4 573 läst ·
41 svar
5k läst
41 svar
Vad skall jag hämta hem från Amerika
Veritas verktyg, check, skriver ner detPingler skrev:
Nu har ännu inga festools, men har ju kollat in OF1400:an så man vet ju aldrig. Japanska stämjärn har jag funderat på (tack vare the woodwisperer podcasts). Skall kolla in dom oxå, tack för tipsenaDaniel_N skrev:Min rekommendation är lätta (i massa) prylar som är dyra.
Exempelvis:
frässtål (se till att de har rätt skaftdiameter/köp en spännhylsa i tum-mått - kolla innan vad för spännhylsor som passar din maskin)
mekaniska festool tillbehör - finns massor till i princip alla maskiner se på festool.se och ta deras ordernummer. Även mfs-systemet (om det finns i USA) samt tvingar etc till mft-bordet. Desutom förbrukningsmaterial typ klingor, sågblad borr etc.
japanska stämjärn
lie-nielsen och veritas har fina hyvlar/hyvelstål/smarta tillbehör för finsnickeri med handverktyg
Anhåll till bordssåg (Jag ska uppgradera min elu bordssåg med ett Incra Miter 2000 eller liknande vid tillfälle tex)
Om du är ute efter bra stämjärn och kan leva med tum-storlekar så är Lie-Nielsen att rekommendera! Bra stål och plan baksida. Tar bara några minuter att polera på ett fint bryneCricce skrev:
/B
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
Jag vet inte hur det är med verktyg men elektronik ställer om sig själv i 95% av fallen. Kolla valfri utrustning du har hemma så står det nästan garanterat "Input AC 100-240v"
Det är bara kolla på verktygen om de är märkta 100-240v eller enbart 100-130v.
Är de märkta med 100-240v är det bara stickproppen som behöver bytas/sättas i adapter. Det är dyrt att göra olika modeller för olika elnät, billigare att göra en modell för båda marknaderna med olika elsaddar.
MEN "Powertools" kräver ju rätt mycket kräm så det är möjligt att det blir billigare att göra olika modeller ...
Är de märkta med 100-240v är det bara stickproppen som behöver bytas/sättas i adapter. Det är dyrt att göra olika modeller för olika elnät, billigare att göra en modell för båda marknaderna med olika elsaddar.
MEN "Powertools" kräver ju rätt mycket kräm så det är möjligt att det blir billigare att göra olika modeller ...
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
ett tips i sökandet efter powertools för 230v är att titta på dem som går på lägre strömstyrka... jag skulle tippa på att alla batteridrivna enheter fungerar i 230v, medan utrustning som drar flera hundra/tusen w troligen inte fungerar i sverige
OK, så det borde i princip gå att byta kontakt på batteriladdare då och det skulle funka... annars borde det väl gå att skaffa en laddare här hemma som passar, men då kanske priset blir det samma iaf...sad_ant skrev:
Jo har hört att motorsågar skulle vara billigare där borta, t.o.m. Husqvarna om jag minns rätt. Men hur har transporten hem gått då? bara plockat bort svärdet och satt allt i kappsäcken? Inga problem i tullen?Wester skrev:
Luftverktyg har jag nog ögat också, men har inte kommit på ngt som jag behöver för tillfället.
Med risk för att sticka ut hakan så - du pratar strunt!sad_ant skrev:Jag vet inte hur det är med verktyg men elektronik ställer om sig själv i 95% av fallen. Kolla valfri utrustning du har hemma så står det nästan garanterat "Input AC 100-240v"
Bara ett fåtal apparater fungerar så som du beskriver. Nästan uteslutande all elektronikutrustning har olika nät-delar beroende på om de är avsedda för EU eller USA! Viss elektronik med lågt effektbehov och switchade nätaggregat samt äldre rakapparter undantaget då dessa kan ställas om.
Nätanslutna apparater kan (förenklat) delas in i tre kategorier.
1. Ingen spänningsomvandlig - typ dammsugare, hårtork, spis etc. Kommer kanske kanske att fungera med ditt resonemang men märkeffekten blir helt fel.
2. Spänningsomvandling switchad - om något funkar så de ett fåtal av dessa. Det som kan tänkas funka är elektonik med låg effekt - typ DVD-spelare och likn. Det mesta hemma som använder lågvolt har idag switchade nätaggregat - typ stationar dator, hem-elektronik etc. och kommer troligtvis inte inte att funka. (Se undantag - botten)
3. Spänningsomvanding transformatorbaserad - typ hifi, äldre elektronik. Kommer heller ej att fungera där den "aktiva" spänningsregleringen efter sekundärlindningen av trafon ej kommer att funka!
Om du tycker att jag är orättvis i min sågning får du gärna gå husesyn hemma och rapportera vad som är märkt AC 110-250V! (Min gissning är typ din DVD...)
Lägger till en list med undantag efter inlägg av byggare bo - alla dessa (utom rakapparaten?) kvalar in i grupp 2:
- Nyare elektriska tandborstar
- Rakapparater, skäggtrimmers
- Nyare mobilladdare
- Laddare laptops
- Laddare digitalkamera (Nikon)
- DVD-spelare
Redigerat:
Intressant resonemang... nu då jag och el inte alls går ihop så gick det här över mitt huvud... kanske bäst att hålla sig borta från elverktyg då och kolla in annat istället...
MEN...Hur är det då om man köper ett batteridrivet verktyg, som t.ex. en skruvdragare till vilken man redan har en laddare för vårt nät från förr.
Går då dom batterierna att ladda i den "gamla" laddaren om det är samma serie verktyg, eller är batterierna oxå annorlunda? (blev kanske lite krånglig text
, hoppas ni förstår)
MEN...Hur är det då om man köper ett batteridrivet verktyg, som t.ex. en skruvdragare till vilken man redan har en laddare för vårt nät från förr.
Går då dom batterierna att ladda i den "gamla" laddaren om det är samma serie verktyg, eller är batterierna oxå annorlunda? (blev kanske lite krånglig text
Nja... jag håller med om punkt 1 och 3, men inte 2:an. Eftersom jag reser relativt mycket (i tjänsten, tyvärr) har jag anledning att hålla ett öga på vilka spänningar mina grunkor accepterar. Samtliga (dussintals) mina laddare till laptops och mobiler har under senaste 10 åren accepterat 100-240V. Likaså laddarna till mina digitalkameror (bla en Nikon SLR som TS är sugen på), rakapparater, skäggtrimmers och även min nya elektriska tandborste (den förra funkade dock bara med 230 V). Så jag kan inte hålla med om att det är ett fåtal...Micke184 skrev:Med risk för att sticka ut hakan så - du pratar strunt!
Bara ett fåtal apparater fungerar så som du beskriver. Nästan uteslutande all elektronikutrustning har olika nät-delar beroende på om de är avsedda för EU eller USA! Viss elektronik med lågt effektbehov och switchade nätaggregat samt äldre rakapparter undantaget då dessa kan ställas om.
Nätanslutna apparater kan (förenklat) delas in i tre kategorier.
1. Ingen spänningsomvandlig - typ dammsugare, hårtork, spis etc. Kommer kanske kanske att fungera med ditt resonemang men märkeffekten blir helt fel.
2. Spänningsomvandling switchad - om något funkar så de ett fåtal av dessa. Det som kan tänkas funka är elektonik med låg effekt - typ DVD-spelare och likn. Det mesta hemma som använder lågvolt har idag switchade nätaggregat - typ dator, elektronik, mobilladdare etc. men kommer inte att funka.
3. Spänningsomvanding transformatorbaserad - typ hifi, äldre elektronik. Kommer heller ej att fungera där den "aktiva" spänningsregleringen efter sekundärlindningen av trafon ej kommer att funka!
Om du tycker att jag är orättvis i min sågning får du gärna gå husesyn hemma och rapportera vad som är märkt AC 110-250V! (Min gissning är typ din DVD...)
Dock kvarstår poängen - vad jag vet har jag inte en enda verktygsladdare som funkar med 100-240 V.
(Min DVD funkar också med 100-240V, men det var jag tvungen att gå och kolla. Den har aldrig fått följa med i bagaget