Jag måste måttbeställa en diskbänk eftersom IKEA gjort om sina stommar och inga standarddiskbänkar passar (arrgh!) Det skiljer väldigt mycket i pris för samma utformning på bänken hos olika leverantörer. Stala ca 4500 kr, Decosteel ca 6000 kr, Franke ca 8000 kr Intra 12000 kr. Vad skiljer egentligen de olika bänkarna åt? Material? Tillverkningsmetod?

Ibland finns det lokala plåtisar som fixar bättre diskbänkar till lägre priser än de stora leverantörerna. Bara en tanke.

Det jag själv skulle kolla mest på är godstjockleken i plåten.
Och sedan skulle jag välja en diskbänk utan renssilar, tycker de är värdelösa. Men vet inte om det finns någon som tillverkar diskbänkar som förr, med diskpropp i diakbaljan och fast sil i hon.

• Gilla
Akahigi och 1 till
  • Laddar…
storst prisskillnad enl min erfaring gör val av diskhoar. Intra är oförklarigt dyr, tycker jag.
gaia

Hemmakatten
Jag tror också att valet av ho gör en väsentlig skillnad på priset. EN Blanco-ho dyrare modell kostar 8-10' och till det kommer själva diskbänken.

Godstjockleken är jätteviktig. Har haft ikea-diskbänk och där kan man lätt med fingret trycka på plåten (både på bänken och i hon) så den buktar. Det är enligt mig skitkvalitet. En bra diskbänk ska förutom godstjocklek ha en tjock (30mm?) fuktresistent skiva fastlimmad under hela diskbänken så att det garanterat är stum.

SJälv köpte vi år 2007 en diskbänk från Decosteel. Fortfarande supernöjd.

Jag har ritat bänken själv i deras ritprogram och då får man fram pris, detta är inklusive hoar, motsvarande hoar, sen vet jag inte om de skiljer sig i kvalité etc men i funktion är de lika. Det är väldigt svårt att få fram godstjocklek på deras sidor, inget de skryter med direkt.

godstjockleken är det nog inte så stor skillnad på eftersom det brukar ligga en spånskiva under som stabiliserar plåten. Man ska dock inte köpa en som är billigare än en standardbänk för då blir kvaliteten lidande. Dock finns det ingen plåt som står emot ett hammarslag :)
Glöm inte att få med uppvik i kanten för då missar du en av de finesser man saknar mest efteråt :). Ett kök där man ska hela tiden passa på att inte spilla och få vatten på skåpluckor,strumpor och golv kallar jag Vettexkök :)
gaia

gaia skrev:
Glöm inte att få med uppvik i kanten för då missar du en av de finesser man saknar mest efteråt
Måste fråga: Uppvik i bakkant? Eller missuppfattar jag? Vi har ca 10 cm uppdraget i bakkant nu och det är jättebra, men ska byta ut köket då mycket är trasigt, inkl nuvarande rostfria diskbänk. Ska ha en ny lång rostfri med två hoar är tanken.

Redigerat:
jag har kanske använt fel namn men tänkte på en kant runt hela plåten som hindrar vattenspill att rinna från bänken ner på skåpluckor och golv. Saknade den mest när jag fick leva med en ho limmat in i en laminatskiva. Inte för att jag slaskar mer än andra men det hände tillräckligt ofta för att bidra till att luckorna under åldrades i förtid. Sånt tänker man inte på när man har den upphöjda kanten ....eller vad det nu heter ?
gaia

jag kan varmt rekommendera Landskrona rostfria. ruskigt fina diskbänkar!

Jag rekommenderar Laga Rostfritt. När vi gjorde kök för ett par år sedan gjorde jag en ordentlig genomgång av flera företag som säljer/tillverkar rostfria diskbänkar. Gå in på någon av mina bloggar nedan och sök på rostfritt så hittar du massa fakta samlat om olika material, tjocklek, priset etc.

gaia skrev:
jag har kanske använt fel namn men tänkte på en kant runt hela plåten som hindrar vattenspill att rinna från bänken ner på skåpluckor och golv. Saknade den mest när jag fick leva med en ho limmat in i en laminatskiva. Inte för att jag slaskar mer än andra men det hände tillräckligt ofta för att bidra till att luckorna under åldrades i förtid. Sånt tänker man inte på när man har den upphöjda kanten ....eller vad det nu heter ?
gaia
Ja, nu förstår jag och håller med. Har bott kortare tid "utan kant" och det var värdelöst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.