dannyowl skrev:
Men i de flesta fall ska man inte skita på sig bara för att hantverkaren har avvikit från reglerna.
Så kan man ju tycka men om det skulle bli en eventuell vattenskada så kommer försäkringsbolaget att säga att eftersom branschreglerna inte följts är badrummet inte korrekt byggt = ingen ersättning. Jag ser inte varför man skulle acceptera något annat än utförande enligt branschregler när man anlitar en yrkesman!

dannyowl skrev:
Ber om ursäkt för att tråden blev OT, men jag måste bara svara...

Det går hur bra som helst att lägga eldriven komfortgolvvärme i duschutrymmet. Den läggs givetvis under tätskiktet. Jag tror faktiskt inte att flytspackel, fix eller annat mår dåligt av varmt duschvatten och lite halvljumma elslingor. Temperatursvängningarna är nog inte något att bekymra sig om.
Nu snackar du lite dynga här. Om fabrikanten till slingan uttryckligen i förlägningsanvisningarna med bild där slingan ligger i själva duschdelen och ett stort rött kryss över bilden och en bild brevid utan kryss där slingar är ritat utanför duschdelen så tycker jag att det är ganska självklart hur man förlägger den.

Anledningen till varför man inte ska lägga i duschdelen har jag inte forskat i men klart är ju att det finns en anledning till det.

Sen verkar du inte ha 100 koll på hur slingan funkar. Om du ställer in slingan att tex hålla 25 garder på golvet, hur många grader tror du då det är under kakel och spackel? Inte är det halvljumet iaf. Om man har en slinga som kan ge typ 100W/m2 så blir det några grader när det maxar.

Sen är jag inte fysiker eller liknande men hur beter sig sten, betong och liknande om det värms upp, kyls ner, värms upp, kyls ner osv med snabba temperaturskillnader.

Man kan ha slinga under duschen däremot inte i närheten av golvbrunnen pga att denna då torkar ur, detta är vad jag läst mig till i BKR:s anvisningar.

Yrkesmän, bör utföra alla jobb på ett proffsigt sätt. Varför ska dom kalla sig för yrkesmän? Och om dom ska fuska, kan vi anlita amatörer för 1/3 dels av priset.

Och spydigheter här? Jag fattar inte... Vuxna personer.

v-g skrev:
Man kan ha slinga under duschen däremot inte i närheten av golvbrunnen pga att denna då torkar ur, detta är vad jag läst mig till i BKR:s anvisningar.
Intressant. Står det så i BKR uttryckligen? Låter lite konstigt. vad exakt skulle torka ut egentligen? Manchetten?

Jag har också funderat över det där som golvvärme firmorna skriver om att inte lägga elslingan för nära brunnen.

Efter att jag lade på brunnsmanchetten så insåg jag att anledningen kan vara att brunnsmachetten är så tjock att den kan komma att stoppa värmen att gå upp i klinkern och därmed överhettas kablarna, och bränner av.
De brukar ju varna för att lägga mattor mm i badrummet ovanpå golvvärmeslingor.

Tyvärr har jag slingor under manchetten. :( Får se hur det går. men jag har iallfall inte 100 w/kvm utan kanske bara 70.

ohlgren skrev:
Intressant. Står det så i BKR uttryckligen? Låter lite konstigt. vad exakt skulle torka ut egentligen? Manchetten?

Jag har också funderat över det där som golvvärme firmorna skriver om att inte lägga elslingan för nära brunnen.

Efter att jag lade på brunnsmanchetten så insåg jag att anledningen kan vara att brunnsmachetten är så tjock att den kan komma att stoppa värmen att gå upp i klinkern och därmed överhettas kablarna, och bränner av.

Tyvärr har jag slingor under manchetten. :( Får se hur det går. men jag har iallfall inte 100 w/kvm utan kanske bara 70.
Det är nog vattenlåset som riskerar att torka ur om inte duschen används frekvent.

Tigersågen skrev:
Det är nog vattenlåset som riskerar att torka ur om inte duschen används frekvent.
Prexis

v-g skrev:
Nu var det inte fråga om vad BKR säger utan vad fabrikanten till slingan säger. BKR kan knappst styra över anvisningar för förlägning av det elektriska.

ohlgren skrev:

Anledningen till att en slinga inte läggs för nära brunnen är för att det är så pass mycket fall där så att spacklet som ska täcka som det gör på resten av utrymmet sällan är i tillräcklig nivå och att när fallet skrapas fram så är det stor risk att skrapa i kabeln.

Det här med att lägga matta över har också med att göra om det är en självbegränsande kabel eller inte och jag tror inte det är någon fara med mancheten vilket som.

Redigerat:
Tigersågen skrev:
Om man använder duschen så pass sällan så att vattenlåset skulle torka ut så är det väl vid ett tillfälle då man under längre tid är bortrest och då är troligen slingan avslagen också så det köper jag inte riktigt.

Vad som nu står i BKR har jag ingen aning om men jag har inte hört av vare sig någon annan elektriker, VVS:are, plattsättare, byggare, projektledare, konsult besiktningsman sagt att uttorkning skulle vara faran. Att inte fabrikanten vill att man ska förlägga slingan i den mest våta delen kan jag bara tänka mig att det beror på något som har med värme - nerkylning - snabbtorkning att göra och det drabbar inte kabeln utan plattan, spacklet, fixet, fogarna, klinkersen. Tänk på att man slår inte igång ett golv förän efter 4 veckor från att golvet blev fogat.
Jag har en kontakt på Thorin & Thorin, ska kolla med honom så har vi ett svar på det också.

Glufsglufs skrev:
Nu var det inte fråga om vad BKR säger utan vad fabrikanten till slingan säger. BKR kan knappst styra över anvisningar för förlägning av det elektriska.
Kollade BKR och där står inget måste vart någon annanstans jag läst det :x

Sunt förnuft säger iaf att brunnen fortare torkar ur om det är varmt än om det inte är det sen tiden säger jag inget om. Det finns rätt många badrum som inte används ens på veckobasis där golvvärmen står på för fulla muggar!

Det finns även en tredje orsak förrutom bygghöjd och det är att man får större rörelser om värmen ligger alldeles intill brunnen och detta är ju inte helt önskvärt.

v-g skrev:
Kollade BKR och där står inget måste vart någon annanstans jag läst det :x

Sunt förnuft säger iaf att brunnen fortare torkar ur om det är varmt än om det inte är det sen tiden säger jag inget om. Det finns rätt många badrum som inte används ens på veckobasis där golvvärmen står på för fulla muggar!

Det finns även en tredje orsak förrutom bygghöjd och det är att man får större rörelser om värmen ligger alldeles intill brunnen och detta är ju inte helt önskvärt.
Shit happends :D

Det är absolut inte omöjligt, det hela är en byggteknisk fråga som "drabbar" elektrikern så jag har inte lagt ner någon energi på varför det är som det är, jag gör som regler och anvisningar säger men i morgon så har jag förhoppningsvis ett svar på varför fabrikant inte vill att man ska lägga i duschutrymmet.

Är det inte så att nuvarande branschregler, röda kryss mm. bygger på antaganden och gissningar? Om 20 år blir det säkert en del ändringar i rekommendationerna.

Moment 22: Om ingen vattenskada uppstår så är det OK. Alla glada. Om skada uppstår så vägrar försäkringsbolaget att betala. Då har man inte följ reglerna.

(Jag bortser från skador som uppstår vi jordbävningar och sättningar)
:S

LUDDET skrev:
Är det inte så att nuvarande branschregler, röda kryss mm. bygger på antaganden och gissningar? Om 20 år blir det säkert en del ändringar i rekommendationerna.

Moment 22: Om ingen vattenskada uppstår så är det OK. Alla glada. Om skada uppstår så vägrar försäkringsbolaget att betala. Då har man inte följ reglerna.

(Jag bortser från skador som uppstår vi jordbävningar och sättningar)
:S
Njae enklast är att bygga rätt genom att följa anvisningarna. Då har man tryggheten av att faktiskt vara försäkrad också.

Den riktiga moment 22 hade varit om du försäkrar dig och bygger rätt. Ingen skada = du har byggt rätt. Kommer en skada så måste du ha byggt fel kvittar förutsättningar = nekad ersättning. Vissa målar upp bilden på ett sådant sätt även om det inte riktigt stämmer :)

MVH Lorant

Mikael_L
Men kan inte någon försöka svara på TS fråga.

Vad ska han ta sig till med sin strulputte?

Jag är också nyfiken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.