Vår minst sagt brokiga fasad behöver fixas. Original är från 40-talet och sedan har tidigare ägaren fyllt i efter hand med vad som ser ut att vara cement mix/kalk? Huset har i princip stått öde i 8 år innan vi köpte det. En del kondensation som fått kalken att släppa är troligtvis från hängrännor som inte rensats och fått svämma över. En del från ett risigt tak.
Vad hade ni gjort? Knackat ner hela fasaden och spacklat om? Provat en annan fasad som trä som de gjort på delar av huset?
Original byggnad från ca 1909, tillbyggd 1945 och då kalkades fasaden enhetligt. Träfasad vet vi inte när den är gjord.
Vad hade ni gjort? Knackat ner hela fasaden och spacklat om? Provat en annan fasad som trä som de gjort på delar av huset?
Original byggnad från ca 1909, tillbyggd 1945 och då kalkades fasaden enhetligt. Träfasad vet vi inte när den är gjord.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
499 kr inkl moms
Läs mer
Normalt sett tar man bort allt löst/knackar.metalmama skrev:
Vår minst sagt brokiga fasad behöver fixas. Original är från 40-talet och sedan har tidigare ägaren fyllt i efter hand med vad som ser ut att vara cement mix/kalk? Huset har i princip stått öde i 8 år innan vi köpte det. En del kondensation som fått kalken att släppa är troligtvis från hängrännor som inte rensats och fått svämma över. En del från ett risigt tak.
Sedan putsar man hela huset på nytt.
Ah ok, kan vi göra detta själv med byggställning? Kommer ta tid, är det farligt att knacka ner för mycket innan man hinner spackla igen? Alltså jag menar att det får stå för länge utan något alls. De stora tillbyggnaden/ladan har halmplattor i väggarna!A Alexunden skrev:
Min man gick lös med lite skum. Vet inte hur bra det var!
Vad menar du? Detta är (tyvärr kanske!) vår fasad och vad min man tyckte var en bra ide för just den avflagnade biten. Han har inte tänkt att göra så för hela huset! Det andra lappade och lagandet var förra ägaren som gjort. Huset har varit öde i 8 år innan vi köpte det.raveper skrev:
Ja man kan göra det själv.metalmama skrev:
Nej, ni kan inte göra det själva. Att putsa fasad (det är inte spackla man ska göra) är svårt. Mycket svårt.
Givet dina inlägg här på forumet så har ni inte den kunskapen eller förmågan som krävs (var inte ledsen för det, de flesta av oss här har inte det).
Renovera huset uppifrån och ner, täta inte taket från insidan, det funkar inte....
MathiasS skrev:
Ja man kan göra det själv.
Nej, ni kan inte göra det själva. Att putsa fasad (det är inte spackla man ska göra) är svårt. Mycket svårt.
Givet dina inlägg här på forumet så har ni inte den kunskapen eller förmågan som krävs (var inte ledsen för det, de flesta av oss här har inte det).
Renovera huset uppifrån och ner, täta inte taket från insidan, det funkar inte....
Tack för detta svar! Ja självklart har vi noll kunskap om hur vi ska renovera och har en byggfirma som gör det mesta, vi tänker väl mest vad vi kan göra själva för att förbereda och på så sätt hålla kostnaderna nere.
Helt rätt med taket. Jag gör vad jag kan för att övertala gubben att det måste göras ordentligt och som prio nr 1. Jag bryr mig inte så mycket på hur huset kosmetiskt ser ut, mer om fasaden är i så dåligt skick att det kommer göra mer skada om vi skjuter på det.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Det där huset har jag sett på Hemnet, vill inte outa er, men det är en fd samlingslokal av något slag, va?
Börja med att se till att taket är tätt! Det är det inte nu om jag minns rätt. Fasaden ser illa ut, visst, men en dålig fasad riskerar inte att orsaka rötskador i bärande delar på samma sätt som ett läckande tak gör.
Börja med att se till att taket är tätt! Det är det inte nu om jag minns rätt. Fasaden ser illa ut, visst, men en dålig fasad riskerar inte att orsaka rötskador i bärande delar på samma sätt som ett läckande tak gör.
Det första ni ska göra för att hålla kostnaderna nere är att sluta kladda fogskum på allting. Nu är det inte bara puts som behöver lagas, man måste även på något sätt få bort fogskummet från underlaget för att få nya putsen att fästa.metalmama skrev:
Tack för detta svar! Ja självklart har vi noll kunskap om hur vi ska renovera och har en byggfirma som gör det mesta, vi tänker väl mest vad vi kan göra själva för att förbereda och på så sätt hålla kostnaderna nere.
Helt rätt med taket. Jag gör vad jag kan för att övertala gubben att det måste göras ordentligt och som prio nr 1. Jag bryr mig inte så mycket på hur huset kosmetiskt ser ut, mer om fasaden är i så dåligt skick att det kommer göra mer skada om vi skjuter på det.
Jag hoppas ni förstår att ni har ett mångmiljonprojekt framför er. Om ni dessutom har noll kunskap själva behöver ni inte bara en byggare, utan även någon form av byggprojektledare som kan förklara för er hur ni ska prioritera.
Med ett pågående läckage från taket och okända skador i fasaden, som ska åtgärdas med helentreprenad, så tror jag inte att huset är beboeligt innan ni spenderat tre miljoner på det. Om ni inte har råd med det, acceptera förlusten och backa därifrån. Det här kommer sluta olyckligt.
Nog går det väl för de flesta att lära sig putsa en vägg. Det viktiga är ju vilket material man väljer, metoden man använder, och att man förstår att stanna och ta hjälp om något verkar vara konstigt.