Hej
fick en läcka på huvudkranen och röris sa att det skulle gå på 1.500 men istället gick det på 3850, lite skillnad. Han såg det inte i förväg utom på foto, skickade flera stycken. Det tillkom arbetstid och moms , men jag är ju privatperson, då ska väl moms ingå ? Vill bara veta för behöver en röris och han var jättesnäll och hjälpte oss snabbt med läckan, men har inte råd att bli uppskörtad.

• Bild av en huvudkran och rörinstallation med koppar- och mässingsdetaljer, relaterad till en diskussion om kostnader för reparation av läcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Tja, 3 850 kr för hembesök med litet rörpuleri låter helt rimligt och inte alls som ett högt pris i den branschen. Men formellt gav firman antingen ett fast pris på 1 500 kr eller en ungefärlig prisuppgift i konsumenttjänstlagens mening på samma belopp. En ungefärlig prisuppgift får inte överskridas mer än 15%, så priset ska om det var en sån uppgift inte vara högre än 1 725 kr.

1 500 kr eller 1 725 kr är billigt. Mycket billigt för detta jobb.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tja, 3 850 kr för hembesök med litet rörpuleri låter helt rimligt och inte alls som ett högt pris i den branschen. Men formellt gav firman antingen ett fast pris på 1 500 kr eller en ungefärlig prisuppgift i konsumenttjänstlagens mening på samma belopp. En ungefärlig prisuppgift får inte överskridas mer än 15%, så priset ska om det var en sån uppgift inte vara högre än 1 725 kr.

1 500 kr eller 1 725 kr är billigt. Mycket billigt för detta jobb.
Det var ett ungefärligt pris. Han räknade på att det skulle ta en timme men det tog 2,5 timme. Tror att killarna eventuellt var lite nya. Det är allt som är blankt som ingick. Utom den blåa mätaren.

Claes Sörmland
S sofftis skrev:
Det var ett ungefärligt pris. Han räknade på att det skulle ta en timme men det tog 2,5 timme. Tror att killarna eventuellt var lite nya. Det är allt som är blankt som ingick. Utom den blåa mätaren.
Det krångliga är ju om ni har kommit överens om en rörlig prisberäkningsgrund som en viss debitering per arbetstimme. Då kan ju diskuteras om en ungefärlig prisuppgift har getts eller inte. Normalt brukar inte hantverksfirmor tycka det.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det krångliga är ju om ni har kommit överens om en rörlig prisberäkningsgrund som en viss debitering per arbetstimme. Då kan ju diskuteras om en ungefärlig prisuppgift har getts eller inte. Normalt brukar inte hantverksfirmor tycka det.
Nä, jag frågade vad det skulle gå på, inget om per timme.

S sofftis skrev:
Det var ett ungefärligt pris. Han räknade på att det skulle ta en timme men det tog 2,5 timme.
Formellt kan du ha rätt att bråka men om det faktiskt tog 2,5 timmar, och det inte är uppenbart att tiden beror på ren inkompetens, skulle jag betala och faktiskt vara nöjd. Ibland djävlas saker som man inte räknat med och har man en röris som är "jättesnäll och hjälpte oss snabbt" är det värt en hel del att ha en bra relation med denne.

Redigerat:
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Formellt kan du ha rätt att bråka men om det faktiskt tog 2,5 timmar, och det inte är uppenbart att tiden beror på ren inkompetens, skulle jag betala och faktiskt vara nöjd. Ibland djävlas saker som man inte räknat med och har man en röris som är "jättesnäll och hjälpte oss snabbt" är det värt en hel del att ha en bra relation med denne.
Det är väl det jag undrar kanske, nu med nya rot så har de fått mer att göra. Killarna var unga och röris sa att de inte räknat med de dimensionerna, att det var grövre än de trodde, hus från -42. Har ingen aning om hur lång tid det tog, men det spelar ingen roll egentligen. Tar man in nya får man kanske stå för extratiden själv om det beror på bristande erfarenhet ?

U
Fullt rimligt pris inkl. material och moms
Skulle nog snarare säga att prisuppskattningen var för optimistisk

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
S sofftis skrev:
Tror att killarna eventuellt var lite nya.
menar du att de var två man på det jobbet? Det vi ser på bilden borde en VVSare kunna klara på en timme. Men materialet vi ser skulle troligen kostat ca 500 kr om du hade köpte det själv, VVS firmor lägger ofta på 200 - 500%, eller mer på material.

Rent formellt borde du inte behöva betala mer än 1500 + 15%. Och som sagt, ett angivet pris kan antas vara inkl moms. Faktiskt även om det anges vara ex. moms. En konsument är inte skyldig att veta hur dyr momsen är.

I princip tycker jag inte att du blivit uppskörtad, mer än vanligt. Väldigt många VVS firmor skulle ha debiterat 1h för 1000- 1200 kr, plus 1000 - 1500 för material, och 1 h restid (eller mer, om det är långt) för ytterligare 1200 kr plus en bilkostnad på 500 - 1000 kr.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
H hempularen skrev:
menar du att de var två man på det jobbet? Det vi ser på bilden borde en VVSare kunna klara på en timme. Men materialet vi ser skulle troligen kostat ca 500 kr om du hade köpte det själv, VVS firmor lägger ofta på 200 - 500%, eller mer på material.

Rent formellt borde du inte behöva betala mer än 1500 + 15%. Och som sagt, ett angivet pris kan antas vara inkl moms. Faktiskt även om det anges vara ex. moms. En konsument är inte skyldig att veta hur dyr momsen är.

I princip tycker jag inte att du blivit uppskörtad, mer än vanligt. Väldigt många VVS firmor skulle ha debiterat 1h för 1000- 1200 kr, plus 1000 - 1500 för material, och 1 h restid (eller mer, om det är långt) för ytterligare 1200 kr plus en bilkostnad på 500 - 1000 kr.
Ja, två unga killar. Så vad hade du gjort, han frågade mig vad jag tyckte det skulle kosta. Han sa även att han fick ju lita på sin personal angående tiden. Men det har inte riktigt med saken att göra, tänker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.