Tjenare.
Nu kommer kylan krypande och jag måste ta tag i vår uppvärmning av villan. Bor i ett enplanshus med källare. Boplanet är på 128 kvadrat, fördelat på fem rum o kök. Källarplanet är på 120 kvadrat (labyrint).
Idag värms huset av en Albin Futura Std som går på el. Nu när kylan kommer så stiger våra elräkningar med 300%, vilket snart kommer bli ohållbart.
Så nu behöver jag tips på hur jag på ett enkelt och gärna billigt sätt kan kapa min elförbrukning radikalt.
Pannan kan konverteras till pellets, det har jag kollat. Luft/luft värmepump vet jag inte om det passar bra, då planlösningen inte är den öppnaste. Luft/vatten misstänker jag kostar en hel del, men jag stänger inga dörrar.

hur hade ni gjort och vad skulle det ha kostat?

Jag känner att jag behöver alla tips jag kan få, så jag vill gärna hör alla era ideér o funderingar.

/hedde

H
Jag hade monterat in en pelletsbrännare i Albin Futura.
Värme och varmvatten utan att behöva tänka på ombyggnad av värmesystem och ventilation. Enkla framåtbrinnande brännare är inte så svåra att montera själv heller.

Andra billiga åtgärden är luftvärmepump. Tveksamt om det kan fungera med 5rok i ett plan för luften stannar tyvärr helst i det rum som pumpen sitter och andra får frysa.

holmertz skrev:
Jag hade monterat in en pelletsbrännare i Albin Futura.
Värme och varmvatten utan att behöva tänka på ombyggnad av värmesystem och ventilation. Enkla framåtbrinnande brännare är inte så svåra att montera själv heller.

Andra billiga åtgärden är luftvärmepump. Tveksamt om det kan fungera med 5rok i ett plan för luften stannar tyvärr helst i det rum som pumpen sitter och andra får frysa.
Med enkla framåtbrinnade brännare, menar du då dom vanligaste, typ Janfire, PellX m.fl.? OM man köper dom nya, får man då med instruktioner för montering, eller räknar dom med att man anlitar hjälp?

H
De flesta brännartillverkarna vill inte att man monterar en ny brännare själv för då gäller inte garantin. Iwabo och Janfire är speciellt griniga där och de har inte heller någon support för privatpersoner. Allt måste gå över återförsäljare som också ska ha sin del av kakan.
Roslagsbrännaren är avsedd för självmontage och kräver inga ingrepp i det elektriska, telefonsupport ingår. Eurofire och Bionordics brännare är också lätta att montera och respektive återförsäljare brukar hjälpa till med telefon- eller mailsupport om någon fråga skulle uppstå. Det viktiga är att garantin gäller vid egen montering av de här brännarna.

Är det någon typ som rekommenderas mer än någon annan? Lite svårt att hitta priser på totallösningar, men har du någon uppfattning om vad det skulle kosta att köpa tjänsten, färdiginstallerat?

25-30.000 färdiginstallerat och injusterat.
20-25 kan du få en ny för med litet förråd om du installerar själv.
10-15 för en begagnad.

Ett fåtal tillverkare, eller är det bara en..(Roslagsbrännaren), uppmuntrat egeninstallation. Jag skulle tro att de flesta andra kan du installera själv och sedan få en installatör att finjustera och därigenom få garantier. Så gjorde jag tidigare i år med min Pellx.

www.pellets.info kan du läsa tills ögonen går i kors om brännare, tyvärr kan du inte räkna med att bli registrerad dock, administratören har varit försvunnen en längre tid.

Jag skulle nog satsa på en pelletsbrännare i ditt fall om du har begränsat utrymme i pannrummet, billigaste installationen som ger lägsta driftkostnaden näst efter ved som är i en klass för sig, men som sagt ved kräver mer utrymmen

Vad man ska komma ihåg är att en pelletsanläggning kräver en del pyssel och skötsel (mer än vad säljarna påstår iallfall) , så man bör vara intresserad att sänka sin energikostnad med lite egenarbete med glädje

Är du totalt ointresserad att bli lite svart om fingrarna emellanåt bör du köra med luft/vatten, eller bäst där är nog ändå jord/berg-värmepump, men kostar en del , men inget engagemang eller intresse krävs sedan och en mycket låg driftskostnad

/R

rog_ohl skrev:
Jag skulle nog satsa på en pelletsbrännare i ditt fall om du har begränsat utrymme i pannrummet, billigaste installationen som ger lägsta driftkostnaden näst efter ved som är i en klass för sig, men som sagt ved kräver mer utrymmen

Vad man ska komma ihåg är att en pelletsanläggning kräver en del pyssel och skötsel (mer än vad säljarna påstår iallfall) , så man bör vara intresserad att sänka sin energikostnad med lite egenarbete med glädje

Är du totalt ointresserad att bli lite svart om fingrarna emellanåt bör du köra med luft/vatten, eller bäst där är nog ändå jord/berg-värmepump, men kostar en del , men inget engagemang eller intresse krävs sedan och en mycket låg driftskostnad

/R
Jag har plats i pannrummet om jag vill, då jag förra året tog bort oljetanken som stått där. Just nu står det mest en massa flyttkartonger staplade där, men dom är ju flyttbara. Skulle det löna sig att sätta in en begagnad vedpanna istället menar du? BLir det inte en massa mer installationskostnader, då, då jag inte har en aning om hur man skall göra för att byta panna.

Det beror ju på hur mycket pengar man vill satsa, men har man möjlighet att göra jobbet själv så hade jag lätt lagt på 30 000:- och fått en ny panna.

Dvs. ~60 000:- för en självsotande panna med självrengörande brännare, hög verkningsgrad, låg förbrukning, lite skötsel.

Bygger du ett stort pelletsförråd som du kanske behöver fylla 2-3ggr per år,
så kan du göra ren pannan samtidigt och slippa bry dig mellan fyllningarna.

Har man tid och lust att springa i pannrummet och sota lite då och då så betalar en pelletsbrännare sig själv på kanske 2-4år helt klart ett bra val det också.

H
Att först installera själv och sedan få en installatör att ta ansvaret och skriva på papperna ska man inte räkna med.Då har man tagit brödet ur munnen på installatören och hans barn.
Installerar man själv lär man sig sitt system. Överlåter man till någon annan står man frågande när något inträffar.
Med en ny eller gammal fallrörsbrännare och veckoförråd blir det ett ekonomiskt system. Börjar man fundera på stora bulkförråd och automatiska pannor är det bättre att titta åt värmepumpshållet. Bulkförråd är sällan så bekymmersfria som reklamen säger.
Begagnad vedpanna? Usch. Vedpannor ska man köpa nya.

När jag tänkte på utrymmet var för att klara platsen för ackumulatortank/ar på minst 3000L , en modern vedpanna producerar så pass mycket energi per eldningstillfälle att det behövs rejäla tankar om man ska vara seriös och samtidigt få komfort i sin anläggning utan att man ska behöva gå eldvakt om nätterna, med stor volym bestämmer du när du ska elda!

Nu vet jag inte hur du har tillgång till ved och vad priset på färdigkluven ved ligger på där du bort, men jag tror inte du behöver mer än 10 kbm travad ved för att klara värme och varmvatten för din bostad per år, dvs ca 14000 kw/h till en kostnad på kanske 350:-/kubik = 25 öre per kilowatt vid köpt ved, egen ved sjunker kostnaden betydligt ! , en ny vettig vedpanna på ~35-40kw hittar för under 30kkr
Nu skulle du haft kvar den där oljetanken och enkelt byggt om den till en försumbar kostnad till en tryckfri ackumulatortank :)

Begagnad vedpanna ska man nog undvika, så vida det är inte så att det är någon som har en i det närmaste ny panna som väljer bergvärme eller fjärrvärme och därför byter ut den, det händer ibland när fastigheter byter ägare att det kommer ut nya pannor som begagnade på te.x blocket, begagnad ackumulatortank är okej om dom inte stått ute och rostat en massa år, dom har normalt en livslängd på mer än 50 år !

Men annars är pellets rätt okej då du kan köra brännaren i din befintliga panna, då blir kostnaden rätt okej vid inköp och driftskostnaden hamnar på ~ 70 öre/kwh

/R

holmertz skrev:
Att först installera själv och sedan få en installatör att ta ansvaret och skriva på papperna ska man inte räkna med.
Nja och det var inte riktigt så jag menade heller, att man kallt ska räkna med något. Man bör ju först försäkra sig om att det är ok.

Det var ju som sagt precis så jag gjorde. Letade reda på en installatör och återförsäljare, åkte dit och pratade och frågade rakt ut om det var ok att jag sparade ett par tusingar på att installera själv och sedan få hem dom på besök för finjustering och garantier. Och det gick utmärkt.
Dom håller till i Göteborg och säljer Ctc och Pellx, eller gjorde i februari, hojta om det är intressant.

Danne031 skrev:
Nja och det var inte riktigt så jag menade heller, att man kallt ska räkna med något. Man bör ju först försäkra sig om att det är ok.

Det var ju som sagt precis så jag gjorde. Letade reda på en installatör och återförsäljare, åkte dit och pratade och frågade rakt ut om det var ok att jag sparade ett par tusingar på att installera själv och sedan få hem dom på besök för finjustering och garantier. Och det gick utmärkt.
Dom håller till i Göteborg och säljer Ctc och Pellx, eller gjorde i februari, hojta om det är intressant.
Det är absolut intressant. Du får gärna Pma mig om vilka de är.

H
Danne31 :s metod verkar vara att gå över ån efter vatten. Om man inte köper begagnat utan betalar fullt ut för en ny brännare blir det väl billigast i längden och köpa en brännare som lätt går att ställa in själv. Annars blir man ju ändå beroende av en installatör så fort man behöver justera om brännaren. Varje sändning av pellets ser olika ut även från samma leverantör och efter varje ny sändning bör man justera om brännaren. Stå och mixtra med skruvpotentiometrar på Pellx och liknande brännare utan att ha tillgång till ett rökgasinstrument för 20000 kan göra även den tålmodige galen.
En del brännartillverkare är tom. så listiga att en del inställningar kan man inte komma åt själv, bara legitimerad installatör som har ett hemligt lösenord.
När det finns tillverkare av moderna digitalstyrda brännare som man kan lätt kan justera in självs och som ger full garanti vid egen installation överstiger det min fattningsförmåga varför man ändå ska blanda in en installatör och på köpet få potentiometerinställningar.
Vill man ha en Pellx finns det ju massor på Blocket för 6000-8000. Det måste ju bli billigare även om man får kosta på lite uppgradering..

Passar på o ställa en fråga till.
Om jag hittar en begagnad brännare för säg 8000, med matarskruv o så. Sen bygger jag själv ett pelletsförråd med hjälp av halv eller helpallar. Skulle jag komma undan med bara kostnaden för brännaren då så länge jag kopplar in den själv, eller måste jag anlia en elektriker för installation?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.