tommib
Nja, vad just jag skulle göra är en dålig referens eftersom jag inte drar mig för att koppla själv.

Det behöver kollas upp hur det ska vara i vardagsrummet, om det är isolerad miljö där eller inte. Felaktigheter av den sorten behöver korrigeras.

Centralen ser ut att vara utanpåliggande så inga större konstigheter att gå upp i storlek om man vill få in en fyrpolig JFB.

tommib tommib skrev:
Nja, vad just jag skulle göra är en dålig referens eftersom jag inte drar mig för att koppla själv.

Det behöver kollas upp hur det ska vara i vardagsrummet, om det är isolerad miljö där eller inte. Felaktigheter av den sorten behöver korrigeras.

Centralen ser ut att vara utanpåliggande så inga större konstigheter att gå upp i storlek om man vill få in en fyrpolig JFB.
Ska väl erkänna att jag dragit en o annan tråd själv så jag hade nog tänkt att göra allt själv om det ska göras.
Tror att jag får in den 4-poliga JFB utan att byta central om jag väljer det spåret.

Appropå 4-Poliga JFB, tittade som hastigast på en ABB och den hade N till höger. Det känns ju annars som naturligt att sätta Huvudbrytare, JFB och sen dvärgar men då kan man inte använda fasskena?

tommib
Jag hade bytt allt (gillar att det är enhetligt), monterat fyrpolig JFB och jordat alla uttag. Givetvis JFB med nolla till vänster och fasskena.

Det beror iofs också på den ekonomiska ramen och vad mer som behöver göras.

Ur säkerhetssynpunkt så är de bara de icke jordade jordade uttaget och inkonsekvensen i vardagsrummet som måste fixas.

• Gilla
joly och 1 till
  • Laddar…
Tänk bara på att är spisen gammal så löser den eventuellt jfb:n och så lägger kyl/frys av. Beror givetvis på skick men jag kan förstå att man i gamla lägenheter gör så här när allting är slutkört och man vill ha ett uttag i badrummet.

leby leby skrev:
Behöver lite råd/input från er kunniga.

Dottern med pojkvän flyttade i helgen in i en bostadsrätt, pappa (jag) kunde ju inte låta bli att pilla så jag kollade lite på elen bl.a. eftersom ett vägguttag var trasigt.

Det satt ett vanligt jordat uttag (Trend) som sprukit i plasten. När jag sen öppnade så saknades jordkabel :(

köpte ett ojordat och en spänningsprovare (var långt hemifrån) och började mäta.

Jordade uttag i alla rum utom sovrummet.
Sovrum: självklart då ojordat
Kök: Jordat
Vardagsrum: ett jordat och ett ojordat
Badrum: ett jordat.
Hall: två ojordade

Ok insåg att hemmafixare varit i farten så jag öppnade centralen.
3 Fas, 1 en! fas jordfelsbrytare, 9 st dvärgar (2 st oanvända)
PEN in till centralen.

Jordfelsbrytaren "konstigt" kopplad, den sitter efter dvärgen och täcker alltså inte hela den fasen utan bara en grupp. Man har även valt att ta N från jordskenan (vilket väl iof inte är fel men iom att resten saknar jordfelsbrytare kunde N tagits från N-skenan).

Jordfelsbrytaren täcker badrummet så så långt är det väl korrekt.
[bild] [bild] [bild]

Jag tänker att jag har 4 val:

1: Gör ingenting och är nöjd som det ser ut
2: Byter de jordade vägguttagen som saknar jord till ojordade
3: Drar jord till samtliga vägguttag
4: Sätter in en 3-Fas jordfelsbrytare OCH drar jord till samtliga vägguttag

Om #4 så får man nog plocka ur de 2 som inte används, trångt i centralen med kablaget..

Vad hade ni gjort?
Om du byter huvudbrytaren till en som är två moduler bred får du plats med normal fyrpolig JFB. Det skulle kunna vara ett vettigt steg och anslut mot fasskenan precis som nu med RK. Uttagen får du ordna så de är antingen korrekta med jord eller byta enhetligt tillbaks till ojordade. Är du lite van och händig som det verkar är det ju inte fel att jorda eftersom det redan sitter såna uttag men se till oavsett hur du gör att det blir konsekvent och inte ojordade "jordade" uttag.

Antal säkringar är ok så inget att direkt att göra där. Du får glädja dig åt att du har bland de bästa dvärgbrytare man normalt kan ha i en bostad där så låt dem vara i fred.

Ok, då lutar det åt att jag ändå siktar på mitt alt #4.
Drar jord till alla uttag
Byter till 4-polig JFB
Tar bort en eller två dvärgar som ändå inte används.
Tänker att denna JFB kan vara ok:
Hager Jordfelsbrytare 4-polig 25A/30mA CDA425R (nolla till vänster, EAN-nummer: 3250611614463 )
så kan jag använda fasskena för inkoppling till dvärgbrytarna.
Ingen brytare är över 16A.
Kopplar in JFB på översidan och tar ingående N från jordskenan, utgående N till N-skena då alla grupper i så fall hamnar under JFB.

Är det en ok lösning om vi bortser från att man inte får göra det själv?

A Anders_Nilsson skrev:
Tänk bara på att är spisen gammal så löser den eventuellt jfb:n och så lägger kyl/frys av. Beror givetvis på skick men jag kan förstå att man i gamla lägenheter gör så här när allting är slutkört och man vill ha ett uttag i badrummet.
Ny spis

tommib
Nja, du ska inte använda fasskenan direkt från JFB. Anledningen är att det är olika märken och passformen är inte standardiserad. Fortsätt du som det är gjort med RK från huvudbrytaren (fast du tar det från JFB istället) till säkringarna.

Om du som sagt byter till en tvåmodulers huvudbrytare (t.ex. Hagers HAS304) så smiter den in fint bredvid din tänkta CDA425R. Just den modellen av huvudbrytare leveras dessutom med tre färdiga bitar RK så det är bara peta in den mellan inkommande och flytta nuvarande RK till JFB. För att kunna göra detta bör du kunna bryta spänningen innan huvudbrytaren. Sitter mätaren i lägenheten eller i källaren?

Det är bra att ha kvar de där extra säkringarna så jag skulle inte ta bort dem. Genom att istället byta huvudbrytare så behöver du inte kludda alls med den befintliga installationen mer än beskrivet ovan.

Som en liten brasklapp kan det vara bra att kolla av så att dottern med partner är med på att du gör detta och är bekväma med att inte ha kvitto på jobbet. Det är, som du själv påpekar, olagligt. Din dotter kanske har svårt för att säga nej till dig när du bara vill hjälpa till.

• Gilla
leby
  • Laddar…
Nu så är det åtgärdat. Jord framdraget till alla uttag. Huvudbrytaren bytt samt en 3fas jordfelsbrytare monterad så nu är allt skyddat bakom jordfelsbrytare.

Elektriskt skåp med jorddragning, en ny huvudbrytare och 3fas jordfelsbrytare, samt ordnade säkringar.
Skapa konto

Elcentral med ny huvudbrytare, 3-fas jordfelsbrytare och säkringsautomater märkta för olika användningsområden.
Skapa konto

Fick in matningen bakom dinskenan så trots att alla dvärgar är kvar så blev det en modul över.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Det ser bra ut. Visserligen fel färg på N-ledaren till JFBn, det är ett vanligt fel. Och det är väl ingen berörbar fas man ser skymta längst till höger på fasskenan?

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Hur matas lägenheten?
Normal är det 1Fas + PEN = Två 6 mm2 ledare Svart FAS och Vit PEN!
Kommer det en Gul/Grön från elmätaren var den nu är placerad, oftast i elrummet i källaren?

Magnus E K
Punkt 4 nämner bara vägguttag men jag hoppas du drog jord till eventuella lamputtag (eller rörutlopp) i taket också.

Redigering: Snyggt med den gamla elverksskylten intill nya huvudbrytaren och JFB:n!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.