1 563 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Vad skall jag spackla med?
Hej jag har just satt gipsväggar i min sommarstuga (med OSB under, funka jättebra och tack för tippset ni som lagt in på min föregående tråd om detta) och på vissa ställen har jag ej lyckats fått gipsskivorna att ligga i dikt pga att väggarna lutar åt alla håll i denna stuga, så då är min fråga där jag nu har en glipa på ca 5-10mm mellan gipsskivorna, vad använder jag för sorts spackel där för att täta springorna?
Utanpå springan har jag sedan tänkt lagt glasfiberremsa och spackla med lättspackel.
Utanpå springan har jag sedan tänkt lagt glasfiberremsa och spackla med lättspackel.
Bara för att jämföra så satt jag pappremsa på ena sidan i garaget och glasfiber på andra sidan. Jag limmade inte pappersremsan utan spacklade bara fast den.
Väggarna målades sedan.
Resultat ett år senare:
Samtliga skarvar med glasfiberremsa har spruckit, inga med pappersremsa har spruckit.
Sprickan är väldigt tunn dock, jag tror inte den skulle märkts med tapet.
Väggarna målades sedan.
Resultat ett år senare:
Samtliga skarvar med glasfiberremsa har spruckit, inga med pappersremsa har spruckit.
Sprickan är väldigt tunn dock, jag tror inte den skulle märkts med tapet.
Är det "springan" mellan försänkningarna på gipsskivorna du menar? Den kan du i så fall fylla med gipsspackel i nivå med gipsskivorna på bägge sidor. Sedan är det enklast och limma upp pappremsa, använd ett bra lim, typ Hernia KP4. Är det de icke försänkta sidorna så måste dessa först fasas ner (helst även oljegrundas) och sedan spacklas i nivå med gipsen för att därefter sätta remsa.
Det finns många fallgropar med målerijobb på gips. Kan du inte ta någon bild eller förklara lite närmare.
Det finns många fallgropar med målerijobb på gips. Kan du inte ta någon bild eller förklara lite närmare.
Klicka här för att svara