4 610 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Vad skall jag göra med min uppvärmning? Behöver alla tips.
Veckoförråd brukar ofta följa med. Ett pallförråd blir större och bättre om det finns plats.
Finns det sedan tidigare anslutning till oljebrännare kopplar man in brännaren på de ledningarna plus eventuellt någon extra fasledning till en del brännare. Inkopplingsschema brukar finnas på nätet.
Någon elkunnig person i bekantskapskretsen ställer kanske upp?
Finns det sedan tidigare anslutning till oljebrännare kopplar man in brännaren på de ledningarna plus eventuellt någon extra fasledning till en del brännare. Inkopplingsschema brukar finnas på nätet.
Någon elkunnig person i bekantskapskretsen ställer kanske upp?
Jag håller nog inte med dig holmertz om att det blir billigare i längden. Det finns väl inga brännare över huvud taget som kan ställas in 100% korrekt utan instrument? Spelar ju ingen roll om det är potentiometrar eller digitalt för du får ju inga värden av det. Betalar du 5000kr extra för att få den installerad så måste du ju lik förbaskat ta hem en gubbe för 1500kr om du vill ha inställningar med instrument.
Till viss del förstår jag dig, det är ju absolut enklare att avläsa och justera digitalt än med potentiometrar. Men att det spelar någon kostnadsroll i längden det förstår jag inte. Fabrikatet som sådant spelar ju ingen roll, betala för injustering gör man (jag
) enbart för garantiers skull, eller gjorde i alla fall. Med en manual, ett öga på lågan, rökgastermometer, decilitermått och våg, så kommer man nära en bra förbränning med ny pellets, oavsett fabrikat. Bara att det kanske tar lite längre tid.
Elektriskt sett, jag vet inte hur Albin funkar men elen till brännaren måste gå via en maxtermostat i pannan så att det aldrig kan koka. Har du ett kopplingsschema och hjälplig elkunskap så fixar du det själv. Men var helt säker på att du gör rätt i så fall..
Till viss del förstår jag dig, det är ju absolut enklare att avläsa och justera digitalt än med potentiometrar. Men att det spelar någon kostnadsroll i längden det förstår jag inte. Fabrikatet som sådant spelar ju ingen roll, betala för injustering gör man (jag
Elektriskt sett, jag vet inte hur Albin funkar men elen till brännaren måste gå via en maxtermostat i pannan så att det aldrig kan koka. Har du ett kopplingsschema och hjälplig elkunskap så fixar du det själv. Men var helt säker på att du gör rätt i så fall..
En kostnadsroll i längden spelar det väl. Ska man ta hem en gubbe för inställning varje gång man köper ny pellets brakar ju hela pelletskalkylen. Dagens pelletspris tål inga extra kostnader om det ska vara ett alternativ till värmepump.
Ställa in brännaren efter rökgas går om man ger sig tid och man tjänar mer än tusenlappen.
Med potentiometrar för inställning får man springa in och ut så många gånger att titta på röken att brännaren redan stannat innan man fått något resultat.
Ställa in brännaren efter rökgas går om man ger sig tid och man tjänar mer än tusenlappen.
Med potentiometrar för inställning får man springa in och ut så många gånger att titta på röken att brännaren redan stannat innan man fått något resultat.
Jag tänkte bara ställa en fråga till i tråden. Ja har gjort en väldigt enkel skiss på hur planlösningen ser ut hemma och skulle därför vilja ha era råd om det överhuvudtaget är någon idé att överväga luftvärmepump och isåfall var jag bäst placerar den. Frågar jag en försäljare så tycker han ju givetvis att jag skall satsa på en luftvärmepump, därför rådrågar jag er istället. 
Du kommer inte att få bra värmespridning med en luftluftvp. Om du överväger en llvp måste du troligtvis inst värmeförflyttare mellan rummen.
Föreslår en vattenluft- eller en bergvp istället. Mindre krav på skötsel än en pelletspanna.
Föreslår en vattenluft- eller en bergvp istället. Mindre krav på skötsel än en pelletspanna.
Jo, det hade absolut varit att föredra, men en luft/vatten värmepump ligger tyvärr utanför budget som det är nu, då jag misstänker att det går på en 80 000 iaf. Eller?Skier12345 skrev:
En stor ful fläkt som låter och väsnas utomhus (tänk på att din baksida kanske är grannens framsida).hedde skrev:
En nästan lika stor ful fläkt som väsnas och blåser in varmluft inne. Kan vara skönt att stå i luftstrålen och tro att man är på en varm strand men den är kanske bara kul 1 minut sen stör man sig på den.
Värme ska varken synas, höras eller kännas. Den ska bara vara där.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
I köket sitter den bäst, monterad på ytterväggen, mot sovrumsväggen. Alltså i mitten av gaveln till vänster typ. Där har du definitivt bäst förutsättningar i alla fall. Tänk på att utomhus bestämmer till stor del också, utedelen ska helst gå att sätta nära utomhus. Det går att flytta den ett gäng meter utan problem men det blir mer ful rördragning synlig då.hedde skrev:Jag tänkte bara ställa en fråga till i tråden. Ja har gjort en väldigt enkel skiss på hur planlösningen ser ut hemma och skulle därför vilja ha era råd om det överhuvudtaget är någon idé att överväga luftvärmepump och isåfall var jag bäst placerar den. Frågar jag en försäljare så tycker han ju givetvis att jag skall satsa på en luftvärmepump, därför rådrågar jag er istället.![]()
Det finns luft vatten pumpar från ca 24.000:- Dock utan varmvattenberedare.
Hur välisolerat är huset? Vet du vad som kostar pengar, uppvärming eller tappvatten.
Om det är uppvärmningen så kan du installera en luft-vatten och låta den gamla elpannan bara köra varmvatten.
/N
Hur välisolerat är huset? Vet du vad som kostar pengar, uppvärming eller tappvatten.
Om det är uppvärmningen så kan du installera en luft-vatten och låta den gamla elpannan bara köra varmvatten.
/N
I och med att elräkningen skjuter i höjden när värmen sätts på i huset, så borde det vara uppvärmningen som kostar. Var hittar du pumpar för det priset? Går det att "bara" koppla in en sådan pump på pannan eller hur menar du?niblom skrev:
De finns bla på Jula. De går dessutom att koppla in själv för de har snabbkopplingar. Jag har två jula pumpar som värmer mitt hus.
Exakt hur man kopplar in den låter jag vara osagt för jag vet inte. Vad har du för framledningstemp idag?
Exakt hur man kopplar in den låter jag vara osagt för jag vet inte. Vad har du för framledningstemp idag?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden