Härliga härliga hantverkare !
Äntligen hade jag fått tag i en bra hantverkare ......trodde jag.

Började i februari när vi köpte grannens hus då vi ville ett enplanshus med öppen planlösning men att vi ville vara kvar i samma område. letade och hade hantverkare över för att inhämta offerter.

Jobbet?
Sätta renoveringsgips i 5 rum +spackla och måla inkl taket samt spackla och måla 2 små hallar och 1 rum samt spackla och måla garageväggar och tak , total boyta 40 i garage och hus total boyta 120 kvm
Utvändigt skall huset även också målas.

Hantverkaren kunde säga hur han skulle göra och hur det skulle fortskrida innan han startade. Vi hade en dialog om att vi inte hade bråttom då vi hade saker att göra i vårt nuvarande innan försäljning men att vi förväntade oss minst 3 arbetsdagar i veckan, alltså ingen deadline avtalad först.

problem 1 börjar
Han dyker upp då och då, påpekar rätt fort att de skall följa vad vi avtalat om 3 dagar i veckan, men problemet fortskred och de va där i snitt 1 dag i veckan.
Avtalat också att vissa rum måste bli klara då nytt värmesystem osv ska in.

problem 2 börjar
Värmesystemet installeras efter 3 uppskjut då han inte gjorde klart rummet i tid, nu är vissa vägg och takpartier omålat

problem 3 börjar
Han och hans killar dräller med både spackel och målarfärg utan skydd på golv, (visst vi ska ändå lägga nytt men i alla fall)
Skulle jag skrapa upp allt de slabbat med så skulle jag lätt då upp 2,5 stora burk

problem 4 börjar
Ser att vissa vägpartier och tak ser ojämna ut både i spackling och målning , visst är det så, spacklat för mkt och för lite samt spacklat igen och bara ”duttat” över det han spacklat så man ser färgskillnader när ljuset kommer fram.
dom gör om men inte bättre, gör om igen och ingen skillnad, vissa väggar har de gjort om 4 gånger och fortfarande dåliga.

Vad blev det totala resultatet ?
Sparkade företaget efter 5 månader då mycket blev fel, ingen/mycket dålig kommunikation, bara ursäkter och en företagare som skyller på sina medarbetare när man inte ens är där själv. många väggar om inte alla är inte bra, det är knappt ett dugligt arbete. Vissa hörn ser dåliga ut, det är fläckigt som bara den i taken och utanför ser man på flertalet ställen att målarfärgen har runnit , inte snyggt.

Detta har varit extremt utmattande och en riktigt jobbig period att hålla koll, påminna , kontakta och prata/tjata. Jag förklarade till dom att jag inte kan ta detta längre och att dom inte får utföra mer av jobbet. Direkt så ville han ha pengar och jag sa att jag tar hit annan hantverkare som skulle slutföra och blir det någon differens så får vi se.

Överenskomna summan är för hela arbetet , är lite över 100 men har inte lust rent av sagt att betala honom överhuvudtaget.
Det enda han gjort ok är ju att sätta upp gipset.

vad skulle ni betalat för ?

Det som inte behöver göras om, med avdrag för ev skador och ev extrakostnader.

Vad menar du med att du sparkat hantverkaren?

Att inte betala fullt pris förrän man fått vad man avtalat är helt rätt. Men att häva kontrakt är svårare.
Är ni överens om att jobbet inte är klart, det som är utfört är undermåligt gjort och att de inte klarar av att leverera enligt avtal? I så fall håller jag med föregående inlägg.
I annat fall har entreprenören rätt att lösa sitt problem tills att du kan bevisa att de inte kan leverera enligt avtal, men lättast är ju att vara överens...

För något år sedan fanns det en väldigt aktiv tråd där en konsument felaktigt hävt ett kontrakt och blev överkörd, trots att det som blev byggt var helt värdelöst.

https://www.byggahus.se/forum/threads/pensionaerspoolen-fuskbyggt-tak.331981/page-58#post-3510978

Edit:
Känns efteråt som att jag missuppfattat det hela och att du vill komma överens om att häva kontraktet.

Jag hade utgått ifrån föregående inläggs punkter och funderat över att ta in någon oberoende utomstående för att bedöma kostnaden.

Redigerat:
A
Du behöver få ner allt som ni kom överens om, även muntligt sådant på papper eller e-post.

Skriv till hantverkaren att detta är vad jag uppfattat att vi kom överens om.

- Fast pris
- 3 dagar i veckan
- jobbats omfattning
- deadlines på olika rum/delar

skriv sedan ner
- alla tillfällen som detta inte har hållits
- när de har fallerat kvalitetsmässigt
- skador på golv och andra ytor
- vad som är kvar att göra
- vad som är gjort men som inte uppfyller dina kvalitetskrav

Skriv sedan ner dina krav och ge dem två krav
- När ska de vara färdiga och ha åtgärdat alla fel och bytt skadat golv m.m. Detta ska då därefter betalas enligt avtal
- Att om ovanstående inte är ok så vill du häva och du är då villig att betala xxxxx kr för utfört arbete då offerterna du fått in för färdigställande kostar xxxxx. Samt byte/räddande av skadade golv kostar xxxx kr.

Detta är bästa juridiska sättet att komma vidare (formuleringar kan ju givetvis göras bättre)

Som tidigare skrivits så är det inte möjligt att ensidigt häva utan det är bättre om båda parter är överens eller om hantverkaren inser att den har tagit sig vatten över huvudet och tackar för sig...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag har gjort exakt samma sak för ett antal år sedan

Utan att gå i på detaljerna så skulle firman fixa i bottenvåningen och källaren.

Det var så erbarmeligt dåligt, att jag efter ett antal diskussioner, ringde till firman och sa att deras verktyg mm stod på trottoaren kl 08 nästa morgon.

Betalade, generöst, vad jag tyckte arbetet var värt. Chefen ringde mig ett par gånger, inga otidigheter. Hörde aldrig av firman igen.

• Gilla
Thomas.M och 1 till
  • Laddar…
Låter spontant som ett rätt stort jobb för ett gäng hantverkare du inte jobbat med förut. Hjälper ju knappast nu, men för framtiden hade jag testat dem genom att t.ex. spackla och måla garageväggar och tak innan de ens fick komma i närheten av någonting annat.

Kostar säkert lite extra då de inte kan få in större mängdrabatter på materialet och det blir ett par fler timmar, men du får möjlighet att testa deras kommunikationsförmåga och resultat utan att de tycker att de gjort sig förtjänt av alltför stora summor pengar.

Hemmakatten
Absolut! Men i dessa snabba tider i Stholmstraktem och en god referens, så togman risken.
Hände aldrig mer!! Hellre vänta på en god firma än att riskera dåligt jobb.

Gudskelov finns det massor med goda firmor! Förmodligen inte tillägnliga i morgon utan om ett halvår. Väl värda att vänta på!!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Lundholm Jonas Lundholm skrev:
Låter spontant som ett rätt stort jobb för ett gäng hantverkare du inte jobbat med förut. Hjälper ju knappast nu, men för framtiden hade jag testat dem genom att t.ex. spackla och måla garageväggar och tak innan de ens fick komma i närheten av någonting annat.

Kostar säkert lite extra då de inte kan få in större mängdrabatter på materialet och det blir ett par fler timmar, men du får möjlighet att testa deras kommunikationsförmåga och resultat utan att de tycker att de gjort sig förtjänt av alltför stora summor pengar.

Ja, det är det jag tänkte nu efteråt men man är alltid klokare efteråt :)

mathiash77 skrev:
Du behöver få ner allt som ni kom överens om, även muntligt sådant på papper eller e-post.

Skriv till hantverkaren att detta är vad jag uppfattat att vi kom överens om.

- Fast pris
- 3 dagar i veckan
- jobbats omfattning
- deadlines på olika rum/delar

skriv sedan ner
- alla tillfällen som detta inte har hållits
- när de har fallerat kvalitetsmässigt
- skador på golv och andra ytor
- vad som är kvar att göra
- vad som är gjort men som inte uppfyller dina kvalitetskrav

Skriv sedan ner dina krav och ge dem två krav
- När ska de vara färdiga och ha åtgärdat alla fel och bytt skadat golv m.m. Detta ska då därefter betalas enligt avtal
- Att om ovanstående inte är ok så vill du häva och du är då villig att betala xxxxx kr för utfört arbete då offerterna du fått in för färdigställande kostar xxxxx. Samt byte/räddande av skadade golv kostar xxxx kr.

Detta är bästa juridiska sättet att komma vidare (formuleringar kan ju givetvis göras bättre)

Som tidigare skrivits så är det inte möjligt att ensidigt häva utan det är bättre om båda parter är överens eller om hantverkaren inser att den har tagit sig vatten över huvudet och tackar för sig...

Tack för bra svar, håller på med en sådan nu för att se över allt som måste göras om och vad allt kommer kosta , tar kostnaderna mot varandra och blir det något över så är de det hantverkaren får tänker jag, vilket jag har kommunicerat.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Normalt tar man väl in en snickare för gipsning, sedan en målare för spackling och målning. Är det samma personer för båda momenten brukar det inte bli bra.

R RoBo skrev:
Normalt tar man väl in en snickare för gipsning, sedan en målare för spackling och målning. Är det samma personer för båda momenten brukar det inte bli bra.
Finns nog en och annan som klarar båda momenten :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.