Räknar med att hinna byta yttertaksbeklädnad på min 20-tals kåk, mansardtak med halvvalm och sticketak under blir en del jobb. Men nu har jag kommit halvvägs med masonite och läkt så jag ska nog kunna lägga upp betongpannorna på fredag v 29 sen tar jag en vecka semester från hemmajobbandet med.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Byta tak (papp, läkt, pannor), åka till mina föräldrar, bada bada bada (med barnen), köpa centraldamsugare (påbörja installationen), vänta på bebben. Är ledig från midsommar till skolstart.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Uppdaterat min lista med att stryka minst 50% sen sambon pajat foten och hoppar på kryckor till slutet på aug :/

Får bli en höstlista istället :)

Prio blir pannrummet och annat nattjobb :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Gilla på att du fick 'lite mindre på att göra nu-listan' - ogilla att sambon är på kryckor!

Här hemma går det sakta men ganska säkert framåt, nån grej på dag betas av, mycket färdigställs (once and for all) och en del nya projekt startas.
Jag snickrar och sambon målar, barnen frågar otåligt när vi ska åka och bada. :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har denna vecka på mig att (förutom å jobba) ta hand om huset då tant + alla barnen är iväg:

Ska skrapa plåtarna på framsidan av huset
Måla fönster
Måla alla plåtar
Byta stuprör

Förutom huset ska bilens ruta bytas, båtsläpet besiktas och båtens kylning felsökas :D

• Gilla
D09
  • Laddar…
Det gick tungt:D skiv och regelmaterial till golv och väggar, pärlspont till tak och massivt furugolv till hall och sovrum! Nu skall det bara monteras målas och tapetseras under semestern:rolleyes:

• uploadfromtaptalk1373962320458.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D09
  • Laddar…
BigR
Jag har redan hunnit gräva ur en rabatt, kalka gräsmattan, såga ur ett "fönster" mellan hall och kök (ljus och värme) samt bygga om några köksskåp.

Jäkla IKEA att byta köksserie från Faktum till metod. Fick leta mig galen på deras fyndavdelning för att hitta hyllplan till skafferiet.

Återstår gör att mossrensa taket, dressa gräsmattan, gräva och grusa en parkeringsplats, bygga förvaring i garaget och sätta list på några saknade ställen som den förra husägaren slarvde med.

Men semestern är ju lång ;-)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Det här gör jag på semestern. Ikväll. Nyplockat och gräddat... ImageUploadedByByggahus.se1374086944.604820.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
MTech skrev:
Det gick tungt:D skiv och regelmaterial till golv och väggar, pärlspont till tak och massivt furugolv till hall och sovrum! Nu skall det bara monteras målas och tapetseras under semestern:rolleyes:
Den där hängmattan som (av misstag?) kom med på bilden:
Är det inte bäst att elda upp den då, först som sist.
Eller i alla fall gömma längst in i förrådet :rolleyes:

• Gilla
D09
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Den där hängmattan som (av misstag?) kom med på bilden:
Är det inte bäst att elda upp den då, först som sist.
Eller i alla fall gömma längst in i förrådet :rolleyes:
tänkte framställa mig som hurtig men nu är jag ju genomskådad:sly: låg i nämnda hängmatta senast för några timmar sen med en bra bok;)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Det där med att planera och allt som ska hinnas med ska man vara lite försiktig med. Jag gjorde det också de första åren men detta och näta har jag vänt lite på det. Vi har gjort klart de stora projekten och nu i år har vi bara kört lite små roliga. Grejen och lösningen för att inte stå med allt på semestern är att påbörja allt princip när snön försvunnit kring påsk och sedan även utnyttja den senare delen av sommaren/hösten till andra projekt. Då har man ungefär maj-aug ledigt och tid för semester.

Så är iaf min filosofi. Det ska inte kännas som ett nödvändigt ont att ha en massa projekt. Man bor ju ändå i huset 30-40 år så tid finns det även senare för huset, men förlorad tid med familj och barn är svårt att ta igen när man är 65år

• Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
mortimer skrev:
...Man bor ju ändå i huset 30-40 år så tid finns det även senare för huset, men förlorad tid med familj och barn är svårt att ta igen när man är 65år
Började bygga vid 53 år, så jag får korta tidsperspektivet lite. Vi har skjutit på en del men nu börjar "måste-grejerna" minska :) Värsta jobbet nu är lite simsmålning som är kvar ovanför verandataket. Har föresatt mig att göra det varje år (sex år sen inflyttning) men...
Det sämsta är att det knappt syns, väldigt få besökare som går med näsan i vädret här ;-)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Hade tänkt att jag skulle målat 3/4 av huset på semestern. När en vecka var kvar hade jag inte ens haft tid att köpa färg! Gravid hustru med krämpor och överaktiv ettåring. Fick tag i en polsk firma som målade allt istället. Lite fattigare på kontot, men helt klart värt det.

Ibland är det bara att inse sina begränsningar och ta in hjälp!

• Gilla
MTech och 2 till
  • Laddar…
Tja, sommaren går snabbt.. Planen är att hitta tomt och planera för att börja bygga nytt hus. Lär ta mer än sommaren dock, när man börjar läsa trådar här på Bygga hus! :D Men ser fram emot det hela!

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.