4 223 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Vad skall jag göra för att inte huset skall flyga iväg?
Jag har påbörjat ett fritidshusbygge ute i havsbandet (jag trodde inte att det kunde blåsa så på något ställe) och är nu mäkta orolig för att huset skall flyga iväg eller stjälpa eller att huset skall bli av med taket. Grannens tak flög av förra året och när väl isarna gått och de slapp ut med båt var det inget kvar av stugan. Detta, och allt kraftigare stormar, och att jag hittat flera bilder på internet på hus som tagits av stormar gör att jag fått svårt att sova om nätterna.
Huset är 11,5*6 meter stort, 1 1/2 plan, och jag har kommit så långt att jag fått på panelen (liggande) ovanpå vindskivorna. På taket har jag endast underlagsfilt (det finns ingen plåtslagare där jag bor som inte är så bortskämd att de skulle komma ut till en holme i november och lägga tak) på råsponten. Jag har inga fönster än utan endast plast för fönstren. Inuti är huset helt oinrett, alltså endast reglerna. Jag har varit ute vid mild vind (15m/s) och då rör sig vattpasset svagt när jag lägger det mot väggen.
Min fråga är: vad kan jag göra för att stabilisera "huset" inför vintern? - på vilket sätt tar vinden huset? Vad/var är ett halvbyggt hus känsliga punkter?
Huset är 11,5*6 meter stort, 1 1/2 plan, och jag har kommit så långt att jag fått på panelen (liggande) ovanpå vindskivorna. På taket har jag endast underlagsfilt (det finns ingen plåtslagare där jag bor som inte är så bortskämd att de skulle komma ut till en holme i november och lägga tak) på råsponten. Jag har inga fönster än utan endast plast för fönstren. Inuti är huset helt oinrett, alltså endast reglerna. Jag har varit ute vid mild vind (15m/s) och då rör sig vattpasset svagt när jag lägger det mot väggen.
Min fråga är: vad kan jag göra för att stabilisera "huset" inför vintern? - på vilket sätt tar vinden huset? Vad/var är ett halvbyggt hus känsliga punkter?
Jag har sett takpapp blåsa av några gånger. Är det dessutom bara avsett som underlag tror jag du har en svag punkt där. Plast för fönstren låter som en annan svag punkt. I övrigt är det svårt att säga vad som är svagt på just ditt hus.
Du måste få huset så tätt det går med skivor för fönster och dörrhål, då blåser vinden runt och inte igenom och får tag. vill du ha kvar pappen så får du lägga ut och spika/skruva tegelläkt minst 120cc helst 60cc, dom kronorna du får lägga ut extra kan vara värt ist för att börja om från början. slå upp så mycket snedstag du kan på insidan så låser du väggarna, tegelläkt funkar fint till det oxå! Inga presseningar eller plast det kommer blåsa bort!
På riktigt utsatta ställen (kalfjällen, Antarktis etc) ser man ju ibland att man spänt vajrar från takstolarna diagonalt ner i marken och förankrat i berg, för att hålla kvar husen i stormarna. Nu låter det kanske lite överdrivet, men du kanske skulle sova lugnare iaf.
Nu är det för sent för TS, men ni andra som bygger över längre period är tipset att använda utegips som ni klär in stommen med istället för t.ex. vindduk. Ni sätter då utegips över hela stommen och sågar sedan upp för fönster och dörrar i den takt som ni monterar dessa. Ni kan med denna lösning också välja att sätta panel i den takt ni önskar och den klarar även vinterhalvåret. Blir lite dyrare än duk men underlättar arbetet och skivorna stabiliserar även stommen lite.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Sitter husstommen fast i underlaget, typ betongplatta. Sitter takstolarna fast i väggarna. Några skivor av vadsomhelst på insidan väggen stabiliserar mycket
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Batteri grästimmer/röjsåg. Skall man planera för andra batteriverktyg?
Trädgårdsmaskiner -
Förborra även för skruvskallen för att minimera sprickbildning i trallytan?
Altan & Uteplats -
Vattenskada, nu skall ny lösning för golvet till
Golv -
Vad skall vi göra för att åtgärda fuktproblem i råspont, byta allt?
Tak & Vind -
Handläggaren säger att vi först skall bygga taket klart sedan riva det
Utbyggnad och tillbyggnad