6 976 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Vad ska vi göra med vår klåpare i badrummet?
Sida 1 av 3
Hej
Jag och min sambo har tagit in en antreprenör för att totalrenovera ett litet badrum på ca 1.8x1.8m. i arbetet ingick även att byta grodan i golvet.
han är behörig enligt Byggkeramikrådet och medlem i PER.
Han använder sig av sopros tätskicktsystem med matta.
Sex veckor har gått sedan start och nu har han kaklat en vägg.
när jag tog en närmare titt på arbetet i dag så hittade jag mycket luft i och under limmet remsan mellan vägg ock golv. dessutom är duken dåligt intryckt i hörnen. Inga dukhörn har används. han har istället bara skurit små remsor och lagt i hörnen. om det är tätt eller inte vet jag ej, men fel utfört tycker jag att det är.
Jag har även hittat ett litet bakfall på golvduken litet men ändåett bakfall.
Han säger att det kan man spackla upp uppe på duken. Får man det?
Jag funderar nu på att ta in en besiktningsman innan jag låter arbetet fortsätta
Dock är jag rädd för att allt måste göras om från början och vips är vi uppe i 12 veckor
Vad r ert råd?
Vet ni någon som kan besiktiga ett sådand arbete (Stockholm)?
Jag och min sambo har tagit in en antreprenör för att totalrenovera ett litet badrum på ca 1.8x1.8m. i arbetet ingick även att byta grodan i golvet.
han är behörig enligt Byggkeramikrådet och medlem i PER.
Han använder sig av sopros tätskicktsystem med matta.
Sex veckor har gått sedan start och nu har han kaklat en vägg.
när jag tog en närmare titt på arbetet i dag så hittade jag mycket luft i och under limmet remsan mellan vägg ock golv. dessutom är duken dåligt intryckt i hörnen. Inga dukhörn har används. han har istället bara skurit små remsor och lagt i hörnen. om det är tätt eller inte vet jag ej, men fel utfört tycker jag att det är.
Jag har även hittat ett litet bakfall på golvduken litet men ändåett bakfall.
Han säger att det kan man spackla upp uppe på duken. Får man det?
Jag funderar nu på att ta in en besiktningsman innan jag låter arbetet fortsätta
Dock är jag rädd för att allt måste göras om från början och vips är vi uppe i 12 veckor
Vad r ert råd?
Vet ni någon som kan besiktiga ett sådand arbete (Stockholm)?
Inget spackel på tätskiktet, spacklet tål ej kontinuerlig väta. Spackla med FIX är också fel oavsett vad som sägs.
Är inte fallet korrekt när tätskiktet innnan tätskiktet appliceras kan det ALDRIG bli korrekt sen heller.
Är inte fallet korrekt när tätskiktet innnan tätskiktet appliceras kan det ALDRIG bli korrekt sen heller.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Helt rätt... fallet måste vara rätt innan tätskiktet läggs för om man spacklar upp i efterhand så är det ju fortfarande svackor i tätskiktsnivån och det är ju där vattnet kommer att rinna...
Blir så deprimerad att dessa klåpare finns i samhället !
Blir så deprimerad att dessa klåpare finns i samhället !
Håller med, men vattnet rinner knappast mellan klinker och tätskikt. Det handlar mer om fukt och den kan vandra åt vilket håll som helst oavsett fall. Huvudsaken är att badrummet är välventilerat och om du dessutom har golvvärme så avdunstar den fukt som trängt ner under plattorna ganska snabbt. Det viktigaste är ju att det är fall mot brunnen där vatten kommer att rinna, dvs ovanpå plattorna. Annars blir det ansamlingar av vatten och fukten som har trängt ner under plattorna har ingen chans att torka bort.Paul-Staffanstorp skrev:
dannyowl:
Du verkar ha fått en del om bakfoten!
1: Vatten rinner under klinkers.
2: Efter en normal dusch så kan det ta upp till ett ½ år innan
fixen bakom klinker /kakel har torkat ut. (Detta med bra ventilation)
Du verkar ha fått en del om bakfoten!
1: Vatten rinner under klinkers.
2: Efter en normal dusch så kan det ta upp till ett ½ år innan
fixen bakom klinker /kakel har torkat ut. (Detta med bra ventilation)
hakaner skrev:
Japp, det är fel att tro att kakel, klinkers och bruksfog är vattentäta. Suger åt sig duktigt när det blöts intensivt.
Tror du missuppfattar...?hakaner skrev:
Om inte, menar du isåfall att det vatten som hamnar mellan klinker och spärr tar ett halvår på sig att rinna ner i brunnen?
Fins det fall så flyttar sig ju vattnet. Finns inte fall är vi ju givna att vänta på den "normala uttorkningen". I fallet ovan pratas det om just bakfall, så inte lär det hamna i brunnen.Hampe skrev:
Hampe:
Korrekt fall står i branschreglerna!
http://www.bkr.se/branschregler.asp
Det kan ta ett ½-år innan fukten torkar under
kakel på väggen samt klinkers på golvet!
-Jag kan leta fram SP´s rapport ang. detta om du vill läsa på...
Korrekt fall står i branschreglerna!
http://www.bkr.se/branschregler.asp
Det kan ta ett ½-år innan fukten torkar under
kakel på väggen samt klinkers på golvet!
-Jag kan leta fram SP´s rapport ang. detta om du vill läsa på...
Redigerat:
de vet jag, och precis som "dannyowl" så håller jag med, men oavsett om det lutar 5 10 eller 25mm per meter så lär inte den fukt som hamnar mellan tätskikt och klinker "rinna". Kapilärkraft hette det när jag gick i skolan.
men vi lägger ner detta för det börjar bli väldigt OT...
Förlåt anders att vi stökar i din tråd.
men vi lägger ner detta för det börjar bli väldigt OT...
Förlåt anders att vi stökar i din tråd.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Lönt att fördärva tråden genom att märka ord...dannyowl skrev:Håller med, men vattnet rinner knappast mellan klinker och tätskikt. Det handlar mer om fukt och den kan vandra åt vilket håll som helst oavsett fall. Huvudsaken är att badrummet är välventilerat och om du dessutom har golvvärme så avdunstar den fukt som trängt ner under plattorna ganska snabbt. Det viktigaste är ju att det är fall mot brunnen där vatten kommer att rinna, dvs ovanpå plattorna. Annars blir det ansamlingar av vatten och fukten som har trängt ner under plattorna har ingen chans att torka bort.
Tror de flesta förstod vad jag menade med var vattnet FÖRFLYTTAR sig när det ska till brunnen.
Kan det inte rinna så kan det knappast vandra eftersom vandra är en benämning för gå och det kan knappast vatten göra...
Det viktigaste är ju inte som du påstår att det är rätt fall ovanpå plattorna så nu tycker jag du kan lägga ner spydigheterna och läsa på branschregler och annat som finns lättillgängligt för alla på nätet.
Rätt fall SKALL vara i tätskiktsnivå står det överallt klart och tydligt så kom då inte här och försök inbilla folk annat är du vänlig.
Konstigt att många här inne upprepar sina frågor flera ggr ibland, när de får olika/felaktiga svar av folk som inte lärt sig att det ibland är bättre att tiga när man inte vet vad man pratar om.
Observera också att en värmeslinga (eldriven) enligt om inte alla så dom flesta fabrikat inte skall läggas i duschutrymmet (vilket många gör fel) och var hamnar den stora ansammlingen vatten?
Ta en titt på några fabrikats förläggningsbeskrivningar nu innan eventuella protester!
Och varför? Ja, säg det men det kan ha något med att göra att kakel och fog i längden inte gillar att bli tvärvåta och sen hastigt torkas ut med 35-40 grader samt att slingan ligger under tätskikt och jag vet inte (är ingen snickare) men jag kan tänka mig att det på något vis sliter på flytspacklet som också är varmt - kyls av pga vattnet ovanifrån - värms hastigt upp.
Men vad vet jag, jag är bara en simpel elektriker.
Ta en titt på några fabrikats förläggningsbeskrivningar nu innan eventuella protester!
Och varför? Ja, säg det men det kan ha något med att göra att kakel och fog i längden inte gillar att bli tvärvåta och sen hastigt torkas ut med 35-40 grader samt att slingan ligger under tätskikt och jag vet inte (är ingen snickare) men jag kan tänka mig att det på något vis sliter på flytspacklet som också är varmt - kyls av pga vattnet ovanifrån - värms hastigt upp.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Ber om ursäkt för att tråden blev OT, men jag måste bara svara...Glufsglufs skrev:Observera också att en värmeslinga (eldriven) enligt om inte alla så dom flesta fabrikat inte skall läggas i duschutrymmet (vilket många gör fel) och var hamnar den stora ansammlingen vatten?
Det går hur bra som helst att lägga eldriven komfortgolvvärme i duschutrymmet. Den läggs givetvis under tätskiktet. Jag tror faktiskt inte att flytspackel, fix eller annat mår dåligt av varmt duschvatten och lite halvljumma elslingor. Temperatursvängningarna är nog inte något att bekymra sig om.
Värst vad taggarna vändes utåt. Jag anser inte att mitt inlägg har fördärvat tråden. Däremot anser jag att följande påståenden kan dra ner stämningen på forumet:Paul-Staffanstorp skrev:Lönt att fördärva tråden genom att märka ord...
Tror de flesta förstod vad jag menade med var vattnet FÖRFLYTTAR sig när det ska till brunnen.
Kan det inte rinna så kan det knappast vandra eftersom vandra är en benämning för gå och det kan knappast vatten göra...
Det viktigaste är ju inte som du påstår att det är rätt fall ovanpå plattorna så nu tycker jag du kan lägga ner spydigheterna och läsa på branschregler och annat som finns lättillgängligt för alla på nätet.
Rätt fall SKALL vara i tätskiktsnivå står det överallt klart och tydligt så kom då inte här och försök inbilla folk annat är du vänlig.
Konstigt att många här inne upprepar sina frågor flera ggr ibland, när de får olika/felaktiga svar av folk som inte lärt sig att det ibland är bättre att tiga när man inte vet vad man pratar om.![]()
1) "tycker jag att du kan lägga ner spydigheterna"
2) "kom då inte här och försök inbilla folk..."
3) "bättre att tiga när man inte vet vad man pratar om"
Jag ville bara påpeka att fallet som finns på golvet i ett badrum varken gör från eller till när vattnet väl trängt ner under klinkerytan med tanke på kapillärkraften. Jag kan ha fel och det är kul att någon tagit upp frågan i en annan tråd på badrumsforumet. Synd bara att Paul uppfattade det som att märka ord.
Givetvis ska man förvänta sig att en hantverkare följer branschreglerna. Men i de flesta fall ska man inte skita på sig bara för att hantverkaren har avvikit från reglerna. Man ska ju inte måla fan på väggen och förvänta sig att hela huset ska bli vattenskadat per automatik bara för att §x inte följts till punkt och pricka. Jag kan dock förstå att man blir lite nojjig när man läser skrämselpropagandan och alla paragrafryttares pekpinne-inlägg här på forumet.
Jag tycker det viktigaste är att man använder sitt sunda förnuft och att man också förlitar sig på sin magkänsla. Om hantverkarens arbete känns fel så ska man nog kolla upp honom lite extra. Anders gör helt rätt som ber om råd här på forumet, men det är ju synd att alla svar han får är ensidiga och innehåller mest en massa dravvel om branschregler och smutskastning av hantverkaren.
Nu åter till Anders Ns inlägg:
Om man använt lim i dukskarvarna så kan det lätt bli luftbubblor. Om de är stora så kan det ha inverkan på hur kaklet sitter fast, men är de små så är det inget att oroa sig för.
När det gäller hur han gjort i hörn så kan jag inte uttala mig om det, då jag inte vet vad som gäller för just det tätskiktet. Att duken inte är helt intryckt i hörnen borde inte ha inverkan på slutresultatet eller tätheten.
Det hade varit intressant att höra vad besiktningsmannen skulle säga om frånfallet, men jag kan inte uttala mig om det är värt att ta dit en besiktningsman eller inte.