34 863 läst ·
65 svar
35k läst
65 svar
Vad ska vi göra med vår fa—ing tomt?
Precis så resonerade mina föräldrar när vi för 30 år sedan byggde stuga vid havet, på en skogsudde. Idag har jag ärvt huset och är SÅ glad över en LITEN gräsmatta att underhålla samtidigt som jag ändå har lite gräs att kunna njuta av och en skog med bär alldeles inpå knuten. Avkoppling dubbelt upp!L lordi skrev:
Tack för alla svar och kloka tackar! Tråden hamnade i nyhetsbrevet så blev mer aktivitet här än vad jag trodde
Vi kommer behålla delar av tomten skogig, blir alldeles för mycket jobb att göra om allt på en gång. Däremot tror jag vi börjar med en mindre yta på baksidan och så får vi helt enkelt se hur det blir. Vi har bland annat en fotbollstokig tvååring som älskar att kuta runt barfota och kicka boll. Just nu är det så kuperat och snårigt så han hellre går ned till grusvägen och sparkar
vilket är dåligt både för fötter och med tanke på trafik. Därtill består ju resten av området av – trumvirvel! – skog, så det kommer vi ha inpå knuten hur som helst. Vi behöver bara ha en hyfsat enkel och kostnadseffektiv lösning på hur vi faktiskt kan börja få till lite gräsmatta. Fanns flera bra tips i tråden, tusen tack för det!
Vi kommer behålla delar av tomten skogig, blir alldeles för mycket jobb att göra om allt på en gång. Däremot tror jag vi börjar med en mindre yta på baksidan och så får vi helt enkelt se hur det blir. Vi har bland annat en fotbollstokig tvååring som älskar att kuta runt barfota och kicka boll. Just nu är det så kuperat och snårigt så han hellre går ned till grusvägen och sparkar
Vi har en plätt som dessvärre är alldeles för liten för aktiva ben och pigga småbarnI Inspireija skrev:Bygg kojor så länge barnen är små. Jag har ägt 4 hus i Roslagen och vet hur svårt det är med vattenbrist. Just nu har jag ett hus på Väddö och vattnar aldrig. Gräsmatta behöver så mycket engagemang, näring och vatten.
Ni har en härlig skogstomt som är ett Lekland för barnen. Satsa på en plätt framför huset istället.
Grusväg är skitbra för barnfötter, det härdar! Kommer man ju ihåg från när man själv var liten grabb, då kunde man springa på krossat glas. Idag gör det ju ont att gå barfota på en ryamatta. 
Hur som, lycka till med fotbollsplanen!
Hur som, lycka till med fotbollsplanen!
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 123 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 123 inlägg
För mig är en naturtomt mycket mer spännande än gräsmatta, som jag tycker är bland det tråkigaste man kan ha i en trädgård. Hos mig har jag hållt mängden gräs till ett minimum till förmån för buskar, träd och andra växter.N Niclas Sjöbeck skrev:
Men som sagt, man tycker olika.
Jag skulle vilja ”påstå” att jobba mot naturen är mycket jobbigare än med ..
Klart ni kan göra lite gräsplättar att leka/spela på, men det skulle vara ett jäkla jobb att försöka göra om den där tomten till en platt villaträdgård.
Det där är ju en naturtomt
och ni valde den
Jobba med den i ”rumsindelningar” utefter era behov och önskemål… spara en del, ta bort en del! Lägg till lite..
Gör en plan, kommer ta tid oavsett.
Skogen kommer alltid kämpa för att komma in igen..kommer dyka upp träd o buskar genom gjord när ni lägger på (om inte alla stubbar/rötter är borta).
.. och beroende på soltimmar/solläge kommer det bli svårt atthålla en ren gräsmatta - mossa är envist! Men grönt mjukt o skönt hehe.
Klart ni kan göra lite gräsplättar att leka/spela på, men det skulle vara ett jäkla jobb att försöka göra om den där tomten till en platt villaträdgård.
Det där är ju en naturtomt
Jobba med den i ”rumsindelningar” utefter era behov och önskemål… spara en del, ta bort en del! Lägg till lite..
Gör en plan, kommer ta tid oavsett.
Skogen kommer alltid kämpa för att komma in igen..kommer dyka upp träd o buskar genom gjord när ni lägger på (om inte alla stubbar/rötter är borta).
.. och beroende på soltimmar/solläge kommer det bli svårt atthålla en ren gräsmatta - mossa är envist! Men grönt mjukt o skönt hehe.
Jag tycker den ser fantastisk ut - om ni anlägger en gång, kanske ett trädäck eller planteringar osv och låter det mesta få vara skog tror jag det blir oslagbart. Att meja ned allt och göra en gräsmatta kommer att ta bort en hel del charm, ni kan "piffa till" eller tämja den lite men låt skogskänslan vara kvar, lite belysning på rätt ställen och en grillplats skulle bli nice.
(säger personen med en liknande situation som han vägrar göra någonting åt)
(säger personen med en liknande situation som han vägrar göra någonting åt)
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Exakt! Man kan inte ändra på naturen, som har funderat några miljoner år på hur växtligheten ska vara. Sig själv kan man ändra på (ibland) så begränsa jobbet till att börja uppskatta skogstomten. Ev. kan man förhandla med skogenL lordi skrev:
En minigrävare kan du ta med till förhandlingsbordet. Lycka till!
Nåja Roslagen tittade upp ur vattnet för några tusen år sedan så det är mycket ungt land. Landskapet generellt brukar vara ungt i Sverige och är påverkat av människas bruk sedan start. Och hela trädgårdskonceptet går ut på att förändra naturen i en riktning som inte sker naturligt.T Timmerkramare skrev:Exakt! Man kan inte ändra på naturen, som har funderat några miljoner år på hur växtligheten ska vara. Sig själv kan man ändra på (ibland) så begränsa jobbet till att börja uppskatta skogstomten. Ev. kan man förhandla med skogenoch då skulle jag anlägga en LITEN gräsmatta, placerad där den har bäst chanser.
En minigrävare kan du ta med till förhandlingsbordet. Lycka till!![]()
Skogstomt är najs! Men inte lätt. Villagräsmatta blir tufft. Ska ni bo där permanent? Om inte, räkna med att behöva köra dit och klippa gräs (och allt annat som kommer slå rot i gräsmattan) en gång i veckan. Vi har en skogstomt. En del (ett par 100 kvm) av denna hade vuxit igen med vilda björnbärssnår. Det blev grävare hit, gräva bort.. Visade sig att det var torv under.. Tufft att komma fram med grävmaskiner, och krävdes stora mängder matjord för att kunna så gräs där sen. Slutnotan blev betydligt dyrare än planerat. Och björnbären dyker upp överallt hela tiden. I gräsmattan håller de sig undan eftersom där klippa kontinuerligt. Men andra ställen som är mer svåråtkomliga är inte lika kul. Man får slänga sig ut i klorofyllen ibland för att ”avverka”, så att de inte ska krypa in och ta över andra delar. När det blir för tätt är det kört, för där kommer vi inte åt med maskiner. Din tomt ser dock hyfsat plan ut i jämförelse med vår. Så visst, prova. Men som sagt kräver det mycket underhåll. Ormbunkarna är svåra. De förökar sig snabbt. Jag överväger själv att ta hit en minigrävare för att ta bort de största, för att sedan kunna underhålla populationen lättare själv. Men hela grejen med skogstomt är ju att det är i skogen. Blanda lite. Vi har delar av tomten där vi låtit blåbär och lingon växa fritt. Där växer inte så mycket annat ogräs heller då snåren är täta. En del av tomten har skogen vuxit in på. Där finns flera bra kantarellställen i skugganN Niclas Sjöbeck skrev:Hej forumet!
Innan sommaren köpte vi ett litet sommarhus i Roslagen. Till huset hör en ca 2100 kvm stor tomt, som till största del har varit skog. Den är ojämn och jävlig, med en massa ogräs och diverse invasiva arter såsom ormbunke och lupin överallt. Med två små barn är vi väldigt intresserade av att göra om den här skogsdungen till en fin och frodig gräsmatta – men hur går vi bäst tillväga? Ska också tillägga att huset är beläget uppe på ett berg vilket gör det lite svårt att köra upp med stora maskiner etc.
Alla tips välkomna bifogar lite bilder också.
Jag förutsätter att du har gott om tid och pengar om du köper det där öch vill ha gräsmatta.N Niclas Sjöbeck skrev:Hej forumet!
Innan sommaren köpte vi ett litet sommarhus i Roslagen. Till huset hör en ca 2100 kvm stor tomt, som till största del har varit skog. Den är ojämn och jävlig, med en massa ogräs och diverse invasiva arter såsom ormbunke och lupin överallt. Med två små barn är vi väldigt intresserade av att göra om den här skogsdungen till en fin och frodig gräsmatta – men hur går vi bäst tillväga? Ska också tillägga att huset är beläget uppe på ett berg vilket gör det lite svårt att köra upp med stora maskiner etc.
Alla tips välkomna bifogar lite bilder också.
Köp ett par ordentliga skottkärror spett, spadar och skyfflar så har ni fritiden säkrad med hårt och nyttigt kroppsarbete medan ni bygger den perfekta gräsmattan och ungarna växer upp.
Det går att acceptera naturen, ägna fritiden åt umgänge, bad, vila, korvgrillning och låta ungarna bygga kojor.